KOMPENZACE RIZIK
Bezpečnostní vybavení může vyvolávat falešný pocit bezpečí. Jakékoliv zvýšení bezpečnosti je k ničemu,
pokud jste ochotni přistoupit opět na větší riziko (tzv. kompenzace rizik).
POUZE CHOVÁNÍ ZALOŽENÉ NA UVĚDOMOVÁNÍ SI RIZIK A VYHÝBÁNÍ SE RIZIKOVÝM SITUACÍM, JE JEDINOU OCHRANOU
PROTI SMRTI V LAVINĚ!
KRÁTKÝ ÚVOD
S rostoucí popularitou freeridu či skialpových túr si mnozí výrobci všimli, že existuje
potřeba větší ochrany při těchto nádherných aktivitách. V dnešní době se lavinový batoh (airbag) stal
již běžným lavinovým vybavením samozřejmě spolu s lavinovým přístrojem, sondou a lopatou.
A díky vysoké poptávce a po výrazném snížením cen se již nepovažují za luxusní zboží a každou sezónu jsou
stále víc dostupnější. Navíc již existují podrobné analýzy, které dokládají, že použití airbagů dokáže
snížit riziko zabití v lavině na polovinu.
Tak proč si ho prostě nepořídit, pokud ho ještě nemáte? Jaký je rozdíl mezi jednotlivými typy airbagů?
Jaké všechny možné systémy existují? Který lavinový batoh je pro mě nejvhodnější? Podívejte se do našeho
Přehledu lavinových airbagů, abyste získali lepší orientaci a dozvěděli se i o naprostých detailech.
CO TO JE EFEKT BRAZILSKÝCH OŘECHŮ, INVERZNÍ SEGREGACE?
Inverzní segregace je proces, který umožňuje to, aby člověk s lavinovým batohem zůstal na povrchu. Pojďme
se tedy na celý proces podívat trochu blíže.
Padající lavinu lze z fyzikálního hlediska považovat za tok granulárního média. Právě látky s takovou
konzistencí jsou velmi efektivní při třídění jednotlivých částic, které je tvoří nebo se v nich nacházejí.
Od začátku pozorování lavinových nehod si lidé všimli, že velké částice zůstávají na povrchu lavinového
nánosu. Právě laviny jsou velmi efektivní při třídění částic podle velikosti.
Při pohybu laviny dolů svahem se vrchní vrstvy pohybují rychleji než spodní. Tento proces nastává zejména
v důsledku zvýšeného vnitřního i vnějšího tření, kterému jsou spodní vrstvy vystavené. Rozdíl v těchto
rychlostech vytvoří dilatace podobné kinetickému sítu, které umožňuje propad malých částic směrem dolů.
Při pohybu směrem dolů malé částice vytvoří síly, kterými jsou velké částice poháněny směrem k povrchu.
Kombinací tzv. kinetického prosívání a působících sil dochází k segregaci částic do jednotlivých vrstev,
u kterých lze pozorovat vyšší koncentraci velkých částic blízko povrchu a naopak malých částic blízko
dna.
Celý proces je zdokumentován složitými matematickými vzorci. Jednoduše si ho lze představit, jako když
máme nádobu plnou ořechů různých velikostí. Když s ní zatřeseme a položíme ji na stůl, tak velké ořechy
zůstanou na povrchu a malé budou blíže ke dnu. Přesně takto funguje inverzní segregace i v lavinách. Lavinový
batoh udělá z člověka větší částici, která je pak deponována na povrchu nánosu. V lavinové prevenci je
nejdůležitější se do laviny nedostat.
V případě zasažení lavinou je životně důležité zabránit úplnému zasypání. Při úplném zasypání se šance
na přežití v důsledku asfyxie (dušení způsobené nedostatkem vzduchu, např. ucpáním dýchacích cest) a následné
hyperkapnie (zvýšené množství oxidu uhličitého v krvi) prudce snižují s postupujícím časem. Při neúplném
zasypaní jsou šance na prožití několikanásobně vyšší. Úkolem lavinového batohu je aktivně zabránit úplnému
zasypání, a tím pádem zvýšit šanci na přežití. Lavinové batohy jsou dosud jediným vyvinutým prostředkem
zabraňujícím zasypání lavinou. Jejich nasazení je široké: od záchranných složek pohybujících se v lavinovém
terénu až po turisty, skialpinisty a horolezce
Lavinový batoh s otvíratelnými zády od firmy Mammut s lavinovým Airbag systémem,
který se stane vaší nedílnou součásti při každé výpravě. Nošení batohu je velice pohodlné díky tepelně
tvarovanému zádovému systému. Batoh disponuje mnoha fixačními body pro uchycení výzbroje. Součástí je
také bezpečnostní popruh do rozkroku, který zabraňuje vytažení batohu.
