FREERIDOVÝ CAMP A HELISKIING – DISENTIS, ANDERMATT 2011

09.03.2011

(ŠVÝCARSKO, Disentis 9. - 11. 3. 2011)

Za anglickým slovem freeride se neskrývá žádná nová lyžařská disciplína pro pár bláznivých nadšenců. Jedná se naopak o aktivitu, kterou lidé provozovali již na samotném počátku lyžování.

Freeride je prostě jízda na lyžích či na snowboardu ve volném terénu. Dnes je freeride běžnou lyžařskou disciplínou téměř pro každého.
Láká vás pohodový freeride?
Pojeďte si ho vyzkoušet s námi do jedněch z nejlepších středisek v Alpách :-)

STŘEDA 9. 3. 2011
Opouštím Rakousko a směřuju do středu Švýcarska. Všichni se setkáváme ve středisku Sedrun. Pokračujeme v rozlyžování se nejprve na sjezdovkách, pak trochu i ve volném terénu. Je sice nádherné počasí, ale už pár dní tady nesněžilo :-)))

Na závěr si ještě vyzkoušíme hledání s lavinovými přístroji a pak se jedeme ubytovat v Hotelu Oberalp.

ČTVRTEK 10. 3. 2011
Dnes máme v plánu vyhlášenou túru z Disentisu. Nejprve lanovkami a vlekem téměř až do 3 000 m. Pak se jen dostat přes malý skalní hřebínek s kramlemi a už jsme pod Oberalpstockem (3 327 m). Následuje poměrně snadný výstup po ledovci do nejvýše položeného sedla. Samotný vrcholek dneska zatím vynecháváme. Pohoda prostě vítězí :-)))

Zapneme se do lyží a snowboardu a vyrážíme na dlouhý sjezd směrem do údolí. Snažím se táhnout to co nejvíce doprava. Levá strana je často ježděná a právě napravo očekávám čistý svahy. Prudký nájezd, traverz po rampě a už najíždíme do obrovského žlabu a pak do širokého a téměř neporušeného svahu. Úžasný úsek.

PÁTEK 11. 3. 2011 - HELISKIING
Už včera, kousek pod sedlem padá návrh o heliskiingu a kupodivu to všechny zaujalo :-))) Domlouvám tedy možnost letu a dnes tedy všichni míříme hned brzy ráno auty na heliport. Krátký úvod a už první skupinka odlétá vzhůru mezi horské štíty. My je následujeme hned vzápětí. Krásný den, nádherný průlet mezi ostrými sedly, trochu cítíme menší propady, ale každému se začíná plnit obrovský sen :-))) Přistáváme přímo na ledovci ve výšce 3 200 m. Vrtulník odlétá na domluvené stanoviště, kde na nás bude čekat.

PRŮLET MEZI SEDLY A HŘEBENY HOR
PŘISTÁNÍ PRVNÍ SKUPINY
PŘISTÁNÍ DRUHÉ SKUPINY
Nejprve musíme překonat ledovec a pak najíždíme do úžasných svahů s parádním sněhem. Musíme často zastavovat, protože je tahle jízda už hodně dlouhá. Znovu a znovu najíždíme do sypkého a přemrzlého sněhu valíme to dolů krásnými oblouky. Když už vůbec nemůžeme, začínáme vytraverzovávat do boku. Tady je už jízda horší, ale i tak se sjíždí krásně dál a dál. Až teprve kousek nad samotným údolím, dojíždíme k vrtulníku. Pilot s boarďákem jsou v pohodě a nespěchají na nás. Trochu vydechneme a už se nakládá první útočná skupina :-))). Čeká nás průlet krásným a divokým údolím a úžasný přistávací manévr :-))) Závěrečné fotky, filmování a vrtulník nás nadobro opouští. Zůstáváme na vrcholu sami. Čeká nás další dlouhý sjezd a tentokrát až do údolí :-))) Ráno jsme jeli ve stínu v prašanu a teď pro změnu najíždíme do mírně nataveného firnu. Nejprve strmý nájezd a pak obrovské a dlouhé svahy. Každý při této jízdě zapomíná na vše okolo, teď právě jedeme úžasné oblouky a dno údolí se stále nepřibližuje :-)))

PAUZA A SVÁČA DOLE U VRTULNÍKU
PŘÍLET A STÍN VRTULNÍKU
ZÁVĚREČNÉ PŘISTÁNÍ

Závěrečný dojezd je celkem v pohodě. Sníh ale končí ještě nahoře a k silnici musíme po svých :-))) Taxi přijede na čas a za moment si již vyprávíme a líčíme dnešní zážitky na hotelu :-)))

SOBOTA, NEDĚLE 12. - 13. 3. 2011
Počasí se bohužel kazí a tak naše další pokusy o freeride končí na sjezdovkách. Navštívili jsme Andermatt a znovu Disentis. Vydávat se do naprostý mlhy nebo do žlabů, kde se trhají desky není ale v tuto chvíli prostě dobrý nápad.

O dva dny později se v těchto místech především kvůli špatné viditelnosti těžce zraní můj kamarád při svém výletu za prašanem ...