Kompletní nabídka

GRAUBÜNDEN HAUTE ROUTE
Skialpové túry
Freeride, heliskiing

Další parádní horský přechod kousek od nás. Přechod mezi švýcarskými top horskými středisky St. Moritz – Davos. Pro mne je tento přechod zajímavý tím, že nám neustále nabízí nepřeberné množství překvapivých výhledů, výstupů a především možností parádních sjezdů ... 

Tady naleznete další podrobnosti: http://www.hauteroute-graubuenden.ch

A abyste si z tohoto výletu odnesli i něco navíc, můžeme si ho navíc perfektně zpestřit praktickým nácvikem dalších potřebných dovedností:
- lavinová problematika
- záchrana po pádu ledovcových trhlin
- orientace v terénu, ...

CHARAKTER
- pohodový skialpinismus z chaty na chatu s parádními výstupy i sjezdy!
- kouzelné ledovcové pohoří pouhých 600 km od nás
- super akce na takový trochu prodlouženější víkend 😊

PŘEDPOKLADY
Túry určené i pro začátečníky nebo středně pokročilé


NAŠE NABÍDKA:

  • HAUTE ROUTE GRAUBÜNDEN
    Termín akce na dotaz
    Skialpový traverz St. Moritz - Davos

HAUTE ROUTE GRAUBÜNDEN

Další parádní horský přechod kousek od nás. Přechod mezi švýcarskými top horskými středisky St. Moritz – Davos.

Program

1. den - ŮVODNÍ ETAPA - JULIERPASS - PIZ SURGONDA 

Julierpass (2 224 m) - Piz Surgonda (3 196 m) - Jenatschhütte (2 652 m)

    (4 - 7 hodin)   výstup 1 220 m na pásech / sjezd 600 m

  • příjezd a sraz v 10.00 na Julierpass (2 224 m)
    (možné předchozí ubytování v Ospizio La Veduta)
  • příprava materiálu a vybavení
  • konkrétní plánování na další dny
  • přeparkujeme auta a začneme na pásech stoupat na Piz Surgonda (3 196 m). Za horších podmínek to můžeme vzít zkratkou přes sedlo Fuorcla d'Agnel (2 983 m)
  • následuje sjezd až pod chatu Jenatschhütte (2 652 m) a k ní nám případně zbyde už jen krátký výstup
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- mapy, GPS, příprava túry, …


2. den - PARÁDNÍ ETAPA - PIZ LAVINER A KONEČNĚ PARÁDNÍ SJEZDY 😊

Jenatschhütte (2 652 m) - Piz Laviner (3 137 m) - Preda (1 789 m) – přejezd vláčkem - Madulain (1 687 m) - Chamanna d'Es-cha (2 594 m)

    (6 - 9 hodin)   výstup 1 550 m na pásech / sjezd 1 300 m 

  • ráno nás čeká krásný výstup na Piz Laviner (3 137 m)
  • následuje přepychový sjezd přes několik prahů a supr lyžařských svahů až do vesničky Preda (1 789 m)
  • přejezd vláčkem a z městečka Madulain (1 687 m)
  • odtud začneme stoupat přes Alp Es- Cha Dadour až na chatu Chamanna D'es-Cha (2 594 m) (Za bezpečných podmínek je možná varianta lanovkou a pak traverzem k chatě)
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- lavinová problematika


3. den - PARÁDNÍ ETAPA - PIZ KESCH A DALŠÍ PARÁDNÍ SJEZDY 😊

Chamanna d'Es-cha (2 594 m) - Piz Kesch (3 418 m) – Keschhütte (2 625 m)

    (5 - 6 hodin)   výstup 850 m na pásech, mačkách / sjezd 1 800 m  

  • ráno začneme stoupat na Piz Kesch (3 418 m)
  • Nejprve do sedla Porta d'Es-cha (3008 m) a potom strměji ledovcem vzhůru, kde pod samotným vrcholem necháme lyže a v mačkách se pokusíme dosáhnout vrchol
  • V rámci parádního sjezdu si užijeme nádherný sníh na ledovci Vadret da Porcabella
  • Sjezd až k chatě Keschhütte
  • nocleh na chatě


4. den - PARÁDNÍ ETAPA - SCALETTAHORN A DALŠÍ PARÁDNÍ SJEZDY 😊

Keschhütte (2 625 m) - Scalettahorn (3 068 m) – Grialetschhütte (2 542 m)

    (5 - 7 hodin)   výstup 1 100 m na pásech / sjezd 800 m 

  • ráno začneme sjíždět údolím Val Tschüvel a Val Funtauna
  • pak začneme stoupat pod sedlo Scalettapass a tady odbočíme doprava a pak po hřebenu až na vrchol Scalettahorn (3 068 m)
  • pak následuje sjezd až k chatě Grialetschhütte (2 542 m)
  • nocleh na chatě


