Kompletní nabídka

BERNINA HAUTE ROUTE
Skialpové túry

Piz Bernina (4 049 m), Piz Palü (3 905 m), Bellavista (3 804 m) – pěkná řádka možných vrcholů, které patří mezi opravdovou skialpinistickou klasiku. Navíc tento kompletní a úžasný přechod nabízí i celou řadu dalších perfektních a především pohodových výstupů a sjezdů.

A abyste si z tohoto výletu odnesli i něco navíc, můžeme si ho navíc perfektně zpestřit praktickým nácvikem dalších potřebných dovedností:
- lavinová problematika
- záchrana po pádu ledovcových trhlin
- orientace v terénu, ...

CHARAKTER
- pohodový skialpinismus s výstupem na Piz Bernina (4 049 m)!
- kouzelné ledovcové pohoří pouhých 800 km od nás
- super akce na prodloužený víkend

PŘEDPOKLADY
Túry určené i pro začátečníky a středně či více pokročilé


NAŠE NABÍDKA:

  • HAUTE ROUTE BERNINA
    6. - 9. 4. 2021, NOVÝ TERMÍN!
    Vyhlášený skialpový traverz a výstup nad 4 000 m

HAUTE ROUTE BERNINA

Piz Bernina (4 049 m), Piz Palü (3 905 m), Bellavista (3 804 m) – pěkná řádka možných vrcholů, které patří mezi opravdovou skialpinistickou ale i horolezeckou klasiku.

Program

1. den - SETKÁNÍ, NÁSTUP NA CHATU, AKLIMATIZACE

Berghaus Diavolezza (2 973 m) - Munt Pers (3 207 m) a zpět

    (1,5 - 2 hodiny)   výstup 870 m lanovkou, 250 m na pásech / sjezd 250 m  

  • sraz ve 14.00 na parkovišti u lanovky Diavolezza
  • výjezd lanovkou na chatu Berghaus Diavolezza (2 973 m)
  • na závěr je možný aklimatizační výstup na Munt Pers (3 207 m), sjezd zpět na chatu. Případně nácvik s lavinovými vyhledávači, sondami a lopatou.
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- příprava túry
- perfektní práce s mapou (využití buzoly, výškoměru, GPSky, …)
- orientace v horách, volba bezpečné trasy


2. den - KRÁLOVSKÁ ETAPA - PIZ PALÜ

Berghaus Diavolezza (2 973 m) - Piz Palü (3 905 m) - Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m)

    (5 - 7 hodin)   výstup 950 m na pásech / sjezd 1 100 m 

  • ráno vyrazíme na parádní ledovcový výstup na Piz Palü (3 905 m), čekají násnádherně úzké vrcholové hřebenové partie 😊
  • krátké slanění, supr sjezd na chatu Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m)
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- lavinová problematika


3. den - KRÁLOVSKÁ ETAPA - PIZ BERNINA

Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m) - Piz Bernina (4 049 m) - Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m)

    (6 - 8 hodin)   výstup 1 250 m na pásech / sjezd 1 250 m sjezd 

  • ráno vyrazíme další parádní výstup, tentokrát na Piz Berninu (4 049 m)
  • nejprve dosáhneme předvrcholu La Spalla (4 020 m). Dále prudce doprava úzkým sněhovým a později skalnatým hřebenem Spallagrat pod skalnatý vršek hlavního vrcholu
  • pak následuje sestup a sjezd na chatu Marco e Rosa (3 597 m), tady si dáme pauzu a odpočineme si
  • sjezd zpět na chatu Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m)
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- doporučená výzbroj a výstroj (srovnání cena x výkon, tipy, ...)
- doporučené túry podle vašich schopností
- a na samotný závěr povídání o životě …


4. den - ZÁVĚREČNÁ PARÁDNÍ ETAPA - OBCHVAT PIZ BERNINY

Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m) - Chamanna Coaz (3 610 m) – Val Roseg - Pontresina

    (6 - 8 hodin)   výstup 850 m na pásech / sjezd 1 800 m

  • ráno začneme stoupat ledovcem Vedretta di Scerscen Superiore k sedlu Fuocla dela Sella (3 269 m). Odtud budeme opatrně sjíždět ledovcem Vadret da Sella
  • na dohled od chaty Chamanna Coaz budeme sjíždět do údolí Val Roseg a odtud až do Pontresiny
  • vláčkem se vrátíme zpátky k autům
  • odjezd domů


Důležitá poznámka:
V této oblasti existuje nepřeberné množství dalších skvělých variant výstupů a především sjezdů 😊


Obtížnost

Medium

Rezervace

Měl bych zájem

Termín

6. - 9. 4. 2021, NOVÝ TERMÍN!

