Lavinové nehody

LAVINOVÁ NEHODA LIZUMER HUTTE

6. 2. 2016

(RAKOUSKO, Lizumer hutte 6. 2. 2016)

Česká média, fakta, základní pojmy, vina či nevina, ...


001

Celková situace lavinové nehody, LWD Tirol



POPIS LAVINOVÉ NEHODY

Na severovýchodním svahu Geieru nad chatou Lizumer Hütte se před pádem laviny pohybovaly pouze dvě české výpravy – dvanáctičlenná skupina Freeridového campu a osmičlenná skupina skialpinistů z Prahy. Dvanáctičlenná skupina nejprve vystoupala svahem vzhůru (místo označeno červeným křížkem), poté sjela dolů, kde se shromáždila (místo označeno kroužkem), a znovu začala stoupat směrem k vrcholu Geieru. Mezitím ji předběhlo sedm skialpinistů z druhé skupiny, kteří vystoupali o kousek výš na plošší terén. Poslední člen druhé skupiny měl zdravotní problémy a s odstupem stoupal za nimi.

Postup českých družstev do smrtícího kotle, LWD Tirol

Pohled na laviniště odspodu, LWD Tirol

Pohled na laviniště odspodu, LWD Tirol

Hledání na laviništi, LWD Tirol

Hledání na laviništi, LWD Tirol

Směr pádu stržených lavinou

S největší pravděpodobností došlo k uvolnění laviny tzv. "na dálku". Lavina zasáhla dvanáctičlennou skupinu a zmíněného zaostávajícího skialpinistu i s jeho pejskem. Po pádu první laviny spadly s nepatrným zpožděním z okolních směrů na to samé místo další cca tři laviny. Odtrhová zóna byla široká celkem přes jeden kilometr, ale nebyla souvislá. Oblast odtrhu laviny byla ve výšce kolem 2600 – 2700 m ve velmi až extrémně strmém svahu. Lavina se zastavila zhruba ve výšce 2300 m a nános lavinového sněhu byl odhadován až na 5 m.

Vyprošťování zasypaného, LWD Tirol

Vyprošťování zasypaného, LWD Tirol

Tenhle airbag rozhodně zachránil život, Edo Beneš

Neštěstí bylo nahlášeno horské službě ve 12:14 h jedním ze zasypaných a během pár minut dopravily vrtulníky na místo nehody záchranáře, lékaře, psovody a horské policisty. Několik zasypaných se samo nebo kamarádskou pomocí z laviny dostalo, dalším pomohli záchranáři. Tři lidé byli zasypáni částečně a 10 úplně, z toho 5 lidí bylo vyproštěno mrtvých, další dvě osoby byly zraněny, ostatní vyvázli bez zranění.

Pohyb výstupu a následného stržení, Edo Beneš

Záchrana na laviništi, Edo Beneš

Odlet z laviniště, Edo Beneš

Všichni účastníci nehody byli perfektně vybaveni, pravděpodobně měli dokonce všichni lavinový batoh. Vyproštění zcela zasypaných obětí bylo z hloubky 1,2 až 3,2 m pod povrchem laviny. Nikdo z vyhrabaných nepřeživších neměl vzduchovou kapsu. Mezi oběťmi byli oba koučové, kteří vedli freeridový camp, dva jejich klienti a osamocený skialpinista se svým psem, kteří se nacházeli asi půl kilometru pozadu (místo označeno černým křížkem)




PODROBNÁ ANALÝZA PATRICKA NAIRZE

V momentě tragédie jsem byl v Krkonoších a vysvětloval jsem zrovna lidem lavinovou problematiku. Přesto, že jsem v Rakousku byl ještě 3. 2. 2016 ve St. Antonu a mohl tak zažít freeride nejprve za 4. a později "jen" za 3. lavinového stupně a v momentu odjezdu počátek mohutného sněžení, nechtěl jsem se k celé události vůbec vyjadřovat. Za prvé proto, že mi tam zemřel kamarád a známí a za druhé proto, že jsem byl v kontaktu s Patrickem Nairzem a věděl jsem, že připravují podrobnou analýzu této nehody. Co k tomu pak ještě dodávat ...





