První pomoc v lavině + transport, volání SOS
Existují dvě základní a odlišné strategie pro záchranu zasypaných v lavině, které jsou závislé na délce
zasypání:
A) S KRÁTKOU DOBOU ZASYPÁNÍ (do 60 minut)
kdy se počítá každá minuta!
-
rychlé vyproštění a podpora životně důležitých funkcí (resuscitace) má absolutní přednost, abychom se
vyhnuli akutnímu udušení
-
nezajímá nás vzduchová dutina
B) PŘI DELŠÍM TRVÁNÍ ZASYPÁNÍ (přes 60 minut)
Je naopak důraz kladen na:
-
jemné vyproštění s minimálními pohyby zasypaného
-
na odpovídající opatření proti podchlazení
-
při vyprošťování MUSÍME zjišťovat přítomnost Vzduchové dutiny!
Důležitá poznámka:
V obou případech pamatujte na možné vnitřní zranění a poranění především krční páteře.
Graf přežití v lavině
ZÁKLADNÍ PRAVIDLO PŘI ZÁCHRANĚ Z LAVINY:
„Žádný zasypaný v lavině se Vzduchovou dutinou nemůže být prohlášen za mrtvého, dokud
nebude ohřán zpět na svou původní tělesnou teplotu!“
ZÁKEŘNÉ POŘADÍ - POSTUPNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ KLÍČOVÝCH FAKTŮ PŘI ZÁCHRANĚ
Je velmi obtížné rozhodovat přímo na laviništi o tom, jestli je zachráněný živý
(hluboké bezvědomí) nebo mrtvý. Proto existuje níže uvedená zjednodušená rozhodovací strategie
CHECKLIST
- Resuscitace oběti lavinové nehody.
Všimněte si prosím, že si musíme všímat především těchto bodů
(protože v rámci záchrany se k nim takto po sobě přesně dostaneme):
POSTUPNÉ ZJIŠŤOVÁNÍ KLÍČOVÝCH FAKTŮ:
-
doba zasypání < 60 minut >
(případně vnitřní teplota zasypaného 32ºC, v praxi nemožné)
-
VZDUCHOVÁ DUTINA ANO / NE
-
smrtelné zranění ANO / NE
-
vědomí ANO / NE
-
život/smrt ANO / NE
A právě proto, že případné zjišťování přítomnosti
Vzduchové dutiny je v pořadí vlastně
skoro na samotném počátku, tak na to musíme při vyprošťování opravdu myslet.

Pokud
tuto informaci z pořadí zjišťování VYSTRČÍME, tak už
nemáme šanci tuto informaci později získat!
A moment, kdy se na ni budeme ptát v rámci záchrany, je právě až skoro na konci všech úkonů ...
CHECKLIST - Resuscitace oběti lavinové nehody
A) PRVNÍ POMOC S KRÁTKOU DOBOU ZASYPÁNÍ (vyproštění do 60 minut)
TIP
-
během této doby je kritická rychlost vyproštění, aby se zamezilo rychlému udušení!
-
První pomoc již během vyprošťování!
-
rozpoznání vzduchové kapsy je až druhořadé!
-
pamatujte na možné vnitřní zranění a poranění především krční páteře!
PRVNÍ POMOC
-
pokud narazíte na část těla zasypaného, okamžitě rukama vytvořte vzduchový tunýlek až k obličeji!
-
PAMATUJTE NA MOŽNÉ PORANĚNÍ KRČNÍ PÁTEŘE!
-
uvolněte dýchací cesty a udržujte je volné. Okamžitě začněte kontrolovat dýchání a puls!
-
UMÍSTĚTE ZASYPANÉHO, KTERÝ JE V BEZVĚDOMÍ DO ZOTAVOVACÍ POLOHY NA BOKU!
-
Pokud zasypaný nedýchá, začněte s umělým dýcháním i když je stálé ještě částečně zasypaný a začněte s
nepřímou srdeční masáží 30: 2 na tvrdé podložce (na lyžích, udupaném sněhu).
Okamžitě po přemístění zasypaného z původní polohy pokračujte v resuscitaci, až do doby než si jej převezme
profesionální záchranný tým.
-
CHRAŇTE ZASYPANÉHO PŘED CHLADEM A VĚTREM oblečením a PŘEDEVŠÍM PŘIKRYTÍM HLAVY! Přemístěte dotyčného na
suchý podklad.
Vyčištění dýchacích cest, tepelná ochrana hlavy
Uvolnění dýchacích cest - záklon hlavy, nepřímá srdeční masáž/vdechy (30/2), zotavovací poloha
B) PRVNÍ POMOC S DELŠÍ DOBOU ZASYPÁNÍ (vyproštění přes 60 minut)
ZÁKLADNÍ PRAVIDLO PŘI ZÁCHRANĚ Z LAVINY:
„Žádný zasypaný v lavině se Vzduchovou dutinou nemůže být prohlášen za mrtvého, dokud
nebude ohřán zpět na svou původní tělesnou teplotu!“
-
rychlé nalezení, ale velmi opatrné vyproštění!
