Rizikové faktory
KDY TEDY PŘEDEVŠÍM VZRŮSTÁ LAVINOVÉ NEBEZPEČÍ
-
nový sníh, navátý sníh - nový sníh v kombinaci s větrem, velmi nebezpečný je ale i samotný
vítr bez sněžení, sledujte větrná znamení
-
nesoudržná vrstva vzniklá masivním oteplením, případně deštěm
-
nestabilní vrstva vzniklá nově uvnitř sněhového profilu dlouhodobým působením nízkých teplot
|
|
|
Nový sníh, navátý sníh - nový sníh v kombinaci s větrem |
Masivní oteplení, případně déšt |
Dlouhodobé působení nízkých teplot
|
ALARMUJÍCÍ ZNAKY » URYCHLENÉ UKONČENÍ TÚRY
-
špatný pocit, zlá předtucha!!!
-
praskavé zvuky ve sněhové pokrývce při chůzi či sjezdu!!!
-
čerstvé laviny v našem okolí!!!
-
praskliny ve svahu
JAKÝM ZPŮSOBEM SI ROZDĚLIT DALŠÍ POZOROVÁNÍ RIZIKOVÝCH FAKTORŮ
PAMATUJTE SI:
-
s přípravou začněte s předstihem už v klidu vašeho domova
(plán, vybavení, kurzy, nácvik, lavinová předpověď, předpověď počasí, internet, literatura, průvodce,
mapy, ...)
-
další pozorování neustále upřesňujte, pamatujte na neustálý vývoj lavinové situace
-
a také si pamatujte, že nejlepší ochranou proti lavinám je naučit se „dívat“ kolem sebe a „poslouchat“
přírodu
1. ČLOVĚK, SKUPINA – NAŠE ALE TAKÉ I CIZÍ
PŘÍLIŠ VELKÁ SKUPINA
-
6 a více lidí (příliš velké zatížení, problém s disciplinovaností a opatrností, koordinace skupiny, ...)
-
možné větší problémy s nezkušenými, technicky či fyzicky slabšími, vybavením, výstrojí, ...
-
pozor na příliš mnoho dalších cizích skupin či lidí v našem okolí
IDEÁLNÍ SKUPINA
-
nejlépe 4 – 5 lidi (dostatečné zkušenosti, vyrovnanost, vybavení skupiny, ...)
-
celková sehranost, nácvik záchranných akcí, První pomoc
-
hlídat bezpečnostní rozestupy
NEZKUŠENÝ VEDOUCÍ SKUPINY
-
jsou nezbytné velké zkušenosti
-
ptejte se, KDO vede vaši skupinu a hlavně, KDO je zodpovědný za klíčové rozhodnutí
NEJASNÉ VEDENÍ
-
špatná komunikace
-
chybí autorita, rozhodnost, ...
NÁRAZOVÉ NEBO NEVHODNÉ ZATĚŽOVÁNÍ
-
pozor na techniku jízdy ale i výstupu
-
pozor na přeskakované oblouky
PŘECENĚNÍ FYZICKÝCH SIL A TECHNICKÝCH SCHOPNOSTÍ
-
fyzička
-
technika jízdy ve volném terénu
-
závratě, ...
PODCEŇOVÁNÍ, PŘÍLIŠNÁ ODVAHA
-
obzvlášť ve větších skupinách!
BEZPEČNOSTNÍ ROZESTUPY!!!
-
výstup od 30º – 10 m
-
sjezd - 50 m, od 35º – po jednom (taktika sjezdu, určení bezpečných koridorů, ...)
-
kritická místa – pokud vůbec, tak po jednom
ŠPATNÝ POCIT, PŘEDTUCHA!!!
DEFENZIVNÍ VOLBA TRASY
-
vždy pokud si nebudete na 100% jisti, považujte svah za nebezpečný!!!