5. den - ZÁVĚREČNÁ ETAPA - FLÜELAPASS

Keschhütte (2 625 m) - Schwarzhorn (3 146 m) – Flüelapass (2 383 m)

    (4 - 6 hodin)   výstup 850 m na pásech / sjezd 1 200 m

  • ráno začneme stoupat do sedla Fuorcla Radönt (2 788 m)
  • odtud zamíříme do sedla Schwarzhornfurgga a pak na samotný vrchol Schwarzhorn (3 146 m)
  • následuje sjezd do sedla Flüelapass (2 383 m)
  • a dále pokračujeme podél silnice až k autům či autobusu ke gasthausu Tschuggen (1 940 m)
  • odjezd směr Davos a domů


Důležitá poznámka:
Trasa jde projít samozřejmě jen za bezpečných podmínek, v opačném případě je k dispozici celá řada parádních variant 😊


Obtížnost

Medium

Rezervace

Měl bych zájem

Cena

8 700 Kč

CENA ZAHRNUJE
  • Horský vůdce UIAGM (včetně jeho nákladů na místě)
  • fotografie z celé akce
  • zapůjčení nutné a kvalitní výzbroje
  • Certifikát na památku
DALŠÍ NUTNÉ NÁKLADY
  • doprava (Praha - Julierpass cca 720 km), nakombinujeme
  • vlak - 15,- CHF 
  • taxi - 20,- CHF 
  • ubytování s polopenzí - 4 - 5x cca 67,- CHF
UBYTOVÁNÍ

Ospizio La Veduta (2 333 m)
Ospiz dal Güglia 770, 7457 Bivio, Švýcarsko
(46°28'11.815"N, 9°43'2.181"E)
Email: info@laveduta.ch
Telefon: +43 41 81 828 96 77

Jenatschhütte (2 652 m)
7502 Bever, Švýcarsko
(46°31'45.408"N, 9°43'27.945"E)
Email: info@chamannajenatsch.ch
Telefon: +41 81 833 29 29

Chamanna D'es-Cha (2 594 m)
7524 Zuoz, Švýcarsko
(46°36'41.190"N, 9°54'10.279"E)
Email: info@es-cha.ch
Telefon: +41 81 854 17 55

Keschhütte (2 625 m)
7482 Bergün, Švýcarsko
(46°38'42.469"N, 9°52'30.515"E)
Email: kesch@kesch.ch
Telefon: +41 81 407 11 34

Grialetschhütte (2 542 m)
Dischmastrasse 81, 7260 Davos Dorf, Švýcarsko
(46°42'36.392"N, 9°57'38.126"E)
Email: reissc@bluewin.ch
Telefon: +41 81 416 34 36

HOROLEZECKÉ A LAVINOVÉ VYBAVENÍ ZDARMA
Máme pro vás připravené špičkové kompletní Horolezecké a Lavinové vybavení ZDARMA k zapůjčení:
- PŘILBA, MAČKY, CEPÍNY, SEDACÍ ÚVAZEK, KARABINY, PRUSÍKY, ...
- LAVINOVÝ PŘÍSTROJ, SONDA, LOPATA, AIRBAG, SNĚHOVÝ RASTR



Počet osob na guida

1 guide / 8 klientů

Místo konání

VYBAVENÍ

Pojištění - Záchrana

Osterreichische Alpenverein
Výhodné celoroční pojištění do hor, slevy na chatách

Doporučujeme účinné pojištění (včetně záchranné akce, hledačky, zásah vrtulníku, ...)

Pojištění - Storno

ERV - Evropská pojišťovna Allianz
Pojištění storno poplatků

NA LOVU PRAŠANU ANEB NÁVRAT KE KOŘENŮM LYŽOVÁNÍ 

SKIALPY, FREERIDY
Za těmito pojmy se neskrývají žádné nové disciplíny pro pár poblázněných nadšenců. Jedná se naopak o aktivity, které lidé provozovali více méně již v dobách, když lyžování vznikalo. A náznaky o existenci něčeho, co bychom mohli označit za počátky lyžování, existují na kresbách starých zhruba 4000-4500 let.

A dnes je patrný výrazný nástup zájmu o lyžování a pohyb volném terénu. Vše se vrací ke kořenům. S trochou nadsázky se dá tvrdit, že sjezdování, běžky či skoky jsou vlastně jen určitou odbočkou ve vývoji lyžování. Lidé dnes ale nejsou jako kdysi motivováni lovem divoké zvěře či bojem s jiným kmenem.

Když se nad tím trochu zamyslím, tak se možná motivace zase tolik nezměnila -) Místo lovu zvěře si představme pocit, když se podaří „ulovit“ první lajnu v nějakém parádním svahu plného krásného prašanu. A co ostatní freerideři? Je to vlastně znovu boj - boj o prvenství, tentokrát ale spíš o zážitky než o život. Nebo by to tak alespoň mělo být 😊


O SVOBODĚ
Existuje řada lyžařských disciplín. I freeride či skialpinismus se dělí na další kategorie a je na svobodné volbě jednotlivce, jakým se vydá směrem. Někoho lákají výstupy na odlehlé vrcholy, jiného zase sjezdy v extrémních žlabech, další miluje vícedenní horské přechody a někdo rád závodí při výstupech do kopce.

