(RAKOUSKO, Lizumer hutte 6. 2. 2016)
Česká média, fakta, základní pojmy, vina či nevina, ...
Celková situace lavinové nehody, LWD Tirol
POPIS LAVINOVÉ NEHODY
Na severovýchodním svahu Geieru nad chatou Lizumer Hütte se před pádem
laviny pohybovaly pouze dvě české výpravy – dvanáctičlenná skupina Freeridového campu a
osmičlenná skupina skialpinistů z Prahy. Dvanáctičlenná skupina nejprve vystoupala svahem vzhůru (místo
označeno červeným křížkem), poté sjela dolů, kde se shromáždila (místo označeno kroužkem), a znovu začala
stoupat směrem k vrcholu Geieru. Mezitím ji předběhlo sedm skialpinistů z druhé skupiny, kteří vystoupali
o kousek výš na plošší terén. Poslední člen druhé skupiny měl zdravotní problémy a s odstupem stoupal
za nimi.
Postup českých družstev do smrtícího kotle, LWD Tirol
Pohled na laviniště odspodu, LWD Tirol
Pohled na laviniště odspodu, LWD Tirol
Hledání na laviništi, LWD Tirol
Hledání na laviništi, LWD Tirol
Směr pádu stržených lavinou
S největší pravděpodobností došlo k uvolnění laviny tzv. "na dálku". Lavina zasáhla dvanáctičlennou
skupinu a zmíněného zaostávajícího skialpinistu i s jeho pejskem. Po pádu první laviny spadly s nepatrným
zpožděním z okolních směrů na to samé místo další cca tři laviny. Odtrhová zóna byla široká celkem přes
jeden kilometr, ale nebyla souvislá. Oblast odtrhu laviny byla ve výšce kolem 2600 – 2700 m ve velmi až
extrémně strmém svahu. Lavina se zastavila zhruba ve výšce 2300 m a nános lavinového sněhu byl odhadován
až na 5 m.
Vyprošťování zasypaného, LWD Tirol
Vyprošťování zasypaného, LWD Tirol
Tenhle airbag rozhodně zachránil život, Edo Beneš
Neštěstí bylo nahlášeno horské službě ve 12:14 h jedním ze zasypaných a během pár minut dopravily vrtulníky
na místo nehody záchranáře, lékaře, psovody a horské policisty. Několik zasypaných se samo nebo kamarádskou
pomocí z laviny dostalo, dalším pomohli záchranáři. Tři lidé byli zasypáni částečně a 10 úplně, z toho
5 lidí bylo vyproštěno mrtvých, další dvě osoby byly zraněny, ostatní vyvázli bez zranění.
Pohyb výstupu a následného stržení, Edo Beneš
Záchrana na laviništi, Edo Beneš
Odlet z laviniště, Edo Beneš
Všichni účastníci nehody byli perfektně vybaveni, pravděpodobně měli dokonce všichni lavinový batoh. Vyproštění
zcela zasypaných obětí bylo z hloubky 1,2 až 3,2 m pod povrchem laviny. Nikdo z vyhrabaných nepřeživších
neměl vzduchovou kapsu. Mezi oběťmi byli oba koučové, kteří vedli freeridový camp, dva jejich klienti
a osamocený skialpinista se svým psem, kteří se nacházeli asi půl kilometru pozadu (místo označeno černým
křížkem)
PODROBNÁ ANALÝZA PATRICKA NAIRZE
V momentě tragédie jsem byl v Krkonoších a vysvětloval jsem zrovna lidem lavinovou problematiku. Přesto,
že jsem v Rakousku byl ještě 3. 2. 2016 ve St. Antonu a mohl tak zažít freeride nejprve za 4. a později
"jen" za 3. lavinového stupně a v momentu odjezdu počátek mohutného sněžení, nechtěl jsem se k celé události
vůbec vyjadřovat. Za prvé proto, že mi tam zemřel kamarád a známí a za druhé proto, že jsem byl v kontaktu
s Patrickem Nairzem a věděl jsem, že připravují podrobnou analýzu této nehody. Co k tomu
pak ještě dodávat ...