-
vhodná volba trasy bez zbytečného riskování
LIDSKÝ FAKTOR - ČASTÉ CHYBY
CHYBY V ROZHODNUTÍ
Většina lavinových neštěstí se stala ne proto, že nebylo možné rozpoznat hrozící riziko, ale proto, že
došlo ke špatnému subjektivnímu vyhodnocení a odpovídajícímu chování!!!
ILUZE/LIMITY VNÍMÁNÍ
V mlze nebo difúzním světle nemůžeme správně ohodnotit terén. Ve vichru či bouřlivém počasí nemůžeme zaslechnout
praskavé zvuky!!!
EMOCEMI OVLIVNĚNÉ VNÍMÁNÍ
Často vidíme jen to, co vidět chceme. Máme tendenci přijímat informace, které jsou příznivé pro naši túru!!!
PŘECEŇOVÁNÍ
Zatím vždy všechno dopadlo dobře! To se nám nemůže stát. máme to pod kontrolou…
SKUPINA
Tendence skupiny přijmout vyšší riziko. soutěž v rámci skupiny nebo mezi skupinami. Přítomnost dalších
skupin (podívej, oni tam jdou taky…)!!!
SLABÁ KOMUNIKACE:
V rámci skupiny (např. dodržování rozestupů, určení trasy sjezdu, …). Rozuměl každý instrukcím? Mohu se
spolehnout, že se skupina bude řídit mými instrukcemi!!!
SAMOZVANÝ METODIK
Pozor, někteří jedinci trpí určitou představou, že všechno vědí nejlépe …
2. TERÉN – EXPOZICE, SKLON, TVAR, ...
VZTAH MEZI STUPNI LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ A SKLONEM SVAHU
NEVHODNÁ ORIENTACE
-
V zimních měsících
sever a severovýchod (především stinné svahy)
-
Na jaře
jih a jihozápad
VHODNÁ ORIENTACE
-
V zimních měsících
jih a jihozápad
-
Na jaře
sever a severovýchod
Pozor i na orientaci jednotlivých částí svahů, žlabů!
SKLON SVAHU
-
naučte se číst sklony svahů z mapy
-
naučte se odhadovat sklony svahů přímo v terénu (nejen přímo v místě, kde se momentálně nacházíte, ale
i sklony vzdálenějších částí svahů)
HŘEBENY, SEDLA
-
dá se očekávat silné působení větru
-
(pozor, v rámci terénu se často vítr stačí i do jiných směrů » jiné působení větru!)
-
pozor na závětrnou stranu!
-
pozor na převěje!
-
pozor za špatné viditelnosti!
SVAH NADE MNOU, NEVYSYPE SE NA MNE?
-
nepodcenit přípravu túry (práce s mapou)!
-
správný odhad sklonu (nutno trénovat)!
-
pozor na lavinové pasti (dolíky, menší výšvihy, ...)
-
zbytečně se zde nezdržovat, nestanovat, nesvačit, ...
SVAH PODE MNOU
-
ideální trasa
-
(pozor ale ať se nedostanete až do pásma odtrhu!
KRITICKÉ TVARY: MULDY, ŽLABY, STRMÉ VÝŠVIHY
-
obzvlášť pozor na menší žlábky či muldy (dolíky), ty můžete svou vahou daleko snadněji uvolnit!
-
břehy potoků
-
naučte se odhadovat odtrhové zóny v rámci svahu
HŘBET
-
ideální trasa
-
hledat výhodnější návětrnou stranu
EXPONOVANÉ MÍSTO, NEBEZPEČNÉ ÚSEKY
-
ledovec, trhliny, séraky
-
skalní prahy, ledové stupně, strmé sněhové úseky
-
pomalejší postup, možnost pádu
SVAH PROSTOUPENÝ SKALAMI
-
svah je skalami rozdělován na menší úseky, které mnohem snáze uvolníte
-
pozor na jaře, kámen mnohem více jímá teplo!
ŘIDKÝ LES, VYSOKÉ STROMY
-
pozor na strmé lesní úseky
-
spadané listí – ideální skluzná plocha
ČASTO JEŽDĚNÉ SVAHY
-
sesedání svahu probíhá pravidelně, ale přesto buďte opatrní!
