MATTERHORN – JIRKA A IVO 2011 – 2x BĚHEM 15 HODIN NA MATTERHORNU!!!

04.08.2011

(ŠVÝCARSKO, Zermatt 4. - 5. 8. 2011)

MATTERHORN patří mezi mé velmi oblíbené túry :-) Letos si s námi počasí ale krapet pohrálo ... Plány jsou věc jedna, ale skutečnost a obzvlášť na horách, se od nich může velmi lišit.

Průběh letošního léta byl v první fázi celkem standardní, ale pak se cosi zvrtlo :-) a počasí si možná vzpomnělo, že v zimě nám přineslo jen polovinu sněhu a že to musí asi zrovna a právě teď DOHNAT !!!

Trefit se výstupem alespoň do slušných podmínek bylo letos opravdu komlikované. Předpověď počasí a průběh počasí den před naším výstupem 3. 8. okolo poledne (to bych tam fakt nechtěl být, navíc jak mi vyprávěl další den můj slovenský kamarád a gajd, málem se připosral, když vedle nich udeřil blesk a to už byl prý téměř dole ...):

4. 8. – ČTVRTEK – VÝSTUP NA CHATU HORNLIHUTTE A PAK JEŠTĚ NA MATTERHORN S JIRKOU!!!
Vyrazili jsme s Jirkou až dneska ráno. Vše jsem konzultoval s chatařem a navíc i předpověď počasí byla tutová. Plán zněl jasně, chytit první lanovku na Schwarzsee, pak vyskotačit rychle na chatu a pak taková drobnost ... pak se ještě pokusit o vrchol Matterhornu (4 477 m)!!! Plán to byl smělý :-))) Na Hörnli hütte jsme dorazili asi v 9.45 a již v 10.00 jsme se pustili do dalšího výstupu! Měli jsme v nohách již 600 výškových metrů a čekalo nás dalších 1200!!!

Navíc tady byla další skutečnost, která hrála důležitou roli. Jirka se pokusil o tento výstup již před dvěma lety, tehdy ho zradilo zdraví, další pokus měl být vloni, ale z pracovních důvodů mohl až v druhé polovině srpna a já mu již s předstihem psal, že to s největší pravděpodobností nebude možné a tehdy tady 14. srpna napadlo 70 cm sněhu!!! A letos to byl 3. a zároveň jeho POSLEDNÍ POKUS!!!...

A kromě toho je Jirkovi 57 let!!!

Vše hrálo proti nám. Přes telefon jsem domluvil s kamarádem, že případně bude posílat avíza při zhoršení počasí nebo pokud by se začala blížit bouřka. Cestou nahoru jsme potkávali spoustu lidí, kteří den předtím museli zůstat spát kdesi ve stěně, kde zabloudili a kde je zastihlo velmi špatné počasí!!! Někteří ještě měli humor, někteří vypadali velmi otřeseně. My ale stoupali výš a výš. Pak jsem potkali mého kamaráda horského vůdce ze Slovenska, který pracuje pro Zermattskou vůdcovskou kancelář. Poptali jsme se co a jak a vzhledem k výbornému průběhu počasí jsme měli cestu otevřenou ... V 15.35 stojíme na vrcholu, chvíli předtím jsme potkali poslední dva horolezce (vůdce s klientem), kteří začali sestupovat z vršku. Nahoru ale vystoupili severní stěnou!!! Sedíme s Jirkou kousek pod vrcholem, je bezvětří, teplo, nádherně a my ... my jsme tady úplně sami. Úplně sami bez spousty dalších lidí, kteří se sem za hezkého i horšího počasí téměř denně ženou ... Je tady naprostý klid a POHODA!!! Matterhorn je jenom náš :-)))

Nesmíme se ale nechat unést touto jedinečnou atmosférou. Dolu je to ještě pěkně dlouhá cesta a navíc je plná sněhu!!! Na chatu dorážíme podle plánu po 20.00. Je nejvyšší čas si dát jedno, dvě pivka jako úlitbu bohům!!! Pak si ještě dlouho povídáme a jsme moc spokojení, že se dnešek takhle náramně vydařil :-) Do pokoje jdeme jako poslední a před čtvrtou mne čeká druhé kolo :-)))

5. 8. – PÁTEK – VÝSTUP NA MATTERHORN S IVOŠEM
Předpověď se mění k horšímu, vyrážíme s Ivošem a snažíme se být rychlí. Vyrážíme sice jako poslední z chaty, ale po pár okamžicích postupujeme přes jednotlivé dvojky směle k vrcholu. Nad ránem se do nás opírá vítr, ale nakonec se vše spraví a my jsme nahoře za celkem vynikajících podmínek. Jsme na vrcholu již v 8.30 a celkem jsme šli 3.53 minut, což je parádní čas!!! Jsem tady během posledních 15 hodin podruhé :-)))!!! Tentokrát se s Ivošem ještě vydáme k Italskému kříži. Traverz vrcholu je celkem výživný :-)))

Sestup na chatu a dole jsme cca o půl druhé. Od 14.00 je hlašený déšť. Přesně ve 14.07 začíná pršet a to už si dáváme spokojeně pivko na chatě :-))) Prostě pohoda a hra s předpověďmi počasí :-) Obrovský dík samozřejmě patří Pavlovi, za jeho asistenci na telefonu s počasím!!! Je to Ivošův druhý pokus a jsem moc rád, že jsme byli tentokrát úspěšní!!!

Úplně původní plán, že půjdeme s Háčkem, s Ivošem a s jeho synem Matějem z Itálie bohužel díky počasí a především díky komplikovaným a nebezpečným podmínkám nevyšel. Navíc ani náhradní plán, že s Matějem půjdeme v sobotu, kdy mělo být původně celý den dobře, také nevyšel. Počasí se začalo kazit a v sobotu bylo dobře jen do 11.00 a to bylo přesně to, co si oba v žádném případě nepřáli. Nezbývá než si nechat tento parádní výstup s Matějem někdy na příště ... Matterhorn prý švýcaři zatím bořit nebudou :-)))