MONTE ROSA – Spaghetti route 01/2011

09.07.2011

(ŠVÝCARSKO, Zermatt 9. - 16. 7. 2011)

MONTE ROSA – Spaghetti route 01/2011 je letos úspěšně za námi. Vyráželi jsme i přesto, že nás mělo čekat uprostřed přechodu zhoršené počasí.

Vše se ale nakonec otočilo k lepšímu a my si tak mohli na závěr dát zasloužený čaj na nejvýše položené chatě v Alpách :-))) Tentokrát jsem měl tu čest doprovázet dva velké kamarády, kteří se spolu za svými dobrodružstvími vydávají již leta. Zažili jsme spolu nádherné počasí a nádherné výhledy po neskutečných ledovcích Monte Rosy, ale zažili i déšt, zimu, únavu ale i parádní večeře na chatách ... Prostě skvělý přechod jednoho z nejvyšších horských masívů v Evropě!!!

10. 7. – NEDĚLE
Parádní počasí a tak směřujeme na náš velmi oblíbený aklimatizační kopec Weissmies (4 027 m). Jdeme přes chatu Almagellerhütte. Výstup na ni je pohodový i když nastoupáváme téměř 1 000 výškových metrů!!!

11. 7. – PONDĚLÍ
Výstup na Weissmies (4 027 m), parádní počasí, parádní sníh, parádní skála a na vrcholu je krásně :-))) Nacvičujeme všechny potřebné postupy na všech možných typech terénu: strmý sněhový svah, lehčí skalnatý hřebínek, ostrý sněhový hřeben a průstup divokým ledovcem ...

12. 7. – ÚTERÝ
Dnes vyrážíme na Monte Rosu. Hned nad ránem přejíždíme do Täsche, prvním vláčkem do Zermattu. Pak hurá k lanovce. Výjezd druhou lanovkou na Klein Matterhorn. Obhlídka vrcholu a restaurace se nekoná. Je totiž zataženo a fouká a restaurace je ještě zavřená!!! Takže následuje výstup na Breithorn West (4 164 m) a Mittel (4 159 m). Postupujeme pak dál až na chatu Rifugio Guide della Val d'Ayas (3 420 m). Za chvíli se zatahuje a přichází první déšť, večer dorazí fronta ...

13. 7. – STŘEDA
Ještě za tmy se probouzíme a spolu s dalšími gajdy sledujeme neskutečnou hru blesků směrem na východ a hlavně kousek od nás. Temné mraky a déšť nás posílají znovu do postelí. Vyrážíme až okolo 8.00 a jdeme dolů. Cesta přes Castor (4 223 m) by dnes nebyl dobrý nápad. I tak se nám na další chatu podaří dostat jako jedněm z mála. Na chatu Rifugio Quintino Sella (3 620 m) dorážíme ještě před předpovídanou silnou frontou, ale i tak byla cesta sem hodně vysilující a v samotném závěru si to říkalo i o lano. Další sestupující skupinky zůstavají spát dole ve vesnici. Některé to vzdávají a s některými se potkáme znovu až o den později ...

Při výstupu k chatě potkáváme sestupující skupinu Slováků a ti nás ubezpečují o zítřejším velmi špatném počasí. Situace se prostě opět opakuje :-)))) Přesto že na všech dostupných informacích je jasně psáno, že se zítra a pozítří udělá skvěle, vždycky se najde někdo, komu povolí nervy a uteče z chaty, aby si „zachránil“ poslední dva tři dny dovolené ... jenže sestupem a přejezdem naproti frontě do Chamonix právě o ty poslední nádherný dva dny výletu na Monte Rose navždy přijdou :-)))

14. 7. – ČTVRTEK
Další brzké vstávání. Počasí je opravdu parádní :-))) Výstup přes Paso del Naso je již tradičně ledový, ale ještě to šlo :-))) Trošku tady „zápasíme“ s dalšími skupinkami cestovek, ale výběh po 80 metrové ledové stěně nás dostává do čela :-))). Po sestupu dolů náš další postup míří na Ludwigshöhe (4 341 m), Schwarzhorn – Corno Nero (4 322 m) a na závěr ještě Balmenhorn (4 167 m). Tady se posilníme a vyrážíme vysbíravat poslední čtyřky, které nám ještě dnes zbývají. Piramide Vincent (4 215 m) je ještě v pohodě, ale Punta Giordani (4 046 m) nám dá krapet zabrat. Pak už jen sestup a znovu krátký a o to vysilující výstup k chatě Rifugio Gnifetti (3 647 m). Na první pohled ratejna, ale postarali se o nás famózně. Pokojík jen pro nás, stejně tak stůl na večeři a porcelánové talíře s normálními příbory a samozřejmě samotná večeře a celé stolování bylo skvělé!!! 10 z 9 gajdů doporučujei!!!

15. 7. – PÁTEK
Dnes vyrážíme k dalším vrcholům Monte Rosy. První výstup nás vede hřebínkem na Parrotspitzi (4 432 m). Lezeme hřebínek, ale každým výškovým metrem se víc a víc zadýcháváme. Proto se také rozhodujeme, že teď vyrazíme přímo na nejvýše položenou chatu v Alpách Capanna Regina Margherita (4554 m). Tady si dáme zasloužený čajík a hned na to míříme dolů k chatě Monte Rosa hütte. Ledovec je ve spodních částech opět pěkně rozbitý, ale podařilo se nám projít v pohodě až dolů. U chaty zjišťujeme, že její předchůdkyně už nestují, armáda právě rozebírala poslední kousky. Byl to smutný pohled a to jsem ještě netušil, že se večer dozvím další smutnou zpravu o další chatě, tentokrát z Krkonoš ...

Sestup z Monte Rosa hütte a následný přechod k vláčku již byl o tom, jen a jen dojít :-)))

Parádní velkolepá túra je za námi, počasí nám vyšlo téměř na cely týden suprově a my si to tak mohli vše skvěle užít ...