NOVINÁŘI V AKCI
Úvod článku Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz:
"Že novinář z obecného média nerozumí lavinové problematice, lze pochopit. Kdo ale sledoval průběh
informování o tragické lavině, v níž zemřelo pět českých lyžařů, mohl silně pocítit společný trend, kam
se média ubírala – k nepodložené skandalizaci a předčasným soudům."
NAPROSTÝ ŠOK - NADEFINOVÁNÍ ZLODUCHA KDESI ZVENČÍ
Jenže, ... přesto, že tato výše uvedená oficiální Podrobná analýza P. Nairze plus další
její doplnění byly zveřejněny v co nejkratší možné době, začalo po počátečním informačním běsnění a chaosu
další kolo - a to tentokrát, OBRACENÍ TÉTO ZPRÁVY NAPROSTO NARUBY!
A poslední kapkou byl právě výše uvedený článek mého kamaráda Petra Sochy, který se od
samého počátku velmi slibně rozvíjel, ale pak naprosto ve stejném duchu jím kritizovaných textů a tzv.
autorů amatérů předvedl NEHORÁZNÝ MYŠLENKOVÝ VELETOČ NA SAMOTNÝ ZÁVĚR.
A pro mne to byl naprostý šok ...
"Fakta jsou fakta a slova slova. Nechci se chovat jako nezodpovědní redaktoři českých médií a vydávat
nepodložené soudy. Ale pokud beru v potaz zbytečně hlasitá obvinění ze strany rakouské horské
služby – pochopitelně, hlasitými slovy si podporují alibi – a podivnou skutečnost, že se laviny uvolnily
samovolně – což se běžně při třetím stupni lavinového nebezpečí neděje –, nabízí se kacířská myšlenka.
Že se mistři rakouští lavinoví odborníci prostě sekli a nějakou skutečnost – vítr, oteplení – opomněli
do výpočtů zapracovat. Tuto tezi podporuje ale zejména fakt, že v Tyrolsku bylo ten osudný den hlášeno
hned 18 lavin!
Možná právě tímto směrem by se měl upírat zájem veřejnosti – nikoli aby se hledal obětní beránek, ale
aby se kriticky posoudily konkrétní sobotní postupy a metody určování lavinového varování. A tím se v
budoucnosti objektivní nebezpečí snížilo."
závěr článku Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz
Zvýrazněné věty mi teď zní neustále v mysli a musím se vůbec za jejich zveřejnění stydět ...
Mánevry s nadefinováním zloducha kdesi zvenčí se praktikují vždycky, když existuje velmi, velmi nutkavá
potřeba zamést něco doma páchnoucího tak trochu pod koberec ...
TAK ODHRNEME KOBEREC A PODÍVÁME SE POD NĚJ PĚKNĚ PODROBNĚ ...
Je jasné, že chtít po běžném novináři, aby napsal smysluplný článek o lavinách nebo dokonce o lavinové
tragedii je absolutně nesmyslný cíl. Jenže tady se jedná o text někoho, kdo se freeridem zabývá nejen
profesionálně mnoho let ...
Vzhledem k tomu, že se v tomto novinářském šílenství vyskytlo spousta nesmyslů, nepravd, ... Pokusím se
tedy alespoň klíčové momenty narovnat, třeba to někdy pomůže někomu zachránit si život. A rozhodně vás
ale nechci zasypávat hromadami informací o lavinách, jen vám ukážu jednoduchou cestu k vašemu rozhodování
ohledně vaší túry:
1. STUPNĚ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ
Blábol z článku Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz:
"Podivná skutečnost, že se laviny uvolnily samovolně – což se běžně při třetím stupni lavinového
nebezpečí neděje ..."
