ALPSKÉ PECKY 01/09

18.07.2009

(ŠVÝCARSKO, Saas grund, Zermatt 18. - 23. 7. 2009)

Radek s Mirkem dorazili dřív a jako aklimatizační výstup si zvolili Nadelhorn (4 327 m). Tam jsme spolu byli před dvěma roky a tak přesně věděli, do čeho jdou.

Zaskočil je jen chatař na Myšákovi (Mischabelhütte 3 335 m). Naprosto změnil přístup k lidem a kluci se vrátili nadšeni.

Původní náš plán, tedy zdolat Mont Blanc tzv. Královským traverzem, jsme museli kvůli velkému předchozímu sněžení vzdát. Jako adekvátní variantu jsem klukům navrhl Dent Blanche (4 357 m) a pokud vše klapne, tak ještě Dent d´Hérens (4 171 m). Už při nástupu na chatu Cab. De la Dent Blanche (3 507 m) nám bylo jasné, že toho nového sněhu napadlo celkem dost. Na chatě jsme byli ten večer s chatařkou a jejím pomocníkem z Nepálu úplně sami. Přišla samozřejmě i řeč na předchozí tragédii, kdy se kousek nad chatou zřítil ze sněhového hřebínku jeden kluk z České republiky. Ale ani teď prý nikdo nechápe, jak se to vlastně seběhlo. Možná osudový krok při fotografování právě zdolaného vrcholu, možná šlo o škobrtnutí mačkou nebo na mačkách nalepený sníh, možná se ale také dostavila krátká srdeční slabost … Bůh ví, tohle už bohužel k horám od nepaměti patří …

Ráno posouváme budíček o hodinu dál, protože s chatou cloumá silný vítr. Vyrážíme směrem k vrcholu úplně sami. Je moc krásný i když krapet větrný den. Podmínky jsou spíše zimní a mnoho úseků se jde po sněhu či ledu. Skalní úseky vedou v pevné a parádní skále na velmi exponovaném hřebínku. U vrcholového kříže jsme před polednem a po krátké pauze se vydáváme opatrně dolů. Sestup nám trvá stejně jako výstup, snažíme se o maximální bezpečnost. Nad chatou, na sněhovém hřebínku se na moment zastavíme a vzpomeneme si slova chatařky z předchozího večera. Na chatě řešíme, co a jak dál. Další nepříznivá předpověď nás ale zahání dolů až k autům.

Další program je už jen v rámci možností předpovědi počasí. Jako další výstup nás tedy čekal kompletní přechod Weissmiesu (4 017 m) přes Allmagelerhütte (2 897 m). A asi právě proto, že jsme byli výborně aklimatizovaní mohli jsme si dovolit z chaty druhý den vyrážet ráno jako poslední a přitom nakonec na vrchol dorazit jako první a to včetně všech možných i nemožných tras :-))) V 9.15 sedíme v teple restaurace na Hohsaasu a uvažujeme o sjezdu dolů. Blížící se fronta nevěstí nic dobrého a my si uvědomili, že původně plánovaný výstup na Dent d´Hérens (4 171 m) bychom museli stejně vzdát. Odpoledne jsme se vydali ještě trochu si zalézt a vylezli tak celkem impozantní stěnu za kempem.

Ráno jsme měli vyrážet lanovkou na b>Jegihorn (3 206 m), vylézt si tam parádní skalní výstup v pevné skále, ale vítr který ráno burácel v Saas Grundu byl opravdu nepříjemný. Na Klein Matterhornu prý foukalo 100 km/h a tak jsme se rozloučili a kluci vyrazili směrem do Chamonix na nákupy.