NOVINÁŘI V AKCI

Úvod článku Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz:
"Že novinář z obecného média nerozumí lavinové problematice, lze pochopit. Kdo ale sledoval průběh informování o tragické lavině, v níž zemřelo pět českých lyžařů, mohl silně pocítit společný trend, kam se média ubírala – k nepodložené skandalizaci a předčasným soudům."




NAPROSTÝ ŠOK - NADEFINOVÁNÍ ZLODUCHA KDESI ZVENČÍ

Jenže, ... přesto, že tato výše uvedená oficiální Podrobná analýza P. Nairze plus další její doplnění byly zveřejněny v co nejkratší možné době, začalo po počátečním informačním běsnění a chaosu další kolo - a to tentokrát, OBRACENÍ TÉTO ZPRÁVY NAPROSTO NARUBY!

A poslední kapkou byl právě výše uvedený článek mého kamaráda Petra Sochy, který se od samého počátku velmi slibně rozvíjel, ale pak naprosto ve stejném duchu jím kritizovaných textů a tzv. autorů amatérů předvedl NEHORÁZNÝ MYŠLENKOVÝ VELETOČ NA SAMOTNÝ ZÁVĚR.

A pro mne to byl naprostý šok ...


001

"Fakta jsou fakta a slova slova. Nechci se chovat jako nezodpovědní redaktoři českých médií a vydávat nepodložené soudy. Ale pokud beru v potaz zbytečně hlasitá obvinění ze strany rakouské horské služby – pochopitelně, hlasitými slovy si podporují alibi – a podivnou skutečnost, že se laviny uvolnily samovolně – což se běžně při třetím stupni lavinového nebezpečí neděje –, nabízí se kacířská myšlenka. Že se mistři rakouští lavinoví odborníci prostě sekli a nějakou skutečnost – vítr, oteplení – opomněli do výpočtů zapracovat. Tuto tezi podporuje ale zejména fakt, že v Tyrolsku bylo ten osudný den hlášeno hned 18 lavin!

Možná právě tímto směrem by se měl upírat zájem veřejnosti – nikoli aby se hledal obětní beránek, ale aby se kriticky posoudily konkrétní sobotní postupy a metody určování lavinového varování. A tím se v budoucnosti objektivní nebezpečí snížilo."
závěr článku Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz


Zvýrazněné věty mi teď zní neustále v mysli a musím se vůbec za jejich zveřejnění stydět ...

Mánevry s nadefinováním zloducha kdesi zvenčí se praktikují vždycky, když existuje velmi, velmi nutkavá potřeba zamést něco doma páchnoucího tak trochu pod koberec ...





TAK ODHRNEME KOBEREC A PODÍVÁME SE POD NĚJ PĚKNĚ PODROBNĚ ...

Je jasné, že chtít po běžném novináři, aby napsal smysluplný článek o lavinách nebo dokonce o lavinové tragedii je absolutně nesmyslný cíl. Jenže tady se jedná o text někoho, kdo se freeridem zabývá nejen profesionálně mnoho let ...

Vzhledem k tomu, že se v tomto novinářském šílenství vyskytlo spousta nesmyslů, nepravd, ... Pokusím se tedy alespoň klíčové momenty narovnat, třeba to někdy pomůže někomu zachránit si život. A rozhodně vás ale nechci zasypávat hromadami informací o lavinách, jen vám ukážu jednoduchou cestu k vašemu rozhodování ohledně vaší túry:



1. STUPNĚ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ



001

Blábol z článku Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz:
"Podivná skutečnost, že se laviny uvolnily samovolně – což se běžně při třetím stupni lavinového nebezpečí neděje ..."



Pokud se chcete bezpečně pohybovat v lavinovém terénu, začněte právě zde. U lavinových stupňů a jejich jasných charakteristik. Vzájemné přechody mají svojí jednoduchou logiku a zajímejte se i o rozsah případných samovolných lavin.

A bohužel, přesně tady se začíná ukazovat stejně v jako ve spoustě dalších textů ohledně této nehody, že jejich autoři NEMAJÍ VŮBEC PÁRU, co znamenají jednotlivé stupně lavinového nebezpečí v rámci lavinové předpovědi ...