Speciální tvar Airbagu a jeho integrace je unikátní výměnný systém v sérii batohů Mammut.
Udržuje hlavu a horní část těla stále nad povrchem laviny, aby nedošlo k zasypání.
Tvar Airbagu chrání důležitá místa, jako je krk, hlavu a hrudní oblast od poranění a při zavalení
lavinou!
Majitel francouzské značky Arva firma NIC IMPEX v minulosti byla mnoho let distributorem
airbagů ABS na Francii. Na základě dlouholetých praktických zkušenosti a analýzy dalších konkurenčních
výrobků zkonstruovala systém REACTOR, který vyřešil mnoho technických i praktických problémů. To stejné
provedla při konstrukci řady batohů REACTOR.
Systém i batoh splňuje požadavky platné bezpečnostní normy. Velmi lehký systém se skládá s dvojitého (pro
případ možného propichnuti větví atd.) airbagu, a plnicího systému. Uchycení airbagu k batohu je konstruováno
s ohledem na udržení zasypaného v jedné rovině pohybujícího se sněhu, tak aby nedošlo k situaci že nohy
s lyžemi máte dole, kde sníh už nejede (tření spodní vrstvy o podloží) a horní část těla ještě jede dále...
I když existuje v současné době více způsobů naplnění airbagu, systém s plynovou kartuši má největší tlak
- sílu na začátku, kdy je nutné roztrhnout bezpečnostní zipy a případně už se probít vrstvou sněhu. Většina
zasypaných aktivuje airbag v situaci kdy lavina už začala, popřípadě lyžař už upadl a váli se ve sněhu.
Samozřejmě systém + cartridge splňuje požadavky na bezpečnou leteckou přepravu - IATA normy.
Hlavní výhody řady batohů REACTOR:
nízká hmotnost batohů i vlastního systému
ergonomická a vysoce funkční konstrukce systému i batohů
vysoká kvalita použitých materiálů a zpracováni
každý batoh lze nastavit pro různé velikost zad: S, M, L
systém lze poměrně jednoduše přeložit z jednoho batohu do druhého
pro aktivaci i zmrzlý airbag lze snadno vypustit (spec. přípravek) a snadno sbalit do dobře dimenzované
komory
v případě krajní nouze lze použít konkurenční cartridge se stejným průměrem závitu a stejnou délkou (ABS,
Mammut, Ortovox)
Jedná se o pokročilý lavinový airbag schopný vícenásobného nasazení v jeden den.
Na míru navržená dobíjecí baterie a výkonný čerpadlo dosahuje stejného tlaku a plnící rychlosti jako plynové
systémy, pak pulzují další vzduch, který pomáhá udržovat nafouknutí v případě malých vpichů. Tento batoh
je navržen pro lavinový terén a je vyroben pomocí vysoce odolné technologie AC² odolné proti povětrnostním
vlivům a nabízí inteligentně uspořádaný prostor.
AVABAG lavinový systém, vyrobený ve Švýcarsku, funguje na principu Venturiho efektu,
který k funkci nepotřebuje žádnou elektroniku, je plně uzavřený a konstrukčně jednoduchý. Nedochází tak
k poškození ani korozi. Objem celého systému 1,8 l je menší než dvoulitrová láhev vody, ale hmotnost je
takřka třetinová a to 690 g! Přesto, že je systém malý, tak je extrémně silný (při testech dokázal nadzvednout
i automobil). V batohu tak budete mít vždy dostatek místa na své věci a nemusíte váhat, jestli si ho vezmete
nebo necháte doma.
