Lavinové záchranné vybavení


Check

KOMPENZACE RIZIK
Bezpečnostní vybavení může vyvolávat falešný pocit bezpečí. Jakékoliv zvýšení bezpečnosti je k ničemu, pokud jste ochotni přistoupit opět na větší riziko (tzv. kompenzace rizik).
POUZE CHOVÁNÍ ZALOŽENÉ NA UVĚDOMOVÁNÍ SI RIZIK A VYHÝBÁNÍ SE RIZIKOVÝM SITUACÍM, JE JEDINOU OCHRANOU PROTI SMRTI V LAVINĚ!






ZÁKLADNÍ METODY POUŽITÍ


A) SNÍŽENÍ ROZSAHU ZASYPÁNÍ

lavinové airbagy (Mammut, Arva,BCA, ABS, Pieps, ...), vysílačka
Úmrtnost úplně zasypaných v lavině bez airbagu je velmi vysoká 52,4% v porovnání s pouhými 4,2% částečně zasypanými, nebo vůbec nezasypanými s těmito baťohy…
  • JAKÉKOLIV OPATŘENÍ, KTERÉ SNÍŽÍ PRAVDĚPODOBNOST ÚPLNÉHO ZASYPÁNÍ, ZNAMENÁ SNÍŽENÍ ÚMRTNOSTI!
  • BEZPEČNOSTNÍ VYBAVENÍ, KTERÉ REDUKUJE RIZIKO ÚPLNÉHO ZASYPÁNÍ JE DALEKO EFEKTIVNĚJŠÍ, NEŽ VYBAVENÍ, KTERÉ PROBLÉM ÚPLNÉHO ZASYPÁNÍ NEŘEŠÍ!
A proto sem řadím i vysílačku a přimlouvám se o její daleko častější používání. Mám tím především na mysli navigování ostatními kamarády z bezpečného místa přímo při jízdě. Za určitých okolností a při špetce štěstí se dá, když už nic jiného, alespoň rychleji reagovat...
Check

Průběh pohybu v lavině s airbagem


B) SNÍŽENÍ DOBY ZASYPÁNÍ

lavinový přístroj, sonda, lopata, lavinový pes, recco, avalanche ball , virgule, ...
Pokud je oběť v lavině zasypána úplně a to tak, že nemůže být nalezena na povrchu, mohou nezasypaní kamarádi snížit čas zasypání a tím také možnost smrti pomocí nalezení zasypaného lavinovým přístrojem či sondou.

POZOR:
Doba zasypání zahrnuje nejen čas nalezení oběti, ale také její vyproštění, vykopání!

Poznámka:
Na obrázku se můžete podívat na srovnání použití základního lavinového vybavení:
  • kompletní lavinová výbava (lavinový přístroj, lopata a sonda)
  • pouze lavinový přístroj a lopata
  • pouze lavinový přístroj
Check

Použití kompletní lavinové výbavy


C) PRODLOUŽENÍ ČASU PŘEŽITÍ BĚHEM ÚPLNÉHO ZASYPÁNÍ

vzduchová kapsa, avalung
Pokud je úplně zasypaná osoba schopna zprůchodnit dýchací cesty a vytvořit si vzduchovou kapsu před ústy a nosem, prodlouží si tak čas a samozřejmě šanci na přežití. Další šancí by mohl být i dýchací systém Avalung, který vytváří umělou oddělenou dýchací a výdechovou kapsu.
Check

Avalung




DOPORUČENÉ ZÁCHRANNÉ LAVINOVÉ VYBAVENÍ


Check
V případě uvolnění laviny, byste ho mohli potřebovat k poskytnutí, nebo aby naopak vám mohla být poskytnuta tzv. Kamarádská pomoc.

OKAMŽITÁ POMOC KAMARÁDŮ NA MÍSTĚ NEŠTĚSTÍ = NEJEFEKTIVNĚJŠÍ POMOC!

Záchrana z laviny je neúprosný boj s časem. Nestačí jen zavolat záchranáře a čekat. Pokud se totiž podaří vyprostit zasypané do patnácti minut, existuje velká naděje na jejich přežití.

Bezpečnostní vybavení, které byste měli mít právě při sobě vždy, pokud se vydáváte do volného zasněženého terénu. Dělí se na základní a doplňující (nadstandardní) záchranné lavinové vybavení.


Check DVA PARADOXY OHLEDNĚ LAVINOVÉHO VYBAVENÍ
  1. Pokud se rozhodnete koupit si záchranné lavinové vybavení, investujete do něčeho, o čem doufáte, že nikdy nepoužijete!
  2. Pro vás osobně není tak důležité, jaké máte vaše záchranné vybavení, jako vybavení vašich kamarádů na túře!