Cena

8 500 Kč

CENA ZAHRNUJE
  • Horský vůdce UIAGM (včetně jeho nákladů na místě)
  • fotografie z celé akce
  • zapůjčení nutné a kvalitní výzbroje
  • Certifikát na památku
DALŠÍ NUTNÉ NÁKLADY
  • doprava (Praha - Diavolezza cca 670 km), nakombinujeme
  • lanovka - 39,- CHF (jedna jízda), 45,- CHF (celodenní skipas) 
  • ubytování s polopenzí - 2x cca 55,- EUR, 1x cca 80,- CHF
UBYTOVÁNÍ

Berghaus Diavolezza (2 978 m)
Talstation Diavolezza, CH-7504 Pontresina, Švýcarsko
(46°24'43.140"N, 9°57'54.392"E)
Email: berghaus@diavolezza.ch
Telefon: +41 81 839 39 00

Rifugio Marinelli Bombardieri (2 813 m)
Alta Valle dello Scersceny 23020 Lanzada (So)
(46°20'40.494"N, 9°54'19.696"E)
Email: rifugiomarinellibombardieri@gmail.com
Telefon: +39 0342 511 577

HOROLEZECKÉ A LAVINOVÉ VYBAVENÍ ZDARMA
Máme pro vás připravené špičkové kompletní Horolezecké a Lavinové vybavení ZDARMA k zapůjčení:
- PŘILBA, MAČKY, CEPÍNY, SEDACÍ ÚVAZEK, KARABINY, PRUSÍKY, ...
- LAVINOVÝ PŘÍSTROJ, SONDA, LOPATA, AIRBAG, SNĚHOVÝ RASTR



Počet osob na guida

1 guide / 4 klienti

Místo konání

VYBAVENÍ

Pojištění - Záchrana

Osterreichische Alpenverein
Výhodné celoroční pojištění do hor, slevy na chatách

Doporučujeme účinné pojištění (včetně záchranné akce, hledačky, zásah vrtulníku, ...)

Pojištění - Storno

ERV - Evropská pojišťovna Allianz
Pojištění storno poplatků

NA LOVU PRAŠANU ANEB NÁVRAT KE KOŘENŮM LYŽOVÁNÍ 

SKIALPY, FREERIDY
Za těmito pojmy se neskrývají žádné nové disciplíny pro pár poblázněných nadšenců. Jedná se naopak o aktivity, které lidé provozovali více méně již v dobách, když lyžování vznikalo. A náznaky o existenci něčeho, co bychom mohli označit za počátky lyžování, existují na kresbách starých zhruba 4000-4500 let.

A dnes je patrný výrazný nástup zájmu o lyžování a pohyb volném terénu. Vše se vrací ke kořenům. S trochou nadsázky se dá tvrdit, že sjezdování, běžky či skoky jsou vlastně jen určitou odbočkou ve vývoji lyžování. Lidé dnes ale nejsou jako kdysi motivováni lovem divoké zvěře či bojem s jiným kmenem.

Když se nad tím trochu zamyslím, tak se možná motivace zase tolik nezměnila -) Místo lovu zvěře si představme pocit, když se podaří „ulovit“ první lajnu v nějakém parádním svahu plného krásného prašanu. A co ostatní freerideři? Je to vlastně znovu boj - boj o prvenství, tentokrát ale spíš o zážitky než o život. Nebo by to tak alespoň mělo být 😊


O SVOBODĚ
Existuje řada lyžařských disciplín. I freeride či skialpinismus se dělí na další kategorie a je na svobodné volbě jednotlivce, jakým se vydá směrem. Někoho lákají výstupy na odlehlé vrcholy, jiného zase sjezdy v extrémních žlabech, další miluje vícedenní horské přechody a někdo rád závodí při výstupech do kopce.

