FREERIDE GLETSCHER MARATHON 01/2010

10.04.2010

(ŠVÝCARSKO, FRANCIE 10. - 17. 4. 2017)

Umíte si představit jízdu obrovskými ledovci ve stínu Matterhornu a Monte Rosy, pod severní stěnou Grandes Jorasses a nebo sjezd z nejvyššího vrcholu Evropy z Mont Blancu? Pojeďte s námi na náš Freeride gletscher marathon.

11. 4. 2010 neděle
Vyrážíme na náš první čtyřtisícový kopec – Allalinhorn (4 027 m). Výška se samozřejmě brzy přihlásí a navíc se i postupně celkem zatáhne. Sjíždíme proto velmi opatrně a nacházíme i krásný úsek s prašánkem.

12. 4. 2010 pondělí
Druhý den padla volba na vedlejší Alphubel (4 206 m). Vyjíždíme na Mittel Allalin a zkratkou se dostáváme do výstupové stopy. Vše probíhá v poklidu. Cesta je dlouhá a když se dostáváme do Zdeňkovi oblíbené výšky cca 3 750 m čekáme na sebe za trhlinou. Už se i vidíme, ale pak si Zdenek splete stopu a místo po naší, vydá se po stopě právě projíždějících lyžařů blíž k viditelnému okraji trhliny ... A pak ho už nevidíme, zůstane po něm jen otvor ve sněhu. Naštěstí se při pádu zabořil do hlubokého sněhu a čeká na lano. Celá záchranná akce trvá cca 20 minut. Ostatní kluci makají přesně tak, jak to má být. Všichni si oddechneme, naražený zadek a škrábanec na obočí jsou to nejhorší :-) Je to pro nás signál ke sjezdu a tak se VELMI, VELMI opatrně vydáváme dolů.

13. 4. 2010 úterý
Po včerejším zážitku jdeme znovu pokoušet náš osud :-))) Vyrážíme na Strahlhorn (4 190 m). Metrem do mezistanice a pak už hurá do tunýlku a ven na ledovec. Tentokrát vše klape přesně podle plánu. Počasí i ledovec je v pohodě a i naše dýchání se zlepšuje. Na vrchol se dostáváme sice jako poslední, ale i přesto sjíždíme krásnou ledovcovou stěnou. Pak už jen sjezd na Britannia hutte. Jsme trochu utahaný ale následný sjezd do Saas Fee po manžestru opravdu stojí za to :-))), máme ho jen pro sebe.

14. 4. 2010 středa
Odpočinkový den. Chyba v předpovědi se holt stane. Vyladíme si tak alespoň techniky záchrany z ledovcových trhlin. Snad je už ale nebudeme potřebovat :-)))

15. 4. 2010 čtvrtek
Takže dnes konečně směr Zermatt. Počasí má být perfektní, tak vyrážíme na nejlepší ledovcový sjezd v Alpách plni očekávání. Nejprve lanovkou na Klein Matterhorn (3 850 m) a pak ještě vystoupáme na Breithorn (4 165 m). Bohužel se nám krapet zatáhlo a takje další postup ztížen mlhou :-) Sjezd ledovcem Schwarzgletscher je proto malinko obtížnější, ale vše zvládáme v klidu a v pohodě. Dole nasadíme pásy a vyrážíme směrem k Monte Rosa hutte. Nově postavená chata nás už zdálky vítá. Coby vystudovaný architekt jsem se těšil, jak vypadá, jak je uvnitř uzpůsobená atd. Chata byla postavena proto, že už stará dobrá a kamenná chatička nestačila kapacitně, jenže míst je tady na poměry celkem málo. Chodby jsou zato celkem nadstandardně velké a na pokojíky už jaksi nezbylo místo ... Taky mne trochu zarazil fakt, že tady jaksi není místo určené na sušení bot, oblečení, ...

No a v knize návštěvníků této chaty jsme se zapsali jako první češi a moraváci na této nové chatě :-)))

16. 4. 2010 pátek
Ráno ještě za tmy vyrážíme směrem na Silber sattel na Monte Rosu. Výstup nám krásně ubíhá, ale nakonec nás 50 výškových metrů pod sedlem zastavuje obrovská a nebezpečně vyhlížející trhlina. Co se dá dělat. Sjezd jsme si ale nádherně užili a navíc se nám podařilo objevit supr sjezd obrovským ledovcovým žlabem. Na chatě posbíráme věci a valíme až do Zermattu.

Radovan má bohužel trochu smůlu na vázání a tak to kluci perfektně vyřešili takhle ...

17. 4. 2010 sobota
Poslední a krásný den vyrážíme do Chamonix a užili jsme si výjezd lanovkou na Aiguille du Midi (3 842 m). Obhlídky Mont Blancu z terasy lanovky. Pak následoval krátký sjezd na ledovec a pak už následoval samotný průjezd Vallé Blanche. Pak už následuje jen dlouhatááánský sjezd k vláčku na Montenvers a sjezd dolů až k autům.