Toto zjištění je pro mne naprosto šokující. Vždyť přeci není vůbec žádný problém, nastudovat si TYTO NAPROSTO NEJZÁKLADNĚJŠÍ A NAPROSTO PŘESNĚ DEFINOVANÉ INFORMACE za pár minut.

Myslím si, že jen po letmém nahlédnutí do níže uvedené tabulky možná někteří z vás zjistíte pro vás naprosto překvapivé a šokující skutečnosti. Lavinová předpověď prostě nemůže vycházet z jakýchsi prazvláštních dojmů nějakého novináře, to bych s lidmi do žádného volného terénu fakt vjet nemohl.

Informační pyramida, EAWS


Evropská stupnice lavinového nebezpečí

EAWS matice


    VYSVĚTLIVKY
    * lavinami ohrožené lokality jsou detailněji popsány v lavinové předpovědi (nadmořská výška, orientace svahu, typ terénu):
  • mírně strmý terén: svahy mírnější než 30º
  • strmé svahy: svahy strmější než 30º
  • velmi strmý, extrémní terén: nepříznivý sklon (více než 40º), profil terénu, blízkost hřebene, hladkost povrchu podkladových vrstev
    ** dodatečné zatížení:
  • malé: jednotlivý lyžař / snowboardista jedoucí zlehka, bez pádu; osoba na sněžnicích; skupina s dobrými a neustále dodržovanými rozestupy (minimálně 10 m)
  • velké: dva nebo více lyžařů / snowboardistů a pod. bez rozestupů (nebo bez intervalů); skútry, čtyřkolky, rolby a pod.; výbušniny; jednotlivý pěší turista / horolezec



2. VELIKOST LAVIN

Velikost lavin, klasifikace podle zničujících účinků a délky dráhy

Velikost 1: SPLAZ
  • minimální nebezpečí zasypání (nebezpečí pádu)
  • sesuv sněhu se typicky zastavuje ještě před koncem svahu
Velikost 2: MALÁ LAVINA
  • může zasypat, zranit nebo zabít osobu
  • sněhové laviny typicky zastavují na konci svahu

Velikost 3: STŘEDNÍ LAVINA
  • mohla by zasypat a zničit auto, poškodit nákladní auto, poškodit malou budovu nebo zlomit několik stromů
  • sněhová lavina by mohla překonat plochý terén (značně pod 30°) na vzdálenost menší než 50 m
Velikost 4: VELKÁ LAVINA
  • mohla by zasypat a zničit železniční vagon, velký nákladní auto, několik budov nebo část lesa
  • sněhová lavina překonává plochý terén (značně pod 30°) na vzdálenost mnohem větší než 50 m a může dosáhnout dno údolí

Velikost 5: VELMI VELKÁ LAVINA
  • mohla by vytvořit zářez do stávajícího terénu; katastroficky zničující potenciál
  • sněhová lavina dosahuje dna údolí, největší známé délky lavin





3. CO BYSTE JEŠTĚ MĚLI VĚDĚT O LAVINOVÝCH STUPNÍCH

V roce 2007 došlo k návrhu, že by se zrušil 5. stupeň. Důvodem bylo a je, aby se stupeň číslo 3 přesunul do druhé, horší poloviny. Jenže tehdy nedošlo k dohodě. Pak došlo na Konferenci EAWS k dalšímu návrhu: byla snaha přejmenovat takový trochu neuchopitelný název "Značné" za označení "Vysoké". Německá delegace toto ale odmítla. Důvodem bylo, že by Němci by za této situace odmítali chodit na hory ...

IKONY
Proto byly vytvořeny ikony pro jednotlivé stupně lavinového nebezpečí a jasně je na nich patrné, kam až mohou laviny dojíždět a jak velké je můžeme předpokládat a jak to je s túrami!!! A byly schválně vytvořeny pouze 4. Pro 4. a 5. lavinový stupeň je ikona společná!

001






Check
POZOR:
3. stupeň není v žádném případě normální situace!
Pokud se v předpovědi drží delší dobu (obzvlášť v Tirolsku), tak buďte celkem nervózní, protože, to je velice nestandardní situace a posouzení vyžaduje velmi zkušený a opatrný pohled. A právě tato kombinace (3. stupeň, poměrně málo sněhu, NESTABILNÍ VRSTVA a délka trvání) by nás měla varovat!