DOPORUČENÉ ZÁCHRANNÉ LAVINOVÉ VYBAVENÍ - ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA


Toto tvoří absolutní základ pro každého:


1. KOMUNIKACE, VOLÁNÍ O POMOC

MOBIL, GPS se SATELITNÍ KOMUNIKACÍ, SATELITNÍ TELEFON nebo VYSÍLAČKA, ale i POWERBANKA
Zcela základní komunikační prostředek. Jak si jinak zavolat pomoc?
Vysílačky se naučte používat! Speciálně u freeridů, strmých či komplikovaných sjezdů vám mohou zachránit i život!

SOS APLIKACE:
Vrtulník Záchranka
SOS aplikace pro Česko, Slovensko, Rakousko, v jiných zemích umožňuje volat SOS, součástí je i První pomoc

Vrtulník SOS EU ALP
SOS aplikace pro (Tirolsko, Jižní Tirolsko, Bavorsko)


NOVINKA V POSLEDNÍCH LETECH:
SATELITNÍ KOMUNIKACE - Garmin GPSMAP 66i, Garmin inReach, ...
Díky satelitní technologii inReach od společnosti Garmin a předplatnému satelitních služeb můžete být i na dalekých cestách stále v kontaktu s vaším okolím a blízkými lidmi. Můžete odesílat a přijímat zprávy, navigovat se po naplánované trase, sledovat a sdílet svoji pozici a v případě nutnosti vyslat nouzový signál a přivolat pomoc.
Check Komunikační prostředky - mobil, GPS se satelitní komunikací, satelitní telefon, vysílačka ale i powerbanka





2. LÉKÁRNA, BIVAKSAK

Bivakovací vak (pro dvě osoby) a lékárnička je při horské túře vždy samozřejmostí.
Check Lékárna, bivaksak





3. LAVINOVÝ PŘÍSTROJ

Lavinové přístroje vysílají nebo přijímají a následně vyhodnocují elektromagnetický signál o frekvenci 457 kHz. Nalezení zasypaného bez lavinového přístroje je prakticky v rámci tzv. Kamarádské pomoci nemožné. Práce s ním ale vyžaduje důkladný nácvik!

Lavinové přístroje jsou dnes navzájem kompatibilní a v hrubých rysech se dělí podle použití, ceny a výkonu do čtyř základních skupin:
  1. nejmodernější a výkonné tříanténové přístroje
  2. klasické dvou nebo tříanténové přístroje
  3. kvalitní analogové přístroje
  4. problémové přístroje

Check Lavinové přístroje - základní přehled





4. LAVINOVÁ SONDA

Bez lavinové sondy se nalezení a vyproštění zasypaného výrazně prodlužuje. Nalezení zasypaného, který nemá vůbec svůj lavinového přístroj, není prakticky právě bez sondy, v rámci tzv. Kamarádské pomoci, možné. Hůlkou nebo lyží se sonduje velmi špatně ...
Lavinové sondy se podle výkonu dělí také do čtyř základních skupin:
  1. chytrá sonda
  2. kvalitní karbonové sondy
  3. kvalitní hliníkové přístroje
  4. problémové sondy: krátké, tenké, případně spojení jednotlivých dílů provázkem

Check Lavinové sondy - základní přehled





5. LAVINOVÁ LOPATA

Bez kvalitní lavinové lopaty se vyproštění zasypaného prodlužuje na mnohonásobně dlouhou dobu. Nemyslete si, že lopatu nahradí třeba lyže nebo vaše ruce!
Lavinové lopaty se podle výkonu dělí do tří základních skupin:
  1. kvalitní a výkonné lopaty
  2. něco mezi
  3. problémové lopaty: malé, s krátkým topůrkem, z nekvalitního materiálu, ...

Check Lavinové loapaty - základní přehled





6. LAVINOVÝ AIRBAG

V lavině můžeme díky Lavinovému airbagu zvýšit šanci vyhnout se úplnému zasypání i díky využití fyzikálního zákona o tzv. „inverzní segregaci‘‘ (vetší zrna zůstávají na povrchu) 😊

To znamená, že skialpinista, freerider či snowboardista bývá vynešen k povrchu a je buď pouze částečně zasypán nebo zůstane úplně na povrchu sněhu díky nafouknutí tohoto airbagu o objemu cca 150 l.

Lavinový airbag je jedním z nejefektivnějších lavinových záchranných prostředků. Je nutné ho ale stejně ještě doplnit výše uvedenými základními lavinovými záchrannými prostředky a stále si uvědomovat, že i s ním se nemusí přežít úplně vždy!



