MONTE ROSA – Kompletní traverz 2011 - PARÁDNÍ TRAVERZ LISKAMMU!!!

16.07.2011

(ŠVÝCARSKO, Zermatt 16. - 23. 7. 2011)

MONTE ROSA – Kompletní traverz je letos za námi. Vyráželi jsme i přesto, že nás mělo čekat zhoršené počasí. Vše jsme ale nakonec zvládli, trochu poupravili program a po noci na nejvýše položené chatě v Alpách jsme bezpečně sestoupili do Zermattu.

Zažili jsme spolu nádherné počasí a nádherné výhledy po neskutečných ledovcích Monte Rosy, ale zažili i vichčici, zimu, únavu ale i parádní večeře na chatách ... Prostě téměř celý skvělý přechod jednoho z nejvyšších horských masívů v Evropě!!!

17. 7. – NEDĚLE
Parádní počasí a tak směřujeme na náš velmi oblíbený aklimatizační kopec Weissmies (4 027 m). Jdeme přes chatu Almagellerhütte. Výstup na ni je pohodový i když nastoupáváme téměř 1 000 výškových metrů!!! A jako jediný náš tým vystoupává v ranních hodinách. Předpověď počasí jasně hovoří o tom, že déšť dorazí během dopoledne a numerické modely to jen dokreslují velmi, velmi modrou barvou, která se na nás šíří!!! Chatař je z toho sice trochu zaskočený, ale ti, co přijdou po nás, jsou promočení :-))) Háček si tento výstup dal projistotu a nejen z tréninkových důvodů dal dvakrát :-)))

18. 7. – PONDĚLÍ
Výstup na Weissmies (4 027 m), konečně parádní počasí, parádní sníh, parádní skála a na vrcholu je krásně :-))) Nacvičujeme všechny potřebné postupy na všech možných typech terénu: strmý sněhový svah, lehčí skalnatý hřebínek, ostrý sněhový hřeben a průstup divokým ledovcem ... a pak hurá dolů, odpočinout si na nadcházející akci :-)))

19. 7. – ÚTERÝ
Dnes má být špatně a tak zůstáváme dole a věnujeme se nácviku všech potřebných dovedností: vytahování z trhliny, slaňování, ... Prostě čekáme na lepší zítřky :-)))

20. 7. – STŘEDA
Dnes vyrážíme na Monte Rosu. Hned nad ránem přejíždíme do Täsche, taxírem do Zermattu. Pak hurá skibusem k lanovce. Výjezd lanovkou na Klein Matterhorn. Obhlídka restaurace a čekání na zlepšení :-))) Je totiž zataženo a silně fouká!!! Takže následuje přechod až dál na chatu Rifugio Guide della Val d'Ayas (3 420 m). Místy se boříme až nad kolena a postujeme na GPSku v naprosté mlze.

21. 7. – čtvrtek
Ještě za tmy se probouzíme a jako první vyrážíme vzhůru na Polux (4 092 m). Supr výstup a dolů to míříme přes ledovou stěnu. Pár vývrtek a zaseknutých maček a už jsme zpět u našich batohů. Zároveň zjišťujeme, že všichni se vrhli za námi a nikomu se nechtělo prošklapávat Castor (4 223 m) :-))) Dokonce i guidík ze Saint-Gervais se svými čtyřmi klienty nezaváhal ...

Když jsme dorazili pod nástup a dali pauzu, bylo okamžitě rozhodnuto a náše trasa vedla po levé hraně. Pěkně se to tam lesklo, žádný hluboký sníh :-))) Navíc tam tudy lezli čtyři horolezci a tak nám tam nechali alespoň nějaké stopy. Tady se můžete podívat na video z našeho ledového výstupu :-)))

Na chatu Rifugio Quintino Sella (3 620 m) dorážíme ještě před bouřkou a jsme moc rádi, že hřmění o ohromný zásach bleskem přežíváme v bezpečí chaty :-))) Rána, která se rozlehla po chatě byla taková, že si podle mne mnozí udělali hnědou čárku do trenek :-))) My teda néééé ... my to ustáli :-)

22. 7. – pátek
A opět ještě vyrážíme zpět vzhůru na Felikjoch (4 093 m). Odtud už je to po pláni, která nás zavede až pod Liskamm (4 527 m). Tady se nám objevuje také sluníčko a příjemně nás nahřívá. Výstup a přechod přes tento významný Alpský hřeben patrří mezi perličky a my dnes máme ideální podmínky :-)))

Nejprve strmý výstup na Západní vrchol a pak už hřeben jako břitva :-) Umíte si představit jít po skalním hřebínku širokém jen na dvě stopy nad kilometrovými propastmi, který je navíc zafoukaný novým sněhem? Všichni se pekelně soutředíme a i vtipný kecy si necháváme až na po tom. Zároveň klukům radši zamlčuji informaci, že právě z těchto míst se vloni zřítili dva Italové ...

Pak dál už je „jen“ sněhový hřeben. Tady je situace lepší a v sedle potkáváme týmy, které jdou proti nám. Další postup je již v klidu, jsou prostě ideální podmínky :-)))

V sedle se rozdělujeme na dva tými, útočný a s rozumem :-))) My jdeme ještě na další čtyřtisícovky a postupně se vyčerpáváme víc a víc a po výstupech na: Balmenhorn (4 167 m), Schwarzhorn (4 322 m), Ludwigshöhe (4 341 m) náš postup otáčíme zpět na nejvýše položenou chatu v Alpách - Cap. Regina Margherita (4 554 m). Tady budeme dnes spát.

23. 7. – SOBOTA
Dnes vstáváme konečně o něco déle. Počasí je ale celkem větrné a je znát, že se bude zase kazit. Náš plánovaný výstup přes Zumsteinspitzi (4 563 m) dál na Dufourspitzi (4 634 m) a Nordend (4 609 m) se jeví ohrožen.

A na tomto vrcholu to také točíme. Vyrážíme ještě na Parrotspitzi (4 432 m), ale pak už sestupujeme po mohutném ledovci Grenzgletscher dolů k chatě Monte Rosa hütte. Ledovec je ve spodních částech opět pěkně rozbitý, ale podařilo se nám projít v pohodě až dolů.

Pak už jen výstup k vláčku a za dalších pár desítek minut si dáváme poslední společnou večeři v pizzérii u nádraží :-))) Mají tady stylové prostírání a tak si ještě jednou vychutnáváme náš parádní výstup na Castor po ledové hraně :-)))