PŘEDCHOZÍ LAVINOVÉ PŘEDPOVĚDI

Lavinová předpověď 31. 1. 2016, LWD Tirol

Lavinová předpověď 1. 2. 2016, LWD Tirol

Lavinová předpověď 2. 2. 2016, LWD Tirol

Lavinová předpověď 3. 2. 2016, LWD Tirol

Lavinová předpověď 4. 2. 2016, LWD Tirol

Lavinová předpověď 5. 2. 2016, LWD Tirol






4. CO TEDY MŮŽEME NALÉZT V LAVINOVÉ PŘEDPOVĚDI


Lavinová předpověď 6. 2. 2016, LWD Tirol

Kompletní lavinová předpověď 6. 2. 2016, LWD Tirol


Takže když si pročítám lavinovou předpověď pro daný den a konkrétní místo, mohu VELICE JEDNODUŠE získat tyto informace:

2. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - MÍRNÉ NEBEZPEČÍ - platí celkově pro Tirolsko
2. stupeň

Sněhová pokrývka je pouze středně dobře na některých strmých svazích*, jinak je sněhová pokrývka vcelku dobře zpevněná.

Uvolnění lavin je možné především při velkém dodatečném zatížení**, především na uvedených strmých svazích*. Samovolný sesuv lavin velkých rozměrů je nepravděpodobný.

POUZE JEDEN VYKŘIČNÍK!



3. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - ZNAČNÉ NEBEZPEČÍ - pro oblast Tirolska je ale lavinový stupeň rozdělen a pro polohy vyšší než 2 300 m
2. stupeň

Sněhová pokrývka je středně až slabě zpevněná na mnohých strmých svazích*.

Uvolnění lavin je možné dokonce při malém dodatečném zatížení**, obzvlášť na uvedených strmých svazích*. V některých případech je samovolný sesuv lavin středních, v ojedinělých případech i velkých rozměrů možný.

Strmé svahy: svahy strmější než 30º
Malé dodatečné zatížení: jednotlivý lyžař / snowboardista jedoucí zlehka, bez pádu; osoba na sněžnicích; skupina s dobrými a neustále dodržovanými rozestupy (minimálně 10 m).

POZOR DVA VYKŘIČNÍKY!

+

Jasně formulované varování:
  • Tendence zvyšující
  • Pozor na větrem přenesený sníh ve vysokých polohách. Problém nestabilní vrstvy v místech s málo sněhem.
  • Varování přímo pro Tux.



VAŠE DALŠÍ UVAŽOVÁNÍ: Pokud se dostáváme do oblastí se 3. lavinovým stupněm nebezpečí, MUSÍME SE ZAMĚŘIT NA DALŠÍ PODROBNĚJŠÍ INFORMACE!


URČENÍ KRITICKÝCH MÍST A UPŘESNĚNÍ PROBLÉMU S KONKRÉTNÍ STABILITOU SNĚHOVÉHO PROFILU

2. stupeň
Sníh přenesený větrem
  • ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
  • ohrožená místa JV - SZ

Problém se starým sněhem - nestabilní vrstva uvnitř sněhového profilu
  • ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
  • ohrožená místa V - Z
2. stupeň




KRITICKÉ LAVINOVÉ SITUACE
Právě v lavinové předpovědi pro tirolsko se můžeme setkat ještě s doplňujícími informacemi ohledně konkrétních kritických lavinových situací a navíc ještě v pořadí podle nebezpečí:

WARUM? - Gefahrenmuster (gm):
gm.1 - bodennahe Schwachschicht vom Frühwinter (Nestabilní vrstva blízko země od začátku zimy)
gm.6 - lockerer Schnee und Wind (Suchý sníh a vítr)
gm 2 - gleitschnee (Klouzající sníh)

Důležitá poznámka:
Vy si můžete na jednotlivé v předpovědi uvedené nebezpečné situace kliknout a podívat se na podrobnosti, naučného videa, včetně i ukázkové lavinové nehody!