-
dávejte pozor na přítomnost Vzduchové dutiny!
-
dávejte pozor na podchlazení!
Poznámka:
Zjistit přítomnost vzduchové dutiny (stačí jen průchodné dýchací cesty) je povinností, která náleží buď
lékaři nebo nejzkušenějšímu mezi zachránci. Na základě této klíčové informace se záchranáři rozhodují
o dalším postupu!
Záchrana a vyproštění, Krkonoše
TERMÁLNÍ ZÁBAL
Termální zábal - profi
Termální zábal je již dávno vžitou metodou tepelného zajištění pacienta před dlouhým
transportem. Touto metodou sice nemůže dojít k dalšímu zahřátí, ale případným dalším tepelným ztrátám
se může takto zabránit. K tomu je potřeba dvou nebo tří chemických horkých balíčků (termoska s horkým
čajem a kus látky), hliníkovou fólii, dvě vlněné deky, bivakovací pytel a především čepici.
TERMÁLNÍ ZÁBAL - PROFI:
-
před přemisťováním pacienta položte dvě vlněné deky (profi akce, jednu na délku, druhou na šířku) a hliníkovou
fólii (na šířku) na nosítka nebo Akii (Akia člun)
-
vyprostěte pacienta bez velkých pohybů ze sněhu (výrazný pohyb například dolních končetin může výrazně
zhoršit stav pacienta = smrtelné nebezpečí)!
-
pamatujte na možné vnitřní zranění a poranění především krční páteře!
-
dva nebo tři chemické horké balíčky umístíme blízko srdce na hruď a horní část břicha, ne přímo na kůži
(je možný i horký čaj nalitý do kusu látky)
-
teple a pohodlně zabalte pacienta do dek a hliníkové fólie. Alu fólií je nutné zabalit co nejtěsněji hrudník
s termobalíčky!
-
Čepice: 50% tělesného tepla se může ztratit z hlavy díky minimální tepelné izolaci hlavy a neschopnosti
cév v kůži na hlavě se stáhnout!
Termální zábal - Kamarádská pomoc
PODCHLAZENÍ
1. stupeň: 35º - 32ºC
PACIENT JE ČILÝ, BYSTRÝ, TŘESOUCÍ SE
-
převlečení do suchého oděvu
-
horké slazené nápoje bez alkoholu
-
horké slazené nápoje bez alkoholu
2. stupeň: 32º - 28ºC
PACIENT JE SPAVÝ (SOMNOLENTNÍ), NETŘESE SE
-
vyhnout se nadměrným pohybům s tělem zachraňovaného
-
OCHRANA PROTI VĚTRU
-
tepelná izolace + ohřívání
-
horké slazené nápoje bez alkoholu, pokud je schopen polykat
-
sledujte pečlivě stav pacienta
-
šetrný transport vleže
3. stupeň: 28º - 24ºC
PACIENT NEREAGUJE, BEZVĚDOMÍ
-
vyhnout se nadměrným pohybům s tělem zachraňovaného
-
tepelná izolace ve stabilizované poloze na boku (pokud není oběť zaintubovaná) + ohřívání
-
po ukončení vyšetření, sledování dechu a srdeční činnosti, když tak KPCR (kardiopulmonální resuscitace)
bez přerušení
-
dodávat kyslík
-
transport helikoptérou do nemocnice se zkušeností s léčbou podchlazení
1. stupeň: 24ºC a méně
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU, BEZVĚDOMÍ
-
KPCR (kardiopulmonální resuscitace) bez přerušení + ohřev
-
transport helikoptérou do nemocnice s mimotělním oběhem
TRANSPORT
Po té, co je zasypaný úspěšně vykopán, hraje kritickou roli ztráta tepla, obzvlášť
za chladných větrných podmínek.
-
transport přenechte profesionálům a to i za cenu, že na něj budete chvíli čekat!
-
pacient musí být chráněn před další ztrátou tepla i během transportu!
-
pacient v bezvědomí, který není zaintubován, musí ležet na boku! (nesmí vdechnout krev, zvratky, ...)
-
průběžná kontrola stavu!
Transport vyproštěné z laviny
POPLACH, OHLÁŠENÍ NEŠTĚSTÍ, VRTULNÍK
STRUČNÉ A KLIDNÉ HLÁŠENÍ = EFEKTIVNÍ POMOC!
POZOR:
-
PŘED KAŽDOU TÚROU JE NUTNÉ SI ZJISTIT AKTUÁLNÍ S.O.S. TELEFONY!
