ALPSKÉ PECKY 2010 – LÁĎA A MARTINA (Lenzspitze 4 294 m, Nadelhorn 4 327 m, Ober Gabelhorn 4 063 m)

17.07.2010

(ŠVÝCARSKO, Wallis 17. - 24. 7. 2010)

S Láďou a Martinou jsme v Alpách už vylezli na hodně kopců. Začínali jsme Monte Rosou, pak přišel na řadu Mont Blanc, Bernky, ale i lehčí Weissmies, Allalinhorn, ... Pak do toho navíc přišli i skialpy a teď už jsme se zaměřili na takové vrcholy, které jsou celkem obtížné.

Letošním hlavním cílem byl Weisshorn, jenže člověk si může dělat plány jaké chce, ale teprve příroda mu možná dovolí si vše splnit anebo ne :-))) Předpověď počasí nám dala k dispozici pouze 4 a ? dne krásnýho počasí a ve zbytku týdne měla přijít fronta ... Naše plány jsme tedy přizpůsobili této předpovědi a podařilo se nám výlézt 3 celkem obtížné čtyřtisícové vrcholy – Lenzspitze (4 294 m), Nadelhorn (4 327 m) a Ober Gabelhorn (4 063 m). A tuto úžasnou sbírku se nám navíc podařilo uskutečnit celkem náročnými trasami, kdy už rozhodně nešlo jen o vysokohorskou turistiku ...

17. 7. 2010 – NEDĚLE
Ráno zabalíme a před polednem vyrážíme na Mischabel hütten k nejuřvanějšímu chataři, co znám (a že o pár takových rozhodně vím 😊 Cesta k chatě je opravdu výživná a končí takovým skalním úsekem s neúplnou ferátkou. Převýšení přes 1 500 m ze Saas Fee jsme zdolávali pomalu a v klidu.

18. 7. 2010 – PONDĚLÍ
Ráno ještě před čtvrtou hodinou vyrážíme do tmy. Povedl se nám oproti ostatním výborný mánevr s mačkami (že jsme si je totiž vůbec nenasadili 😊 a přesto, že jsme i dnes postupovali pomalu, zařadili jsme na celkem výhodné místo v pořadí těch, kteří dnes usilují o vrchol Lenzspitze (4 294 m). Postupujeme opatrně, skála je tady celkem dost nalámaná do takových charakteristických desek. Zažíváme tady také nádherný východ slunce nad Weissmiesem, který i nás obarvili do růžova. Závěrečné metry jsou po sněhu a ke konci i po ledu. Daří se nám dokonce i částečně držet časové rozpětí dané v průvodcích.

Čeká nás ještě v rámci sestupu přechod na Nadelhorn (4 327 m) po úžasném spojovacím hřebínku. I tady postupujeme rozvážně, protože expozice nabírá na obrátkách. Nakonec se nám podaří vystoupit i na tento vrchol. Další sestup je už výrazně rychlejší a hlavně snazší. Přesto se zpět do Saas Fee dostáváme až po 20.00 a úplně grogy. Byl to velmi náročný den 😊

19. 7. 2010 - ÚTERÝ
Bohužel na odpočinek není čas. Je před námi další úžasný vrchol. Dnes padla volba na Ober Gabelhorn (4 063 m). A nepůjdeme tam „jenom“ normálkou, chceme se pokusit o kompletní travez z bivaku Arben (3 224 m) na chatu Rothorn hütte (3 198 m). Opět se jedná o dlouhý nástup, ale místo, kde se Arben bivak nachází je pohádkové a výhledy do severní stěny Matterhornu berou dech ...

20. 7. 2010 - STŘEDA
Další plán - výstup na samotný Ober Gabelhorn (4 063 m) přes tzv. hřeben Arbengrat. Jedná se především o lezení a jak se ve všech průvodcích můžete dočíst, jedná se o lezení excelentní :-))) I my máme ideální a doporučované podmínky, tedy sucho a bez sněhu a tak si lezení vcelku užíváme. Čím víc se ale blížíme k vrcholu, tím víc se náš původně celkem rychlý postup zpomaluje. Lezení je opravdu skvělé a perfektně velmi, velmi exponované :-) Výhledy jsou luxusní a tak fotíme a kocháme se. Jenže postupně na nás padá také únava a na samotný vrchol se dostáváme až v 11.30. Tento čas už je na tuto dobu s velkými vedry hodně špatný. Navíc se nám podaří při první délce sestupu uvolnit obrovský volný balvan, který se s rachotem zřítí celou severní stěnou. Martinu odhodil stranou a Láďovi se krapet „otřel“ o nohu a tak spolu s úlekem a pozdním časem máme návíc další problém ...

LET VRTULNÍKEM
Není to poprvé, kdy volám pro někoho vrtulník, tentokrát se ale do Zermattu svezu i já 😊 Počkali jsme řádně zajištění u štandu na opravdu uzounkém hřebínku a cca za 20 minut je u nás vrtulník. Dávám mu znamení, že se opravdu jedná o nás a on se vrací směrem k Wellenkuppe, kde si připraví podvěsové lano a záchranáře na něm. Za dalších pár minut už u nás sedí můj kolega a začíná připravovat vše potřebné pro další transport. Nejprve odlétá Láďa spolu s Martinou pěkně sami zavěšeni pod vrtulníkem na podvěsovém laně 😊 A opět u Wellenkuppe je pokládají na pevnou a širokou zem. Pak se vrtulník vrací pro mne a záchranáře. Pod vrtulníkem jsme už letěl při cvičení mnohokrát. S pejskama i bez nich. Ale odlétat z takovéhle jehly a v blízkosti takových velikánů jakými Matterhorn, Weisshorn, Dent Blanche, ... bez pochyby rozhodně jsou, byl pro mne úžasný zážitek 😊 A znovu u Wellenkuppe nakonec všichni nastupujeme dovnitř mašiny. Další let do Zermattu taky stál za to 😊, manévrování v tak uzoučkých údolích a s takovým výškovým převýšení bylo parádní. Občasné propady a neopakovatelné výhledy, když jsme jen o pár metrů míjeli hřebínky, které nám stály v cestě, jsme si vychutnávali plnými doušky 😊

21. 7. 2010 - ČTVRTEK
Další plán už je úplně závislý na kazícím se počasí a tak dnešek věnujeme lezení na skalkách u Saas Fee a nácviku prusíkování a slaňování. Noha je naštěstí v pořádku a tak je právě tento program asi nejvhodnější na zakončení našich letošních výstupů tady ve Wallisu 😊