Pokud se chcete bezpečně pohybovat v lavinovém terénu, začněte právě zde. U lavinových stupňů a jejich
jasných charakteristik. Vzájemné přechody mají svojí jednoduchou logiku a zajímejte se i o rozsah případných
samovolných lavin.
A bohužel, přesně tady se začíná ukazovat stejně v jako ve spoustě dalších textů ohledně této nehody,
že jejich autoři NEMAJÍ VŮBEC PÁRU, co znamenají jednotlivé stupně lavinového nebezpečí v rámci lavinové
předpovědi ...
Toto zjištění je pro mne naprosto šokující. Vždyť přeci není vůbec žádný problém, nastudovat si TYTO NAPROSTO
NEJZÁKLADNĚJŠÍ A NAPROSTO PŘESNĚ DEFINOVANÉ INFORMACE za pár minut.
Myslím si, že jen po letmém nahlédnutí do níže uvedené tabulky možná někteří z vás zjistíte pro vás naprosto
překvapivé a šokující skutečnosti. Lavinová předpověď prostě nemůže vycházet z jakýchsi prazvláštních
dojmů nějakého novináře, to bych s lidmi do žádného volného terénu fakt vjet nemohl.
Informační pyramida, EAWS
Evropská stupnice lavinového nebezpečí
VYSVĚTLIVKY
* lavinami ohrožené lokality jsou detailněji popsány v lavinové předpovědi (nadmořská
výška, orientace svahu, typ terénu):
-
mírně strmý terén: svahy mírnější než 30º
-
strmé svahy: svahy strmější než 30º
-
velmi strmý, extrémní terén: nepříznivý sklon (více než 40º), profil terénu, blízkost
hřebene, hladkost povrchu podkladových vrstev
** dodatečné zatížení:
-
malé: jednotlivý lyžař / snowboardista jedoucí zlehka, bez pádu; osoba na sněžnicích;
skupina s dobrými a neustále dodržovanými rozestupy (minimálně 10 m)
-
velké: dva nebo více lyžařů / snowboardistů a pod. bez rozestupů (nebo bez intervalů);
skútry, čtyřkolky, rolby a pod.; výbušniny; jednotlivý pěší turista / horolezec
2. VELIKOST LAVIN
Velikost lavin, klasifikace podle zničujících účinků a délky dráhy
Velikost 1: SPLAZ
-
minimální nebezpečí zasypání (nebezpečí pádu)
-
sesuv sněhu se typicky zastavuje ještě před koncem svahu
Velikost 2: MALÁ LAVINA
-
může zasypat, zranit nebo zabít osobu
-
sněhové laviny typicky zastavují na konci svahu
Velikost 3: STŘEDNÍ LAVINA
-
mohla by zasypat a zničit auto, poškodit nákladní auto, poškodit malou budovu nebo zlomit několik stromů
-
sněhová lavina by mohla překonat plochý terén (značně pod 30°) na vzdálenost menší než 50 m
Velikost 4: VELKÁ LAVINA
-
mohla by zasypat a zničit železniční vagon, velký nákladní auto, několik budov nebo část lesa
-
sněhová lavina překonává plochý terén (značně pod 30°) na vzdálenost mnohem větší než 50 m a může dosáhnout
dno údolí
Velikost 5: VELMI VELKÁ LAVINA
-
mohla by vytvořit zářez do stávajícího terénu; katastroficky zničující potenciál
-
sněhová lavina dosahuje dna údolí, největší známé délky lavin
3. CO BYSTE JEŠTĚ MĚLI VĚDĚT O LAVINOVÝCH STUPNÍCH
V roce 2007 došlo k návrhu, že by se zrušil 5. stupeň. Důvodem bylo a je, aby se stupeň číslo 3 přesunul
do druhé, horší poloviny. Jenže tehdy nedošlo k dohodě. Pak došlo na Konferenci EAWS k dalšímu návrhu:
byla snaha přejmenovat takový trochu neuchopitelný název "Značné" za označení "Vysoké". Německá delegace
toto ale odmítla. Důvodem bylo, že by Němci by za této situace odmítali chodit na hory ...