001

Určení kritických lavinových situací - gm. 1, gm. 6, gm. 2
Tuto možnost máte speciálně u lavinové předpovědi pro Tirolsko, takže je to obrovský bonus právě pro vás!
Jen pro doplnění faktů - je to pořád ta samá předpověď, o které si Petr Socha dovolil prohlásit:
" Že se mistři rakouští lavinoví odborníci prostě sekli a nějakou skutečnost – vítr, oteplení – opomněli do výpočtů zapracovat. Tuto tezi podporuje ale zejména fakt, že v Tyrolsku bylo ten osudný den hlášeno hned 18 lavin!"




LAWINE. DIE 10 ENTSCHEIDENDEN GEFAHRENMUSTER ERKENNEN

Knížka

Pánové Rudi Mair a Patrick Nairz z Tirolské Lavinové prevence sestavili v roce 2010 tzv. Typy lavinového nebezpečí. V knížce "lawine. Die 10 entscheidenden Gefahrenmuster erkennen" popisují nejzákladnější lavinově nebezpečné situace v Alpách, které jsou charakteristické pro určité období zimy, terén, nadmořskou výšku, přeměnu sněhu, ... K těmto deseti základním situacím přiřadili navíc konkrétní lavinové nehody, které vznikly právě na základě daných situací ...


TYPY LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - podrobné informace na našich stránkách



gm.1 - bodennahe Schwachschicht vom Frühwinter
(Nestabilní vrstva blízko země od začátku zimy)
Po prvním sněžení zimy mohou představovat problém především laviny klouzajícího sněhu, tedy laviny které sklouzávají na strmých a hladkých svazích. Po druhém významném sněžení dochází potom ve zvýšeném rozsahu k sesuvu deskových lavin. Deskové laviny jsou charakteristické především jako lyžařské laviny a minimálně v 95% mohou za smrtelná lavinová neštěstí. Ve sněhovém profilu se může za určitých okolností vytvořit mezi sesednutím prvního sněhu a druhým sněžením výrazně nestabilní vrstva, kterou je pak možné celkem snadno narušit. A druhé sněžení hraje tuto důležitou roli především proto, že tento nový sníh částečně zamaskuje případně hrozící nebezpečí a navíc v tomto momentu většinou nenapadne ještě tolik sněhu, aby se vytvořila dostatečně nosná vrstva. Většinou se vyskytují problémy tohoto druhu ve vysokých (>2000 m) a vysokohorských (>3000 m) stinných příkrých svazích. Pozor, tento druh lavin se dá také velmi těžce zavčas rozpoznávat!

gm.6 - lockerer Schnee und Wind
(Suchý sníh a vítr)
Vítr je stavitel lavin", toto klasické rčení od Wilhelma Paulckeho z třicátých let minulého století platí v nezměněné podobě také ještě dnes. Vítr ovlivňuje, jak padající, tak také již sesedlý sníh a je jedním s podstatných faktorů tvořících laviny. Při kyprém, novém suchém sněhu vede vítr VŽDY k přemístění a tím k nárůstu lavinového nebezpečí! Čím studenější je přemisťovaný sníh, tím citlivěji reaguje na případné další dodatečné zatížení, protože narůstá jeho křehkost . Tento typ nebezpečí se odlišuje od typu lavinového nebezpečí číslo 5 tím, že studený a kyprý sníh nevznikle během dlouhodobé chladné periody, ale naopak velmi krátkodobě a náhle. Situace probíhá zhruba takto: sněží bez působení větru krátce před chladnými teplotami a teprve později začíná foukat a vítr nabírá na síle. Jedná se o typ lavinového nebezpečí, který se dá zpravidla opravdu dobře rozpoznat.

gm 2 - gleitschnee
(Klouzající sníh)
Sníh sklouzává samozřejmě především na strmých svazích a hladkých skalách. Přitom se mohou tvořit trhliny v rámci celého sněhového profilu. Jsou tedy dobře viditelné a místy mohou být i několik metrů hluboké. Na rozdíl od starších a bohužel těžko vyvratitelných rad, které tyto trhliny popisovaly spíše jako stabilizující (uvolnění napětí), je dnešní odborné mínění spíše opačného rázu, co se týká možného lavinového sesuvu. Trhlina po celé sněhové pokrývce ukazuje především na určitou možnost sesuvu laviny klouzavého sněhu, ale neříká nic o tom, jestli a kdy taková sněhová masa skutečně jako lavina klouzavého sněhu opravdu sjede. Laviny klouzavého sněhu patří vzhledem k okamžiku sesuvu k nejhůře předvídatelným lavinám, protože tyto mohou spadnout také při všeobecně stabilních sněhových poměrech v kteroukoliv denní a noční dobu, jak v nejstudenějším, tak i nejteplejším dni zimy. Navíc se laviny klouzavého sněhu uvolňují především samovolně a ne díky dodatečnému zatížení.