Na batoh připevníte vše důležité, každé vybavení má své místo a připevňuje se jednoduše a rychle. lyže,
SNB, hole, cepíny, mačky, sněžnice, helmu, lano, karabiny
Lavinový batoh s otvíratelnými zády od firmy Mammut s lavinovým Airbag systémem,
který se stane vaší nedílnou součásti při každé výpravě. Nošení batohu je velice pohodlné díky tepelně
tvarovanému zádovému systému. Batoh disponuje mnoha fixačními body pro uchycení výzbroje. Součástí je
také bezpečnostní popruh do rozkroku, který zabraňuje vytažení batohu.
Speciální tvar Airbagu a jeho integrace je unikátní výměnný systém v sérii batohů Mammut.
Udržuje hlavu a horní část těla stále nad povrchem laviny, aby nedošlo k zasypání.
Tvar Airbagu chrání důležitá místa, jako je krk, hlavu a hrudní oblast od poranění a při zavalení
lavinou!
Podle výrobce ideální lavinový batoh pro guidy, členy ski patrol, profesionály na
sněhu a na všechny mise do hor. Velkokapacitní model SCOTT Backcountry Guide AP 40 je vybaven systémem
airbagu Alpride 2.0. Ať už se pohybujete v lavinové oblasti nebo načítáte kilometry při přechodu po horských
boudách, je navržen tak, aby se do něj pohodlně vešlo vše, co je třeba, vč. zmíněného airbagu.
Lavinový batoh od Backcountry Access je vybaven systémem Float 2.0, který je oproti
předchozí generaci o 30 % menší a o 15 % lehčí. Díky airbagu o objemu 150 litrů pomáhá snížit hloubku
zavalení a zároveň chrání hlavu a krk. Táhlo systému lze schovat za zip na ramenním popruhu, a to jak
na levou, tak na pravou stranu.
Celý systém je ukryt ve zvláštní kapse a v hlavní komoře tak nezabírá zbytečný prostor na oblečení, lékárničku
a svačinu. Batoh je dále vybaven komorou na lavinové vybavení a kapsou s fleecovou podšívkou na uložení
brýlí.
Na batoh můžete upnout jak snowboard, tak i lyže (po stranách i diagonálně). Diagonálnímu upnutí lyží
je navíc přizpůsobena integrovaná síťka na přilbu, kterou jednoduše uchytíte za boční poutka.
Přepracovaný PIEPS JETFORCE 2.0 je nejnovější lavinový batoh z produkce PIEPS, je
lehčí, propracovanější a nyní vybavený i Bluetooth technologií. JETFORCE je první lavinová airbag technologie,
která používá turbo ventilátor k nafouknutí ochranného vaku. Je to průlomový systém, který nasává vzduch
z neomezeného zdroje: z atmosféry. Možnost testovat funkčnost bez nutnosti následného nahrazování komponentů,
opakovaná aktivace a cestování letadlem bez omezení jsou výsledkem dlouhodobé spolupráce renomovaných
značek Black Diamond a PIEPS, předních světových výrobců lavinového vybavení. Vysoká technologická úroveň
BD stojí za mnoha vylepšeními existujících airbag systémů, od intuitivního spouštěcího mechanismu až po
velmi odolnou, přitom však skladnou tkaninu, použitou pro výrobu nafukovacího vaku. Speciální elektroniku
vyvinul a dodal PIEPS, přední světový výrobce digitálních lavinových vyhledávačů. Zahrnuje mimo jiné automatickou
kontrolu funkčnosti celého systému při každém zapnutí a zobrazení aktuálního stavu pomocí LED integrovaných
do rukojeti spouštěcího mechanismu.
ABS lavinové batohy je inteligentní systém, který pomáhá chránit před kompletním
zasypáním v případě zasažení lavinou.
Tvar airbagů je navžen tak aby poskytoval ochranu v oblasti hlavy bez možnosti omezení pohybu a výhledu.
Jediným zatažením za aktivační táhlo se systém dvou airbagů tzv. TwinBags během 2 - 4 sekund naplní do
svého maximálního objemu 170 litrů.
Tento zvlášť dodaný objem chrání uživatele před kompletním zasypáním - těleso s větším objemem je při
tažení lavinou neseno k povrchu.
Každý aibag je vybaven vypouštěcím ventilem. K vypuštění airbagů dochází až z rozhodnutí uživatele.
Aktivace: pneumatické táhlo obsahující pyrotechnickou patronu.