IKONY
Proto byly vytvořeny ikony pro jednotlivé stupně lavinového nebezpečí a jasně je na nich patrné, kam až
mohou laviny dojíždět a jak velké je můžeme předpokládat a jak to je s túrami!!! A byly schválně vytvořeny
pouze 4. Pro 4. a 5. lavinový stupeň je ikona společná!
POZOR:
3. stupeň není v žádném případě normální situace!
Pokud se v předpovědi drží delší dobu (obzvlášť v Tirolsku), tak buďte celkem nervózní, protože, to je
velice nestandardní situace a posouzení vyžaduje velmi zkušený a opatrný pohled. A právě tato kombinace
(3. stupeň, poměrně málo sněhu, NESTABILNÍ VRSTVA a délka trvání) by nás měla varovat!
PŘEDCHOZÍ LAVINOVÉ PŘEDPOVĚDI
Lavinová předpověď 31. 1. 2016, LWD Tirol
Lavinová předpověď 1. 2. 2016, LWD Tirol
Lavinová předpověď 2. 2. 2016, LWD Tirol
Lavinová předpověď 3. 2. 2016, LWD Tirol
Lavinová předpověď 4. 2. 2016, LWD Tirol
Lavinová předpověď 5. 2. 2016, LWD Tirol
4. CO TEDY MŮŽEME NALÉZT V LAVINOVÉ PŘEDPOVĚDI
Lavinová předpověď 6. 2. 2016, LWD Tirol
Kompletní lavinová předpověď 6. 2. 2016, LWD Tirol
Takže když si pročítám lavinovou předpověď pro daný den a konkrétní místo, mohu VELICE JEDNODUŠE získat
tyto informace:
2. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - MÍRNÉ NEBEZPEČÍ - platí celkově pro Tirolsko
Sněhová pokrývka je pouze středně dobře na některých strmých svazích*, jinak je sněhová pokrývka vcelku
dobře zpevněná.
Uvolnění lavin je možné především při velkém dodatečném zatížení**, především na uvedených strmých svazích*.
Samovolný sesuv lavin velkých rozměrů je nepravděpodobný.
POUZE JEDEN VYKŘIČNÍK!
3. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - ZNAČNÉ NEBEZPEČÍ - pro oblast Tirolska je ale lavinový stupeň
rozdělen a pro polohy vyšší než 2 300 m
Sněhová pokrývka je středně až slabě zpevněná na mnohých strmých svazích*.
Uvolnění lavin je možné dokonce při malém dodatečném zatížení**, obzvlášť na uvedených strmých svazích*.
V některých případech je samovolný sesuv lavin středních, v ojedinělých případech i velkých rozměrů možný.
Strmé svahy: svahy strmější než 30º
Malé dodatečné zatížení: jednotlivý lyžař / snowboardista jedoucí zlehka, bez pádu; osoba
na sněžnicích; skupina s dobrými a neustále dodržovanými rozestupy (minimálně 10 m).
POZOR DVA VYKŘIČNÍKY!
+
Jasně formulované varování:
-
Tendence zvyšující
-
Pozor na větrem přenesený sníh ve vysokých polohách. Problém nestabilní vrstvy v místech s málo sněhem.
-
Varování přímo pro Tux.
VAŠE DALŠÍ UVAŽOVÁNÍ: Pokud se dostáváme do oblastí se 3. lavinovým stupněm nebezpečí,
MUSÍME
SE ZAMĚŘIT NA DALŠÍ PODROBNĚJŠÍ INFORMACE!