Je pro vás vždy lepší mít telefon na místní lavinovou záchranu, než se k ní pracně probíjet přes různé
centrály! I když je takové volání grátis…
-
MIMO ČESKOU REPUBLIKU A SLOVENSKA POTŘEBUJETE KOMUNIKOVAT I V JINÉM JAZYCE - ANGLIČTINA, NĚMČINA
POSTUP:
-
KDO - jméno a případně telefon volající osoby
-
CO SE STALO?
-
KDE JE MÍSTO NEŠTĚSTÍ?
Pokud neznáte název nebo místní označení, začíná problém! A nejen proto je nutné stále sledovat na mapě,
kde právě jsem!
-
SOUŘADNICE?
Pokud znáte, je to nejlepší! Dají se i odvodit z mapy, ale pozor na možnou chybu! V době mobilních aplikací
máte spoustu dalších možností.
-
KDY SE NEŠTĚSTÍ STALO?
Čas je velmi důležitý faktor!
-
KOLIK ZASAŽENÝCH? JAKÁ ZRANĚNÍ? MRTVÍ?
-
POČET TĚCH, KTEŘÍ MOHOU POMOCI NA MÍSTĚ NEŠTĚSTÍ? VYBAVENÍ?
-
POČASÍ V PROSTORU, KDE SE STALO NEŠTĚSTÍ?
-
DOHLEDNOST: méně jak 100m, do 1 km, více jak 1 km, ...
důležitá je také i informace o výšce mraků nad terénem
-
VRTULNÍK, PŘISTÁNÍ NA MÍSTĚ NEŠTĚSTÍ: MOŽNÝ ČI NEMOŽNÝ?
Pokud není přistání možné (hluboký les, skály, ...) Nezoufejte, psovoda i se psem tam vrtulník může vysadit
i pomocí lana (jeřábem, podvěsem)!
Poznámka:
Funkční mobilní telefon s SOS čísly je základ!
(baterie + powerbanka, případně kredit – před túrou nezapomeňte vždy doplnit!)
Pozor na volání s nízkým kreditem. I když je nouzový hovor grátis, tak vás to při nízkém kreditu nemusí
nechat volat. Je nutné simku vytáhnout ven!
Garmin GPSMAP 66i
Nová řada přístrojů GPSMAP 66i vychází z předchozí řady GPSMAP 64. GPSMAP 66i je skloubením outdoorové
navigace s vestavěným satelitním komunikátorem. Mezi nové funkce patří možnost příjmu signálu GALILEO
a propojení s kompatibilních chytrým telefonem.
Vrtulník při cvičení
SOS, POPLACH:
Evropa |
112/ App Echo 112
|
ČR |
155, HS 1210
|
SR |
18300 |
Rakousko
|
140
|
Itálie
|
118
|
Švýcarsko
|
1414 Rega, 144 Wallis
|
Francie
|
112, Chamonix +33(0)450531689
|
SOS APLIKACE:
Záchranka
SOS aplikace pro Česko, Slovensko, Rakousko, v jiných zemích umožňuje volat SOS, součástí je i První pomoc
SOS
EU ALP
SOS aplikace pro (Tirolsko, Jižní Tirolsko, Bavorsko)
VY A VRTULNÍK, PŘÍSTÁNÍ, ...
TOPR, Přistání na laviništi s psovody na palubě
CO SE TÝKÁ VÁS A VRTULNÍKŮ:
-
pamatujte si, že PILOT JE PROFESIONÁL!
-
bude se vždy rozhodovat nezávisle na vás!
-
VŽDY VYČKEJTE NA POKYNY POSÁDKY!
V MÍSTĚ PŘISTÁNÍ:
-
ŽÁDNÉ VOLNÉ VĚCI V OKRUHU 50M!
(Pozor na bundy, plachty, batohy, ...)
-
OHLÍDEJTE TAKÉ OSTATNÍ PŘIHLÍŽEJÍCI!
-
udupejte sníh, pokud je to možné!
-
místo přistání a mimo laviniště!
POŽADAVKY NA PŘISTÁVACÍ PLOCHU PRO VRTULNÍK:
-
zóna bez překážek 25 x 25 m
-
vodorovná přistávací plocha 6 x 6 m
-
svah se sklonem max 8°
Toto není ale tolik důležité (záchranář i se psem může být dopraven na místo aniž by vrtulník přistál),
což si posádka také rozhodne sama!
OBECNÉ POŽADAVKY:
-
nepřistupuj k vrtulníku dřív, NEŽ SE ZASTAVÍ ROTOR!
-
JAKMILE ROTOR BĚŽÍ, dosta se k vrtulníku je možné POUZE VE SPOLEČNOSTI ČLENA POSÁDKY!
-
VŽDY BUĎTE VE ZRAKOVÉM KONTAKTU S PILOTEM!
Osoba, která navádí vrtulník klečí na okraji předpokládané přistávací plochy (nejlépe zády k větru) a
symbolizuje, že požaduje pomoc. Sleduje stále pilota!
REGA, Swiss Air Ambulance Rega