Každý freerider nebo skialpinista tělem a duší je v první řadě člověk s velkým srdcem a svobodnou duší. A právě svoboda, je to nejúžasnější, co se dá na horách ještě v dnešní době hledat. „Každý se může rozhodnout, zda budete stoupat tímto sedlem, nebo se vydá přes jiné, či kudy sjede. Vyzdvihuji pojem svobody, ale ruku v ruce s ní jde odpovědnost za vás samotné, za vaší rodinu někde doma a v mém případě především za mé klienty, nebo kamarády a parťáky přímo v terénu. Tím se dostáváme k bezpečnosti a rizikům, které může příroda přichystat.


RIZIKO LAVIN A LAVINOVÉ PARADOXY
Největším a všudypřítomným problémem jsou laviny. Jejich problematika je velice komplikovaná, a proto nedává šanci a na jednoduché rady. A i pro velmi zkušené tento fenomén často znamená obrovský problém. Vždy bude existovat určité ale. Existují ovšem základní pravidla, jejichž dodržování dává maximální šanci.

K nim patří lavinové vybavení (lavinový přístroj, sonda a lopata případně i airbag), nácvik záchranné akce a souhra celé skupiny, zvážení velikosti skupiny a správné volby trasy, dodržení pravidel pohybu v lavinovém terénu (pro výstup i sjezd), taktiky jízdy, bezpečnostních rozestupů, rozpoznání kritických míst, změn počasí a samozřejmě porozumění proměnám sněhu.

Současně s těmito pravidly dochází i k lavinovým paradoxům. „Tím prvním je to, že poměrně drahé lavinové vybavení si lidé kupují i přesto, že věří, že ho nikdy naostro nepoužijí. Druhý paradox spočívá v tom, že i když člověk investuje spoustu peněz do lavinové výbavy, tak jeho vyšší třída může pomoci jen parťákovi a nikoliv jemu samotnému. K vlastní záchraně je nejlepší co nejlépe vyzbrojený a vycvičený kamarád, a to by mělo být po ostatních členech túry důrazně vyžadováno. Zasypanému by totiž pak mohl stačit k záchraně pouze slušný lavinový vysílač, otázkou ale zůstává, kdo bude ten zasypaný a kdo bude zachraňovat 😊


NA POHODU
Při výstupu horským terénem se většinou těším na nějaký úžasný sjezd. Zastávám názor, že každý vyšlápnutý výškový metr si zaslouží co nejlepší zážitky při sjezdu. Často se přistihnu, že samotný vrchol mě přestává bavit a už se zajímám o parádní varianty sjezdu. S tím souvisí i vybavení.

Na horské přechody či kratší túry si musím vystačit s malinko lehčími lyžemi (pozor i tuhost je důležitá), tak okolo 1300 - 1500 g se šířkou pod patou okolo 100 mm. Užší lyže prostě nebrat. Vázání jsem vyzkoušel to nejlehčí závodní a samozřejmě velmi rychlé závodní pásy přes celou šířku lyže. U bot jsem si zvyknul opět na nízkou váhu, ale zajímá mě i tuhost při sjezdech.


POHRÁVAT SI S LYŽEMA
Jedna věc je jízda po sjezdovce. Ta odpustí spoustu chyb. A pokud lyžař nevjede do volného terénu, tak na ně možná ani nikdy nepřijde. Naopak volný terén vyžaduje trochu něco jiného. Kdo v něm chce jezdit, musí se z jízdy na sjezdovkách přeorientovat. Držet spíš užší stopu a mnohem méně tlačit na hrany. Je potřeba provádět všechno jemně, plynule a lehce, prostě žádné zbrklé pohyby. Jednoduše si jen tak s lyžemi na sněhu pohrávat až chytíte správný rytmus a zjistíte, že to je mnohdy snazší než na sjezdovce. A zdaleka ne tak tvrdé. Odměna bude sladká 😊

Samozřejmě některé typy povrchů vám to „nedají“ jen tak. Vymazlené bývají především ostré krusty, které když už jezdce chytí, tak nepustí… Ale o to víc je pak třeba si vážit, když se v takovémto terénu rozjezdíte, anebo naleznete neporušené prašanové svahy bez jediného náznaku krustičky. Obdobné pocity se dostavují i v momentech, když i přesto, že jsou svahy široko daleko rozježděné, najdete skvělé a panenské úseky. Nakonec zjistíte, že se z vás stávají nekompromisní lovci přesně takových sjezdů a rychle pochopíte, jak se asi kdysi lidé cítili na prastarých lyžích, když se jim podařilo ulovit třeba mamuta 😊



UKÁZKY Z NAŠICH AKCÍ

Členství v:
Spolupráce s:
Partneři