KOMPLETNÍ TRAVERZ BERNINY A PIZ PALU 02/2015

27.07.2015

(ŠVÝCARSKO, Bernina 27. - 28. 7. 2015)

Asi nejtěžší (určitě fyzicky) horský přechod co chodíme!!!

Bernina - Biancograt (4 049 m) – nádherná sněhová linie, která je proslavená po celém světě. A když už se máme pohybovat ve vrcholových partiích Berniny, tak se pokusíme přejít ještě přes Piz Palu (3 901 m) ...

Když jsem hned po předchozím průstupu objednával další ubytování na chatě Tschierva, chatařka se smála ... talika guidů zase není, aby takovouhle túru chodili na otočku :-)))

Pro mne jako pro guida je vždy velkou výzvou výstup s někým, kdo na To má jentaktak. Když ale vidím předchozí snahu se dobře aklimatizovat, rozchodit, rozhodně chci výstup dotáhnout až do úspěšného konce už jen proto, že si to dotyčný či dotyční zaslouží :-)))

Tonda se byl aklimatizovat v Saas Grundu a Pavel je tady už týden.

Náš plánovaný výstup na Piz Berninu přes Bincograt jsme opět naplánovali tak, že se pokusíme ještě navíc o kompletní traverz Piz Palu. Vše pak zakončíme sestupem na Diavolezzu a přespíme tady v Berghausu Diavolezza a druhý den sjedeme lanovkou do údolí. No a možná ale stihneme lanovku a pak ušetříme :-)))

Na chatu nastupujeme na koňském povozu - pravý Alpský styl!!!

Hned ráno vyrážíme okolo 3.30 jen v tričku do tmy V dolních partiích je teplo a tak se nám jde dobře. Jdeme na pohodu, kluci si celou dobu vykládají o IT firmách a tak nám nástup pěkně ubíhá :-)))

Těsně před nandáváním maček nás Pavel zaskočí s tím, že jde dolů ... Musím okamžitě a nekompromisně zasáhnout a první krize je zažehnána :-)))

Máme jedinou taktiku, pomalu, velice pomalu ale pořád šlapat. Všichni nás již předběhli, ale pomocí několika majstrštiků, zhruba polovinu lidí předbíháme, aniž bychom zrychlili krok :-) Další družstva předcházíme v sedle, kde prostě nazastavujeme :-))) Pak předlézáme i dvojici Němců, kteří začali vrtat vývrtky ... Pavel konečně pouze dýchá a tak je naše tempo pravidelnější a pravidelnější :-))) K vrcholovým skalním pasážím se dostáváme za chvíli. Je tady krásně a bezvětří. Za moment se pouštíme i do těchto nádherných lezeckých pasáží.

Vrcholové pocity zažíváme za dalších pár desítek minut. Skvělý výkon.

Krátká pauze na chatě Rifugio Marco e Rosa a vydáváme se dál. Míříme k hřebínku vedoucímu na Piz Palu. Parádní lezení v mixovém uvodním hřebínku za chvíli měníme za uzoučké sněhové vrcholové partie. Počasí je stále nádherné a výhledy berou dech. Lezeme sami a na vrcholu Piz Palu je mi jasné, že lanovku opět nestihneme :-)

Sestup je tedy na jistotu. V dolních pasážích míjíme čerstvý skalní sesuv, který jen těsně minul výstupovou trasu. A za chvíli již přicházíme k restauraci a objednáváme si tři rádleříky a večeři s ubytováním. Parádní túra s obrovským převýšením (přes 2 500 m jen do kopce) a neskutečnými rozhledy ...