5. PRŮBĚH POČASÍ - PŘEDCHOZÍ VÝVOJ, V KONKRÉTNÍ DEN


Průběh počasí



DETAILNĚJŠÍ POHLED

Průběh počasí
SNĚŽENÍ - cca 35 cm!
(v předchozích dvou dnech)

VÍTR - 60 - 85 km/h!



Průběh počasí
TEPLOTA
ve vyšších polohách se s krátkým přerušením teplota pohybovala okolo - 10C!

Přírůstky sněhu




LAVINOVĚ KRITICKÉ POČASÍ - POSOUZENÍ VLIVU

Posuzování těchto hodnot vyžaduje alespoň základní znalosti. Průběh počasí nám ale ZCELA JASNĚ POPISUJE, co nejdeme ve sněhovém profilu.

Průběh počasí
    ČERSTVĚ NAVÁTÝ SNÍH
  • výrazné znamení, kam se nepokoušet vůbec vstupovat!
  • pozor na výlomy sněhu od lyží při dělání otoček nebo šlapání stopy!
  • stále sledovat působení větru. Pozor, v rámci celého terénu se mění jeho síla i směr!
  • DESKOVÉ LAVINY!
SITUACE PRO LAVINOVOU NEHODU
SNĚŽENÍ - cca 35 cm ! (v předchozích dvou dnech)
VÍTR - 60 - 85 km/h !



Průběh počasí
    MASIVNÍ OTEPLENÍ, DEŠTĚ
  • vypadávají svahy, které by jinak zůstaly stabilní
  • pozor i na návrat na chatu nebo do údolí v odpoledních hodinách z túry
  • pozor na výrazné působení sluníčka (lavinový stupeň se tak může zvýšit klidně i o dva stupně během jediného dne)
  • pozor na náhlý příchod jara
  • základové laviny z mokrého sněhu!
SITUACE PRO LAVINOVOU NEHODU
V nadmořských výškách, kde se pohybovaly skupiny pouze částečný vliv. Pozor na oslunění strmých svahů zejména u skal!




Průběh počasí
    DLOUHODOBÉ MRAZY = VZNIK VÝSTAVBOVÉ PŘEMĚNY
  • teploty pod –8 °C po delší dobu
  • vznik nových nestabilních vrstev
  • obecně pozor na stinné svahy či jejich části
  • pozor na výlomy sněhu od lyží při dělání otoček nebo šlapání stopy!
SITUACE PRO LAVINOVOU NEHODU
Ve vyšších polohách se s krátkým přerušením teplota pohybovala okolo - 10 °C
Průběh počasí

DRUHY A PŘEMĚNY SNĚHU




6. SNĚHOVÉ PROFILY


Sněhový profil - fotografie z místa odtrhu

5. 2. 2016 Patrick Nairz, Gassner
Wattener Lizum
2 030 m, Severní expozice 20º
ECTN 3@69 cm, ECTP 21@12 cm

5. 2. 2016 Patrick Nairz, Gassner
Wattener Lizum
2 135 m, Jižní expozice 32º
ECTN 3@55 cm, ECTN 6@35 cm, ECTN 21@25 cm

6. 2. 2016 Patrick Nairz
Geier
2 670 m, Severní expozice 30º
ECTP 15@50 cm




Výskyt nestabilních vrstev v nižších polohách sněhového profilu, který byl udělán den před neštěstím nám dává jasné varování, že ve vyšších polohách se tyto vrstvy budou rozhodně vyskytovat a je JASNÉ, že budou hrát jednu z klíčových rolí.

DŮLEŽITÁ POZNÁMKA:
Je obrovský rozdíl, jestli děláte sněhový profil vy a nebo lavinový specialista s mnohaletou praxí!