URČENÍ KRITICKÝCH MÍST A UPŘESNĚNÍ PROBLÉMU S KONKRÉTNÍ STABILITOU SNĚHOVÉHO PROFILU
Sníh přenesený větrem
-
ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
-
ohrožená místa JV - SZ
Problém se starým sněhem - nestabilní vrstva uvnitř sněhového profilu
-
ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
-
ohrožená místa V - Z
KRITICKÉ LAVINOVÉ SITUACE
Právě v lavinové předpovědi pro tirolsko se můžeme setkat ještě s doplňujícími informacemi ohledně konkrétních
kritických lavinových situací a navíc ještě v pořadí podle nebezpečí:
WARUM? - Gefahrenmuster (gm):
gm.1 -
bodennahe
Schwachschicht vom Frühwinter (Nestabilní vrstva blízko země od začátku zimy)
gm.6 -
lockerer
Schnee und Wind (Suchý sníh a vítr)
gm 2 -
gleitschnee (Klouzající
sníh)
Důležitá poznámka:
Vy si můžete na jednotlivé v předpovědi uvedené nebezpečné situace kliknout a podívat se na podrobnosti,
naučného videa, včetně i ukázkové lavinové nehody!
Určení kritických lavinových situací - gm. 1, gm. 6, gm. 2
Tuto možnost máte speciálně u lavinové předpovědi pro Tirolsko, takže je to obrovský bonus právě pro vás!
Jen pro doplnění faktů - je to pořád ta samá předpověď, o které si Petr Socha dovolil prohlásit:
" Že se mistři rakouští lavinoví odborníci prostě sekli a nějakou skutečnost – vítr, oteplení
– opomněli do výpočtů zapracovat. Tuto tezi podporuje ale zejména fakt, že v Tyrolsku bylo ten osudný
den hlášeno hned 18 lavin!"
LAWINE. DIE 10 ENTSCHEIDENDEN GEFAHRENMUSTER ERKENNEN
Pánové Rudi Mair a Patrick Nairz z Tirolské Lavinové prevence sestavili
v roce 2010 tzv. Typy lavinového nebezpečí. V knížce "lawine. Die 10 entscheidenden
Gefahrenmuster erkennen" popisují nejzákladnější lavinově nebezpečné situace v Alpách, které
jsou charakteristické pro určité období zimy, terén, nadmořskou výšku, přeměnu sněhu, ... K těmto deseti
základním situacím přiřadili navíc konkrétní lavinové nehody, které vznikly právě na základě daných situací
...
TYPY
LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - podrobné informace na našich stránkách
gm.1 -
bodennahe
Schwachschicht vom Frühwinter
(Nestabilní vrstva blízko země od začátku zimy)
Po prvním sněžení zimy mohou představovat problém především laviny klouzajícího sněhu, tedy laviny které
sklouzávají na strmých a hladkých svazích. Po druhém významném sněžení dochází potom ve zvýšeném rozsahu
k sesuvu deskových lavin. Deskové laviny jsou charakteristické především jako lyžařské laviny a minimálně
v 95% mohou za smrtelná lavinová neštěstí. Ve sněhovém profilu se může za určitých okolností vytvořit
mezi sesednutím prvního sněhu a druhým sněžením výrazně nestabilní vrstva, kterou je pak možné celkem
snadno narušit. A druhé sněžení hraje tuto důležitou roli především proto, že tento nový sníh částečně
zamaskuje případně hrozící nebezpečí a navíc v tomto momentu většinou nenapadne ještě tolik sněhu, aby
se vytvořila dostatečně nosná vrstva. Většinou se vyskytují problémy tohoto druhu ve vysokých (>2000
m) a vysokohorských (>3000 m) stinných příkrých svazích. Pozor, tento druh lavin se dá také velmi těžce
zavčas rozpoznávat!
