CÍSAŘSKÁ HAUTE ROUTE 2017

08.04.2017

(ŠVÝCARSKO, Wallis, Zinal, Zermatt, Saas Grund 8. – 15. 4. 2017)

Jedna z nejkrásnějších vícedenních túr v Alpách!!!
Túry v samotném srdci Wallisu, na dotek od Matterhornu, Weisshornu, Dent Blanche, Zinalrothornu, ... Tento přechod není dlouhý, za to je ale celkem intenzivní :-)))

Začíná se sice v lyžařském středisku, ale hned po výjezdu na nejvyšší bod, opouštíme na celou dobu veškerou civilizaci a čekají nás jen 4 osamocené horské chaty. Do civilizace se dostaneme až poslední den, kdy sjedeme naopak do mega lyžařského centra – Zermattu.

A právě ten pohyb v těchto odlehlých a divokých horských údolích s opravdu neskutečnými výhledy na přilehlé horské velikány, kdy se dostaneme i na čtyřtisícový vrchol, dává této túře punc neopakovatelnosti … No, jinými slovy, kdo nešel Císařskou haute route, ten vlastně ve Wallisu vůbec nebyl 😊

Název „Císařská haute route“ vychází z panoramatu zdejších vrcholů, které tvoří nádhernou linii připomínající císařskou korunu ...

NEDĚLE 9. 4. 2017
Sraz jsme sice měli již v sobotu večer, ale vzhledem k tomu, že jsem teď měl možnost po více jak měsíci každodenního šlapání na skialpech jediný tři dny, abych zastavil doma, tak jsem dorazil až v neděli nad ránem ...

Nabalíme vše potřebné a vyrážíme do střediska St - Luc. Následuje výjezd na nejvyšší bod Bella Tola (3 025 m). Právě odtud je nádherný výhled na celý prostor, kudy máme procházet. Viditelné jsou i všechny zdejší horské dominanty. Následuje sjezd přes sedlo Borterpass a přes Massstafel až na dno údolí. V horní části sjíždíme po krásných firnech, naopak v dolní části sundáváme lyže a kousek je přenášíme. V nejnižším bodě lepíme znovu pásy a vyrážíme na naši první chatu Turtmannhütte (2 519 m). Chatařka si na mne pamatuje a speciálně si pamatuje fotku její chaty na mých lyžích 😊

PONDĚLÍ 10. 4. 2017
Ráno vyrážíme na výstup na Brunegghorn (3 833 m). Parádní výstup až na jeho samotný vrchol. Ze sedla se můžeme kochat neskutečnými výhledy na sousední Weisshorn (4 506 m) a jeho severní stěnu. Od kříže nás čeká sjezd po ledovci až do kotle a odtud následuje výstup na chatu Cabane de Tracuit (3 256 m). Chata je nová a její prosklené stěny nabízejí neskutečné výhledy do zdejšího horského amfiteátru.

ÚTERÝ 11. 4. 2017
Se snídaní nespěcháme a vyrážíme jako poslední. Byl to výborný tah, protože pod vrcholem Bishornu (4 153 m) se do nás začíná opírat trochu větřík, ale sluníčko nás alespoň trochu stíhá zahřívat 😊 Na vrcholu nás opět čekají neskutečné výhledy. Vzpomínám na Davida, jak jsme tudy před lety ještě za tmy „probíhali“ a pokračovali jsme dál do severní hrany 😊. Sjezd z vrcholu byl dlouhý a dvakrát i celkem napínavý, protože se nám daly dvakrát do pohybu ujeté lyže 😊

Po polévce na chatě se dáváme do pohybu dál a najíždíme do velmi strmého svahu pod chatou. Timing je dokonalý stejně jako sjezd. Parádní mírně natavené firny nás dovedly až pod další a tentokrát krátký výstup do sedla. Ze sedla volím raději krátké dojišťování lanem. Pak už sjíždíme až ke krásné chatičce Cabane d´Arpitetta (2 786 m), kterou provozují dva páry v důchodovém věku. Výhled do blízkého okolí je opravdu dechberoucí a my si to tady užíváme, jak to jen jde.

STŘEDA 12. 4. 2017
Ráno výstup po ledovci Glacier de Moming do sedla pod Blanc de Moming (3 661 m). Opět nás čekají neskutečné výhledy a pak celkem výživný ale nádherný ostřejší hřebínek pod Zinalrothorn. Naštěstí je naprosto dokonalé počasí a my si opět můžeme vychutnávat okolní scenérii všemi doušky. Přes blízké sedlo sjedeme až k chatě Cabane du Grand Mountet (2 886 m). Další parádní chata v pořadí a opět s těmi nej, nej kulisami v nejbližším okolí.

ČTVRTEK 13. 4. 2017
Čeká nás výstup po ledovci Glacier Durand až do sedla Col Durand (3 438 m). Pak sjedeme až dolů pod severní stěnu Matterhornu a míříme přes Furi, kde si dáme výborný obídek na závěr našeho putování. A pak sjíždíme až do Zermattu.

PÁTEK 14. 4. 2017
Předpověď je nádherná, tak je škoda ji nevyužít. Vydáváme se zpět do Zermattu a pak dlouhými lanovkami až na Klein Matterhorn (3 850 m). Náselduje rychlý traverz pod celým Breithornem a pak už sjíždíme ledovcem Schwarzgletscher, který je posetý trhlinami od shora až dolů. Celou dobu všem říkám, to nejzajímavější teprve příjde 😊 Počkejte na soutěsku, tam se teprve bude o všem rozhodovat 😊 A taky jo, nájezdy v ledových tobogánech nad rozbouřeným potokem s lanem v ruce, slanění na lyžích po umělé slaňovací stěně, slézání s lyžemi na baťozích, … Prostě naprosto zážitková túra 😊 Znovu si dáváme obídek ve stejné restauraci s výhlídkou na středisko.

Parádní túra po naprosto parádním týdnu v neskutečných horách a s neskutečnou partičkou, která celou dobu držela při sobě. Všem patří moje velká gratulace!!!

A tady je ještě SUPR FOTOGALERIE od Katky!!!