Check Lavinové airbagy - základní přehled







ZÁCHRANNÉ LAVINOVÉ VYBAVENÍ - DALŠÍ MOŽNOSTI


AVALUNG

Tato pomůcka je zabudována do vesty, postroje a dnes i přímo do batohu, které jsou nošeny na těle. Pokud se uvolní lavina, musí si ale ten, kdo Avalung používá, zastrčit do pusy náustek a dýchat skrze Avalung během zasypání. Jednocestný ventil dovoluje vdechování z okolního sněhu v přední části těla zasypaného a vydechování do zadní části. Takto je vytvořena umělá vzduchová kapsa a je zabezpečeno odvádění vydechovaného CO2 do jiného prostoru.

Největší nevýhodou tohoto systému je fakt, že užití Avalungu znamená, že se člověk nevyhne úplnému zasypání se všemi jeho riziky! Včasná záchrana ani s prodlouženou dobou přežití nemůže být nikdy garantována!

POZOR!!! ABY AVALUNG MOHL FUNGOVAT,
MUSÍ SE URDŽET V ZUBECH NÁUSTEK BĚHEM CELÉHO PÁDU V LAVINĚ!!!
AVALUNG - kompletní systém





AVALANCHE BALL - tzv. vylepšená lavinová šňůra

Tato pomůcka má za úkol zkrátit čas vyhledávání zasypaného, který těsně před zasypáním lavinou aktivoval tuto mechanickou pomůcku. Má jednoduchý princip, kdy je na batohu upevněný poskládaný balon připevněný na pět metrů dlouhým lanku. V případě stržení s lavinou je potřeba Avalanche Ball aktivovat, načež se díky pružině poskládá a odpoutá.

Pozor:
Tento „lampión“ nemá za úkol postiženého vynášet k povrchu. Jedná se pouze o jakousi značku (bójku) spojenou se zasypaným (cca 5 - 6 m), která by měla zůstat na povrchu laviny a navigovat k sobě záchrance.

Opět zásadní nevýhoda, že se člověk nevyhne úplnému zasypání se všemi jeho riziky!




AVALANCHE BALL - ukázka použití
Check AVALANCHE BALL - lavinový balóóónek






LAVINOVÁ ŠŇŮRA

Jedná se o tenkou šňůru, lanko (tloušťka 3 - 4 mm) nebo stuha dlouhá 15–25 metrů. Obvykle je vyrobena z jasně zbarvené (červené, oranžové nebo podobné) bavlny nebo nylonu, přičemž směrové šipky jsou umístěny v intervalech metrů a dlouhé smyčky na koncích.

Šňůra je navinuta do koule nebo role. Skialpinista nebo horolezec si naváže tuto šňůru se značkou 1 metru (šipka proti sobě) kolem pasu nebo k postrojům. Pokud existuje nebezpečí lavin, rozhodí tuto šňůru za sebe a táhne ji po sněhu za sebou.

HISTORIE:
První zmínka o lavinové šňůře (v němčině: Lawinenschnur ) je pravděpodobně od Eugena Oertela, který ji používat jako první v druhé polovině 19. století - podle něj jí také někdy říkalo Oertelova šňůra.

Lavinová šňůra se také stala okolo roku 1915 součástí osobního horolezeckého vybavení vojáků rakousko-uherských horských jednotek v první světové válce.

PŘEDPOKLAD VÝROBCŮ:
Dojde-li k zasypání lavinou, existuje prý relativně dobrá šance, že část lavinové šňůry bude díky své délce a světlé barvě viditelná na povrchu lavinového nánosu. Záchranáři budou moci určit ze směrových šipek, ve kterém směru a kolik metrů musí kopat a jsou pak schopni sledovat šňůru až k zasypanému.

REALITA:
Lavinová šňůra se ukázala jako vysoce neefektivní. Na celé řadě lavinových nehod, kdy došlo k jejímu použití vyšla naprázdno.

Dva nesmyslné požadavky:
  1. chtít po tenoučké lavinové šňůře, aby zůstala na povrchu je v přímém rozporu s principem tzv. inverzní segregace (Efekt Brazilských ořechů)
  2. i kdyby se na povrchu našla část této šňůry, muselo by se kopat podél ní dál a dál. Zkuste ji pak následovat s lopatou třeba 3 – 5 metrů …
Lavinová šňůra 01

LAVINOVÁ ŠŇŮRA - Oertelova šňůra


Lavinová šňůra 01

DETAIL - LAVINOVÁ ŠŇŮRA - Oertelova šňůra








ZÁCHRANNÉ LAVINOVÉ VYBAVENÍ - PROFESIONÁLNÍ ZÁCHRANA



LAVINOVÝ PES

Pro zasypané bez lavinových přístrojů je dobře vycvičený pes téměř jediná reálná šance!