-
pozor na sousední „neježděné svahy“!
-
ne každá stopa znamená, že je svah často ježděn!
3. POČASÍ A SNĚHOVÉ PODMÍNKY
ŠPATNÁ VIDITELNOST
-
špatná volba bezpečné trasy
-
nelze sledovat okolí
-
znalost terénu v létě NEZNAMENÁ znalost terénu v zimě!
-
UKONČENÍ TÚRY!
KRITICKÉ MNOŽSTVÍ NOVÉHO SNĚHU
-
10 – 20 cm NÍZKÉ NEBEZPEČÍ
-
20 – 30 cm STŘEDNÍ NEBEZPEČÍ
-
30 cm a více KRITICKÁ SITUACE
POZOR: Platí pouze za bezvětří!!! Sníh musí být volný! Když ho naberete na lopatu nebo
dlaň nedrží tvar a ihned se sesype! Jakmile ale působil vítr nebo částečně i sluníčko je nutné výšky sněhu
dělit dvěma a začít se pomalu bát desek!
ČERSTVĚ NAVÁTÝ SNÍH
-
výrazné znamení, kam se nepokoušet vůbec vstupovat!!!
-
pozor na výlomy sněhu od lyží při dělání otoček nebo šlapání stopy!
-
stále sledovat působení větru. Pozor mění se v rámci celého terénu (jak síla tak i směr)!
-
DESKOVÉ LAVINY!!!
MASIVNÍ OTEPLENÍ, DEŠTĚ
-
vypadávají svahy, které by jinak zůstaly stabilní
-
pozor i na návrat na chatu nebo do údolí v odpoledních hodinách z túry
-
pozor na náhlý příchod jara
-
pozor na výrazné působení sluníčka (lavinový stupeň se tak může zvýšit klidně i o dva stupně během jediného
dne)
-
základové laviny z mokrého sněhu!!!
DLOUHODOBÉ MRAZY
-
teploty pod – 8 ºC déle než týden
-
vznik nových nestabilních vrstev
-
obecně pozor na stinné svahy či jejich části
-
pozor na výlomy sněhu od lyží při dělání otoček nebo šlapání stopy!
VZDÁLENÉ SESUVY LAVIN
-
sesuvy lavin ve vzdálených místech nad plánovanou trasou
ALARMUJÍCÍ ZNAKY
-
praskavé zvuky ve sněhové pokrývce
ALARMUJÍCÍ ZNAKY
-
samovolné laviny v okolí
ALARMUJÍCÍ ZNAKY
-
trhliny, praskliny ve sněhové pokrývce
NESTABILNÍ VRSTVY
-
hledejte nestabilní vrstvy
-
sledujte, co je nad nimi a správně vyhodnoťte situaci
-
udělejte si také test stability „Klouzavý blok“
-
snažte se neustále učit „číst sníh“
SNĚHOVÝ PROFIL: MNOHO ROZDÍLNÝCH VRSTEV V RÁMCI
-
zvlášť pozor na výrazný rozdíl v tvrdosti jednotlivých vrstev (kritický rozdíl jsou 3 stupně a víc) a
to včetně podkladu
-
už průběh počasí vám může hodně napovědět
-
sněhové profily často naleznete v lavinové předpovědi
SNĚHOVÝ PROFIL: MÁLO VRSTEV NEBO PODOBNÉ
-
lepší pro přenos zatížení (přenos je plynulejší bez výrazného skoku)
-
pozor ale na pozdější vznik nových nestabilních vrstev
SCHÉMATA TVRDOSTI PROFILU
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
NESTABILNÍ |
STŘEDNĚ STABILNÍ |
SNĚHOVÝ PROFIL: MÁLO VRSTEV NEBO PODOBNÉ
- lepší pro přenos zatížení (přenos je plynulejší bez výrazného skoku)
- pozor ale na pozdější vznik nových nestabilních vrstev
SCHÉMATA TVRDOSTI PROFILU
 |
 |
STABILNÍ |