MONTE ROSA – KOMPLETNÍ PŘECHOD 01/2020 – LISKAMM

12.07.2020

Hned druhý den po návratu na Monte Rosu vyrážím znovu 😊 Podmínky jsou skvělé ale tentokrát si počasí pro nás připravilo několik nástrah a tak se s nimi musíme vyrovnat …

NEDĚLE 12. 7. 2020
Večerní sraz v kempu se Zuzkou a začíná připrava na zmrzlý sníh, led a minimum kyslíku 😊 Mačky, cepíny, sedáky, přilby, péřovky ... 😊

PONDĚLÍ 13. 7. 2020
Ráno Vašek s Hankou vyráží na aklimatizační túru do Zermattu na chatu Rifugio del Teodulo. Parádní chata, ráno super výhledy.

ÚTERÝ 14. 7. 2020
Brzy ráno opět přejíždím do Tasche. Rychle na vláček a už z Zermattu mířím lanovkou na Malý Matterhorn (3 820 m). Tady se všichni setkáváme v restauraci. Kde jinak nejlépe zahájit tento velkolepý traverz tohoto vyhlášeného horského alpského masívu 😊? Počasí nám hned na úvod ukazuje svojí milou tvář. Plánovaný kompletní přechod Breithornu ale s vyhlídkou na další dny zkracujeme na tzv. „polovinu“ a pouštíme se do toho nejlepšího – skalní lezení na Breithorn (Mittelgipfel) (4 160 m) a pak rychlý přechod na Breithorn West (4 164 m). Vše dáváme v klídku a užíváme si neskutečných výhledů. Na další chatu dorážíme právě včas a supr zkratkou 😊

STŘEDA 15. 7. 2020
Ráno nás s ohledem na předpověď počasí čeká výstup na Castor (4 226 m) a útok na přechod Liskammů. Pouštíme před sebe několik skupinek a metry nám pomalu přibývají. Nakonec jsme nuceni kvůli kose stoupat rychleji než ostatní a za moment jsme v čele a prošlapáváme zbytek cesty. Vrcholové partie jdeme za naprosté mlhy a z vrcholu Castoru do sedla Felikjoch musíme velmi opatrně našlapávat stoupu za naprosto nulové viditelnosti. Odtud je možné se pokusit přejít přes celý hřeben Liskammu, my se ale vydáme dolů k chatě Rifugio Quintino Sella (3 620 m), opět za Alfrédem.

ČTVRTEK 16. 7. 2020
Dnes nás čeká klíčová etapa, kdy se konečně „dotkneme“ Monte Rosy. Nejprve podejdeme pod mohutnou jižní stěnu Liskammu. Čeká nás výstup na Paso del Naso. Ten v posledních letech bývá kompletně vyledněný. Všichni se těší na první záseky cepínů do ledu, ale když se dostáváme až pod samotnou stěnu, tak se těšení mísí s obavami. Pustíme se do toho ale na plno a za chvíli se nám toto obávané místo podaří perfektně překonat. A po dalších pár minutách již stojíme na páté čtyřtisícovce v pořadí Il Naso (4 272 m). Po strmém sestupu se vydáme nejprve na Liskamm Ost (4 527 m). Výstup je doprovázen opět hustou mlhou, ale nakonec se alespoň místy trochu rozplyne a my tak můžeme lépe ocenit strmost a úchvatnost zdejšího vrcholového hřebene. A hned poté se vydáme na nejvýše položenou chatu v Alpách Rifugio Margherita (4 554 m), tam máme dnes v plánu přespat.

PÁTEK 17. 7. 2020
Ráno se snažíme vydat k dalšímu klíčovému bodu naší trasy a tím je traverz z Zumsteinu na Dufour. Nakonec se ale na vrcholku Zumsteinu (4 563 m) otáčíme zpět. Cestou do Zermattu ještě zdoláme Parrotspitzi (4 432 m) a Ludwigshöhe (4 341 m). Za chvíli si už dáváme kafe na Monte Rosa hutte 😊

Celou cestu k vláčku se ohlížíme za tou nádherou a nestačíme se kochat výhledy 😊
Perfektní vícedenní túra v nejvyšších částech Alp.

Všem gratuluju a těším se na další výstupy 😊