Každý freerider nebo skialpinista tělem a duší je v první řadě člověk s velkým srdcem a svobodnou duší. A právě svoboda, je to nejúžasnější, co se dá na horách ještě v dnešní době hledat. „Každý se může rozhodnout, zda budete stoupat tímto sedlem, nebo se vydá přes jiné, či kudy sjede. Vyzdvihuji pojem svobody, ale ruku v ruce s ní jde odpovědnost za vás samotné, za vaší rodinu někde doma a v mém případě především za mé klienty, nebo kamarády a parťáky přímo v terénu. Tím se dostáváme k bezpečnosti a rizikům, které může příroda přichystat.


RIZIKO LAVIN A LAVINOVÉ PARADOXY
Největším a všudypřítomným problémem jsou laviny. Jejich problematika je velice komplikovaná, a proto nedává šanci a na jednoduché rady. A i pro velmi zkušené tento fenomén často znamená obrovský problém. Vždy bude existovat určité ale. Existují ovšem základní pravidla, jejichž dodržování dává maximální šanci.

K nim patří lavinové vybavení (lavinový přístroj, sonda a lopata případně i airbag), nácvik záchranné akce a souhra celé skupiny, zvážení velikosti skupiny a správné volby trasy, dodržení pravidel pohybu v lavinovém terénu (pro výstup i sjezd), taktiky jízdy, bezpečnostních rozestupů, rozpoznání kritických míst, změn počasí a samozřejmě porozumění proměnám sněhu.

Současně s těmito pravidly dochází i k lavinovým paradoxům. „Tím prvním je to, že poměrně drahé lavinové vybavení si lidé kupují i přesto, že věří, že ho nikdy naostro nepoužijí. Druhý paradox spočívá v tom, že i když člověk investuje spoustu peněz do lavinové výbavy, tak jeho vyšší třída může pomoci jen parťákovi a nikoliv jemu samotnému. K vlastní záchraně je nejlepší co nejlépe vyzbrojený a vycvičený kamarád, a to by mělo být po ostatních členech túry důrazně vyžadováno. Zasypanému by totiž pak mohl stačit k záchraně pouze slušný lavinový vysílač, otázkou ale zůstává, kdo bude ten zasypaný a kdo bude zachraňovat 😊


NA POHODU
Při výstupu horským terénem se většinou těším na nějaký úžasný sjezd. Zastávám názor, že každý vyšlápnutý výškový metr si zaslouží co nejlepší zážitky při sjezdu. Často se přistihnu, že samotný vrchol mě přestává bavit a už se zajímám o parádní varianty sjezdu. S tím souvisí i vybavení.

Na horské přechody či kratší túry si musím vystačit s malinko lehčími lyžemi (pozor i tuhost je důležitá), tak okolo 1300 - 1500 g se šířkou pod patou okolo 100 mm. Užší lyže prostě nebrat. Vázání jsem vyzkoušel to nejlehčí závodní a samozřejmě velmi rychlé závodní pásy přes celou šířku lyže. U bot jsem si zvyknul opět na nízkou váhu, ale zajímá mě i tuhost při sjezdech.


POHRÁVAT SI S LYŽEMA
Jedna věc je jízda po sjezdovce. Ta odpustí spoustu chyb. A pokud lyžař nevjede do volného terénu, tak na ně možná ani nikdy nepřijde. Naopak volný terén vyžaduje trochu něco jiného. Kdo v něm chce jezdit, musí se z jízdy na sjezdovkách přeorientovat. Držet spíš užší stopu a mnohem méně tlačit na hrany. Je potřeba provádět všechno jemně, plynule a lehce, prostě žádné zbrklé pohyby. Jednoduše si jen tak s lyžemi na sněhu pohrávat až chytíte správný rytmus a zjistíte, že to je mnohdy snazší než na sjezdovce. A zdaleka ne tak tvrdé. Odměna bude sladká 😊

Samozřejmě některé typy povrchů vám to „nedají“ jen tak. Vymazlené bývají především ostré krusty, které když už jezdce chytí, tak nepustí… Ale o to víc je pak třeba si vážit, když se v takovémto terénu rozjezdíte, anebo naleznete neporušené prašanové svahy bez jediného náznaku krustičky. Obdobné pocity se dostavují i v momentech, když i přesto, že jsou svahy široko daleko rozježděné, najdete skvělé a panenské úseky. Nakonec zjistíte, že se z vás stávají nekompromisní lovci přesně takových sjezdů a rychle pochopíte, jak se asi kdysi lidé cítili na prastarých lyžích, když se jim podařilo ulovit třeba mamuta 😊



UKÁZKY Z NAŠICH AKCÍ

Členství v:
Spolupráce s:
Partneři