  • pozor, i za ideálních podmínek je nasazení psovoda se psem možné až zhruba po 20–30 minutách!
    (doba potřebná k doletu vrtulníku na místo neštěstí)
  • počátek nasazení se bez použití vrtulníku protahuje až na hodiny!
  • dobře vycvičený lavinový pes pracuje i za stížených podmínek!
    (tma, sněžení, vichřice, ledovec, . . . )
  • omezením je opravdu velmi mokrý sníh, pach se nemá čanci příliš šířit!
  • dobře vycvičený lavinový pes hledá mnohem rychleji, než sebelepší lavinový přístroj, samozřejmě, pokud pach prostupuje sněhem dobře!
  • dobře vycvičený lavinový pes není samozřejmostí!



LAVINKA - UKÁZKA PRÁCE LAVINOVÉHO PSA
Check LAVINOVÝ PES (fenka) KRISTÝNKA V LABSKÉM DOLE
perfektní cvičení s Petrem a Radkem


Ukázka z výcviku lavinových psů


LAVINOVÝ PES - nácviky, cvičení, ostré akce, ...






SYSTÉM RECCO

Přístroj při hledání (detektor) musí přivézt pátrač. Vy musíte mít na sobě odrazné destičky (reflektory). Detektor vysílá PŘÍMÝ radarový signál 900 Mhz a odražený paprsek od odrazné destičky (reflektoru) 1 800 Mhz.

POZOR: Ve své podstatě pracuje tedy na jiném principu než lavinové přístroje! Dnes po doplnění již pracuje i s lavinovými přístroji!
Pátrač ale i přesto může zaznamenat určitý odraz i od elektronických přístrojů: lavinový přístroj, walkman, starší vysílačky, fotoaparát, kamera, ...
  • nutnost mít na sobě tzv. RECCO destičku nebo raději hned několik!
    (jednu můžete vlastním tělem zakrýt a odstínit)
  • smysl muže mít v nejbližším prostoru sjezdovek a navíc za hezkého počasí.
  • celkem malý dosah hledání 10–20 m a méně! Pomalé hledání!


UKÁZKA PRÁCE S RECCO VYHLEDÁVAČEM





SONDOVÁNÍ V TÝMECH

  • problém obrovské časové náročnosti metody samotné je navíc umocněn problémem zburcování a následné dopravení velkého množství záchranářů na místo neštěstí!
  • Pozor! Pokud se zasypaný nachází v hloubce vetší než 2–2,5 m, je nalezení zasypaného touto metodou nemožné...
  • Prohledání prostoru tzv. rychlosondáží (cca 60 x 60 cm) má pouze 70% účinnost a i tak trvá neúměrně dlouho!
  • Sonduje se svisle!
  • Velmi důležité je i označení prosondovaných úseků!
  • Čas, čas, dřina a zase čas!


UKÁZKA SONDOVÁNÍ





POUŽITÍ PRAPORKŮ V RÁMCI PROFI ZÁSAHU

Umožňují systematické označování přístupu a prohledávání laviniště.
Je nutné dodržování barvy a celkový systém označování doporučený IKARem:
  • ŽLUTÁ BARVA – hranice laviniště
  • ČERVENÁ BARVA – prosondované úseky
  • MODRÁ BARVA – stopy postižených, únikové trasy, nalezené předměty, další nálezy
    dva zkřížené modré praporky – místo posledního spatření
  • ZELENÁ BARVA – příjezdové trasy
    (Krkonoše)
  • MODRÝ TROJÚHELNÍK S HLAVOU PSA - prohledáno psem
    (Krkonoše)





Check
    PRAVDA, KTEROU JE POTŘEBA SI NEUSTÁLE OPAKOVAT:
    ANI LAVINOVÝ PES, ANI LAVINOVÝ PŘÍSTROJ A DOKONCE ANI LAVINOVÁ SONDA NEHLEDÁ ČLOVĚKA!
    Nikdy totiž nemáte jistotu, že to co vám váš vyhledávací prostředek označuje, je opravdu vámi hledaný kamarád!
  • lavinový Pes hledá lidský pach, označuje nám tedy místo s nejvýraznějším průstupem pachu!
  • lavinový přístroj hledá signál jiného lavinového přístroje, označuje nám tedy místo s nejsilnějším signálem!
  • lavinová sonda hledá předměty s odlišnou tvrdostí než je prohledávaný sníh, označuje nám tedy jakékoliv tvrdší a někdy i méně tvrdé předměty, které sondě stojí ve sněhu v cestě!
  • ani Recco destička na tom není jinak ...!





Členství v:
Spolupráce s:
Partneři