Camping
am Kapellenweg (1 580 m)
CH-3910 Saas Grund, Švýcarsko
(46°6'58.978"N, 7°56'17.281"E)
Email: camping@kapellenweg.ch
Telefon: +41 27 957 49 97
Taschachhaus (2 434 m)
A-6481 St. Leonhard im Pitztal, Rakousko
(GPS 46°54'34.641"N, 10°49'3.088"E)
www.taschachhaus.com
Osterreichische Alpenverein
Výhodné celoroční pojištění do hor, slevy na chatách
Doporučujeme účinné pojištění (včetně záchranné akce, hledačky, zásah vrtulníku, ...)
ERV - Evropská pojišťovna Allianz
Pojištění storno poplatků
Před více než tisícovkou let dorazili severoafričtí muslimové po moři přes Sardinii do jižní Francie,
přesněji řečeno k masivu Massif des Maures mezi Toulonem a Fréjusem.
Obyvatelé Iberie pocházející z arabských kmenů se nazývali Maurové (z latinského maurus,
což znamená obyvatel severní Afriky). Saracéni, jak se jim také přezdívalo, táhli od
tohoto masivu různými cestami dál na sever. Jejich nepříliš mírová tažení k nám přinesla různé výdobytky
arabského světa, který byl tenkrát na vysoké úrovni, např. papír, velur, plst, nugát, příbory, kožené
hadice, mezky, muly, pohanku (francouzsky sarrasin), dokonalé zavlažovací systémy, ale i znalosti o pohybu
souhvězdí a cenné informace z oblasti lékařství. Hlubší důvod jejich expanze se nepodařilo zcela vysvětlit.
Svou roli určitě sehrály i obchodní zájmy a klimatické změny, protože tehdy bylo v našich zeměpisných
šířkách mnohem tepleji než dnes. Z toho vyplývá, že severní Afrika musela trpět mnohem větším žárem a
docházelo k jejímu vysychání, které posléze vyústilo ve vznik Sahary. Několik saracénských tažení vedlo
i do Wallisu přes průsmyky Mons Jovis (Grosser Sankt Bernhard), Mons Pratoborni (Theodul)
a do údolí Saastal přes Monte Moro.
Ačkoli se saracénští obchodníci nikde neusazovali a žili převážně ve stanech, v údolí Saastalu kupodivu
zanechali řadu jednoznačně arabských názvů, jako např. Almagell (z al-mahall – místo,
sídlo), nejspíš i Mischabel (z jabal nebo djebel – hora). I název Allalinhornu pochází
ze saracénské arabštiny, kde ala’iain znamená zdroj nebo pramen. Allalinhorn se tedy v podstatě jmenuje Pramenitý
štít. Což je i logické, protože Feer Vispa zdánlivě pramení pod Allalinhornem, ačkoli vlastně
sbírá vodu ze všech okolních ledovců.
Allalinhorn je zdrojem dodnes, i když v přeneseném smyslu slova. Na jeho rozlehlých ledovcových svazích
se nachází většina horských drah a lyžařských vleků v Saas Fee, které jsou hnacím motorem celé turistické
infrastruktury, hotelů, restaurací, obchodů a dalších jiných služeb. Díky tomuto zpřístupnění oblasti
se dnes dá na Allalinhorn vystoupit za poměrně krátkou dobu. Ze stanice Mittel Allalin to trvá na vrchol
necelé dvě hodiny. Proto není divu, že hora patří k nejsnazším a nejvíce navštěvovaným čtyřtisícovkám
v Alpách. O tom se Saracénům před tisíci lety ani nesnilo, stejně jako o tom, že Allalinhorn, nasvícený
lasery, bude v noci nad celým údolím
zářit jako nějaký přerostlý a poněkud pobledlý úplněk.
Většina horolezců dává při výstupu na Allalinhorn přednost létu. Na skialpovou túru je totiž příliš krátký.
Sjezd, který převážně vede po dobře upravovaných sjezdových tratích, není sice k zahození, ale vede po
sjezdovkách, ne v hlubokém sněhu. Krásnou klasickou letní túrou na vrchol je hřeben Holaubgrat. Jako výchozí
bod se nabízí chata Britannia. Sestup je díky již zmíněným lanovkám únosný. O Allalinhornu se mluví i
v jiné souvislosti. Obyvatelé údolí totiž trpí určitým komplexem Matterhornu. Zjevně jim vadí, že z údolí
Saastalu není vidět Matterhorn, ačkoli jejich vlastní věnec hor je podstatně blíž a je působivější a gigantičtější.
Saas Fee má tu výhodu, že se z vesnice dá obdivovat mnoho atraktivních hor – mezi nimi celých osm čtyřtisícovek!
– na rozdíl od Zermattu, odkud je vidět jen a jen Matterhorn. Nicméně jim nádherné panorama jejich údolí
zjevně nestačí, chtějí vidět Matterhorn!
A tak vznikl nápad vyvrtat Allalinhornem tunel, aby se Matterhorn dal spatřit z druhé strany, nad sedlem
Allalinu. Proražení hory si navíc vyžaduje i projekt propojení lyžařských oblastí Breuil, Zermatt a Saas
Fee. Kvůli jeho realizaci by však bylo nutné zpřístupnit řadu dosud nedotčených ledovcových oblastí lanovkami,
vleky a dalšími infrastrukturními stavbami, například horskými restauracemi, a tak je jen mizivá šance,
že by se plány v dohledné době uskutečnily.
PRVOVÝSTUPY, KRÁTKÝ PŘEHLED
1828 - Allalinpass (3 556 m), otevření cesty JZ hřebenem Heinrich Michaelis s vůdcem |
28. 8. 1856 - JZ hřeben farář Johann Joseph Imseng, sluha Franz Josef Andermatten, Angličan Edward Levi Ames, |
1. 8. 1860 - SZ hřeben (Normálka) Franz Josef Andenmatten, Sir Leslie Stephen, F. W. Short, Frederick William Jacomb, C. Fisher, Moritz Anthamatten, Peter Taugwalder a Johann Kronig |
27. 7. 1882 - kompletní traverz vrcholu (SV hřeben - Hohlaubgrat) Bernský gymnaziální učitel a historik Heinrich Dübi a vůdci Alphons a Peter Supersaxo |
12. 7. 1887 - Hohlaubgrat Angličané Harold Ward Topham, C. H. Redall a vůdce Aloys Supersaxo |
1888 - J stěna (IV. stupeň) Aloys Supersaxo a Brit C. A. C. Bowlker |
70. léta minulého století - projekt Metro Allalin plánováno rozšíření této železnice ještě dále na Feekopf (3888 m). Koncese byla pro tento projekt odmítnuta Švýcarskou federální radou a jako alternativa bylo postaveno Metro Alpin jako alternativa k Mittelallalin (3456 m), kde dnes existuje letní lyžařská oblast |
leden 2011 - projekt Feejoch oznámila provozní společnost horských železnic, že chtějí rozšířit spojení až do Feejochu, odkud může být vrchol dosažen za 45 minut |