BARRE DES ÉCRINS, DÔME DE NEIGE, GRANDES JORASSES – POINTE WALKER, POINTE WHYMPER

09.07.2007

(FRANCIE, ITÁLIE 9. - 16. 7. 2007)

Průběh počasí nás hned na počátku na pár dní zastavil. Radek si tak mohl v klidu v Chamonix dokoupit potřebné vybavení. Trochu jsme i potrénovali prusíkování a záchranu z trhliny ...

Náš první výstup byl v pohoří Écrinc. Toto pohoří jsem si zamiloval a výstupy v této oblasti stojí opravdu za to. Protože tady bylo nádherný počasí byly i chaty natřískaný. Ubytování na chatě Refuge des Écrins (3 175 m) bylo zajímavé hned v několika směrech. Domluvit si ubytování je možné pouze francouzsky, jinak vám chatař prostě položí telefon. Pak jsem se tady potkal se svým „zkoušejícím“ ze závěrečných výstupů při mém vzdělávání z Itálie. A stejně jako my i Rudi Janin a jeho klientka jsme museli spát v jídelně na zemi či na stolech. To by bylo ještě pořád v pohodě, protože jsme spali na károškách a ve spacácích, ale to probuzení... Ve 2.20 se rozsvítilo a vteřinu na to vám chatař z 10 cm řve francouzsky do obličeje něco v tom smyslu, že začla válka nebo co ... Trochu otřeseni tímto ranní zážitkem se vydáváme na výstup. Ten už je perfektní a nám se daří dostat se pod vrcholové partie v okamžiku, kdy vychází sluníčko. Nádherný okamžik, vše je zbarvené do růžova. Vystupujeme na oba vrcholy a nádherné hřebenové partie si opravdu vychutnáváme.

Naším dalším výstupem je jižní stěna Grandes Jorasses (4 208 m). Výstup na chatu Rifugio Boccalatte (2 804 m) nebyl nakonec tak strašný, jak to na počátku vypadalo. Podle chatařů jsme měli kliku, večer před námi tam bylo natřískáno. Samotný výstup patří mezi ty z komplikovanější. Dá se také říct, že je zde celá řada velmi nebezpečných nástrah. Omezit alespoň částečně nebezpečí je možné velmi včasným výstupem a hlavně brzkým návratem. Vyrážíme okolo 1.00. První dvě hodiny se neskutečně boříme, pak už je to lepší. Výstup pokračuje skalními pasážemi a vrchol zdoláváme přímým výstupem strmým žlábkem na Pointe Whymper. Vrcholové rozhledy jsou nádherné. Následuje přechod na Pointe Walker a tady náš úžasný výstup stáčíme zpět. Průchod do bezpečných pásem se nám daří v klidu a okolo 11.00 jsme opět zpátky na chatě :-) Výstup byl parádní i tím, že se tady moc odvážlivců nepotká ...