Je také obrovský rozdíl, když budete dělat tzv. KOMPRESNÍ TEST a PRODLOUŽENÝ SLOUPCOVÝ (KOMPRESNÍ) TEST či KLOUZAVÝ BLOK!

KOMPRESNÍ TEST se již velmi dlouhou dobu v lavinově gramotných zemích nepoužívá, tedy jak koukám kromě ČR! Není vám totiž schopen dát adekvátní informace, může také dojít k mylnému závěru ...

Argumenty typu "udělali jsme řadu kompresních testů" tak nezní moc dobře ...

Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

Prodloužený sloupcový (kompresní) test

Klouzavý blok






7. OBECNÉ ZHODNOCENÍ MOŽNOSTI TÚRY


2. stupeň

Pro suchý sníh je velmi vhodné používat toto zhodnocení možnosti na vašich túrách


Je důležité si pořádně uvědomit, kde sleduji nejstrmější místa na svahu - roste rozsah pozorovaného území podle lavinového stupně:

2. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - MÍRNÉ NEBEZPEČÍ - platí celkově pro Tirolsko
2. stupeň
Pro oblast se 2. lavinovým stupněm by nás zajímal pouze sklon +/- 40 m od stopy!
V okolí chaty naprosto bezpečný prostor.


3. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - ZNAČNÉ NEBEZPEČÍ - pro oblast Tirolska je ale lavinový stupeň rozdělen a pro polohy vyšší než 2 300 m
2. stupeň
Pro oblast se 3. lavinovým stupněm se musíme podívat všude nad stopu až do nejvyšších poloh!
Velmi rychle zjistíme, že trasa před neštěstím vedla pod svahy se sklony většími jak 40º!


Z tohoto naprosto jednoduchého posouzení je jasné, že kritické momenty můžeme očekávat právě ve vyšších polohách!
  1. mohu být ohrožen samovolnými lavinami, které mohou SAMOZŘEJMĚ dojet i do nižších poloh než je nadmořská výška 2 300 m
  2. mohu být ohrožen i vlastním přispěním:
    Uvolnění lavin je možné dokonce při malém dodatečném zatížení**, obzvlášť na uvedených strmých svazích*.
    malé dodatečné zatížení: jednotlivý lyžař / snowboardista jedoucí zlehka, bez pádu; osoba na sněžnicích; skupina s dobrými a neustále dodržovanými rozestupy (minimálně 10 m)
  3. a abych si mohl vůbec dovolit POMYSLET vstoupit pod kritické svahy, musím velmi podrobně a opatrně zhodnotit stabilitu sněhového profilu právě ve vrchních nebo strmých partiích
  4. Pokud byste se rozhodli do takových míst vůbec vstupovat, musíte se přesvědčit na podobných místech (nadmořská výška, ukládání sněhu, expozice, ...) někde, kde ale nebudete v ohrožených prostorech!






001

"Byli s nimi dva průvodci, kteří byli zkušení, kontrolovali sněhovou situaci, prováděli takzvané sněhové kompresní zkoušky a v případně jakýchkoli pochybností byli připraveni to otočit a vrátit se. Neměli důvod riskovat." Robin Kaleta

Zhodnocování svahů za takovýchto situací (3. lavinový stupeň, uzavřený kotel) je naprosto NEMYSLETELNÉ provádět tzv. postupně. Tvrzení Robina Kalety mi tak příjde jako naprosto neuvěřitelné, že to dokáže vůbec vyslovit nahlas!






8. ZHODNOCENÍ TÉTO LAVINOVÉ NEHODY


Pohled na mapu - celková situace

Pohled na mapu - přiblížení

Pohled na mapu - zákres sesuvu lavin


URČENÍ KRITICKÝCH MÍST A UPŘESNĚNÍ PROBLÉMU S KONKRÉTNÍ STABILITOU SNĚHOVÉHO PROFILU

2. stupeň
Sníh přenesený větrem
  • ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
  • ohrožená místa JV - SZ

Problém se starým sněhem - nestabilní vrstva uvnitř sněhového profilu
  • ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
  • ohrožená místa V - Z
2. stupeň


ZÁVĚREČNÉ POSOUZENÍ
  1. v rámci konkrétní situace se od samotného počátku vydali do naprosto červených čísel!
    (Změřit si na mapě sklony svahů, ujistit se jaká je lavinová předpověď není přece nic expertního!)
  2. pokud už se chcete vydat do takto červených čísel, MUSÍTE OPRAVDU DOBŘE VĚDĚT, DO ČEHO JDETE!
  3. MÍSTO TOHO MÁME OBROVSKÁ VAROVÁNÍ PŘÍMO Z PRŮBĚHU POČASÍ, Z LAVINOVÉ PŘEDPOVĚDI + SEVERNÍ EXPOZICE V KOMBINACI S DATUMEM!






001

Přesto, že expertní posouzení, včetně jeho doplnění hovoří jasně o tom, že s největší pravděpodobností si laviny uvolnily obě skupiny samy, je tato informace NAPROSTO PODRUŽNÁ! Předpoklad i samovolných lavin byl jasně dán, včetně možností velkých lavin.

RIZIKO BYLO OD SAMÉHO POČÁTKU NAPROSTO NEÚMĚRNÉ A TERÉN SE UZAVÍRAL DO SMRTÍCÍHO KOTLE BEZ MOŽNOSTI ÚNIKU!






9. VŮDCE - NEVŮDCE - KOUČ - PRŮVODCE


001
V Alpských zemích obecně smí vodit podobné túry za peníze pouze Horský vůdce UIAGM
V Rakousku smí některé skitúry vodit i Staatlich geprüften Skilehrer
Podmínkou je navíc i odpovědnostní pojistka (ve Švýcarsku například s minimálním limitem 5 miliónů CHF)!


No tak! Následujte mne!

Zřeknutí se odpovědnosti
Jedná se o doprovodný lyžařský výlet.
Účast je tedy výhradně na vaší vlastní odpovědnosti!
(Georg Sojer)



PÁR POZNÁMEK:
Například ve St. Antonu mohou vzít s lyžemi lanovkou na vrchol zvaný Valluga KLIENTY právě a pouze tyto dvě profese a já se musím přímo na místě prokázat platnou licencí a vše stvrdit vlastnoručním podpisem.

Je zajímavé, že nikoho z vás nenapadne ani na chvilku přemýšlet, že byste se vydali s cestovkou autobusem a ona by najala řidiče bez papírů i když se bude jevit naprosto v pohodě ... a už vůbec nechci uvažovat, že půjdu do nemocnice na operaci a ...

Ve Francii asi před dvěma lety, začala policie namátkou kontrolovat skupiny turistů a jejich „guidů“. V ten moment téměř všechny české cestovky přehodnotily svou dosavadní praxi a velmi rychle vše urovnaly i když se předtím holedbaly jimi vycvičenými superprůvodci ...

V žádném případě tímto nechci hodnotit kluky, kteří vedli tuto akci nebo vodí pro cestovky podobné akce, jací jsou odborníci na laviny nebo na freeride ... Pokud ale chce kdokoliv dělat svou profesi opravdu jako profesionál, musí v první řadě na to získat platnou licenci: doktoři, projektanti, ale i řidiči autobusů ...






10. ZÁVĚREČNÁ VSUVKA


001

"Mimochodem i to, že za neštěstím nestála chyba nebo neuvážlivost vůdce družstva, ale faktor velmi nešťastné náhody. Jedna lavina – pokud máte vybavené a proškolené družstvo, jakože bych dal ruku do ohně za to, že proškolené bylo a většina členů, ne-li všichni, měli i lavinové batohy – je neštěstí, ale dá se ještě nějak ustát, lavinové batohy pomohou. Pokud ale částečně zasypané lyžaře zavalí druhá vlna, není šance…"
Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz

Proboha, opět nechápu tu neskutečnou jistotu tvrdit, že se sesuv laviny, pokud jsme vybaveni a proškoleni (včetně airbagu), dá přežít, že ji můžeme nějak ustát ... Krapet mi to už připomíná frašku s tvrzením, že ji (sice střední lavinu) stačí odpružit v kolenou!






11. SROVNÁNÍ


Smrtící údolí na Lizumer hutte

Obří důl






Členství v:
Spolupráce s:
Partneři