gm.6 -
lockerer
Schnee und Wind
(Suchý sníh a vítr)
Vítr je stavitel lavin", toto klasické rčení od Wilhelma Paulckeho z třicátých let minulého století platí
v nezměněné podobě také ještě dnes. Vítr ovlivňuje, jak padající, tak také již sesedlý sníh a je jedním
s podstatných faktorů tvořících laviny. Při kyprém, novém suchém sněhu vede vítr VŽDY k přemístění a tím
k nárůstu lavinového nebezpečí! Čím studenější je přemisťovaný sníh, tím citlivěji reaguje na případné
další dodatečné zatížení, protože narůstá jeho křehkost . Tento typ nebezpečí se odlišuje od typu lavinového
nebezpečí číslo 5 tím, že studený a kyprý sníh nevznikle během dlouhodobé chladné periody, ale naopak
velmi krátkodobě a náhle. Situace probíhá zhruba takto: sněží bez působení větru krátce před chladnými
teplotami a teprve později začíná foukat a vítr nabírá na síle. Jedná se o typ lavinového nebezpečí, který
se dá zpravidla opravdu dobře rozpoznat.
gm 2 -
gleitschnee
(Klouzající sníh)
Sníh sklouzává samozřejmě především na strmých svazích a hladkých skalách. Přitom se mohou tvořit trhliny
v rámci celého sněhového profilu. Jsou tedy dobře viditelné a místy mohou být i několik metrů hluboké.
Na rozdíl od starších a bohužel těžko vyvratitelných rad, které tyto trhliny popisovaly spíše jako stabilizující
(uvolnění napětí), je dnešní odborné mínění spíše opačného rázu, co se týká možného lavinového sesuvu.
Trhlina po celé sněhové pokrývce ukazuje především na určitou možnost sesuvu laviny klouzavého sněhu,
ale neříká nic o tom, jestli a kdy taková sněhová masa skutečně jako lavina klouzavého sněhu opravdu sjede.
Laviny klouzavého sněhu patří vzhledem k okamžiku sesuvu k nejhůře předvídatelným lavinám, protože tyto
mohou spadnout také při všeobecně stabilních sněhových poměrech v kteroukoliv denní a noční dobu, jak
v nejstudenějším, tak i nejteplejším dni zimy. Navíc se laviny klouzavého sněhu uvolňují především samovolně
a ne díky dodatečnému zatížení.
5. PRŮBĚH POČASÍ - PŘEDCHOZÍ VÝVOJ, V KONKRÉTNÍ DEN
DETAILNĚJŠÍ POHLED
SNĚŽENÍ - cca 35 cm!
(v předchozích dvou dnech)
VÍTR - 60 - 85 km/h!
TEPLOTA
ve vyšších polohách se s krátkým přerušením teplota pohybovala okolo - 10C!
LAVINOVĚ KRITICKÉ POČASÍ - POSOUZENÍ VLIVU
Posuzování těchto hodnot vyžaduje alespoň základní znalosti. Průběh počasí nám ale ZCELA JASNĚ POPISUJE,
co nejdeme ve sněhovém profilu.
ČERSTVĚ NAVÁTÝ SNÍH
-
výrazné znamení, kam se nepokoušet vůbec vstupovat!
-
pozor na výlomy sněhu od lyží při dělání otoček nebo šlapání stopy!
-
stále sledovat působení větru. Pozor, v rámci celého terénu se mění jeho síla i směr!
-
DESKOVÉ LAVINY!
SITUACE PRO LAVINOVOU NEHODU
SNĚŽENÍ - cca 35 cm ! (v předchozích dvou dnech)
VÍTR - 60 - 85 km/h !
MASIVNÍ OTEPLENÍ, DEŠTĚ
-
vypadávají svahy, které by jinak zůstaly stabilní
-
pozor i na návrat na chatu nebo do údolí v odpoledních hodinách z túry
-
pozor na výrazné působení sluníčka (lavinový stupeň se tak může zvýšit klidně i o dva stupně během jediného
dne)
-
pozor na náhlý příchod jara
-
základové laviny z mokrého sněhu!
SITUACE PRO LAVINOVOU NEHODU
V nadmořských výškách, kde se pohybovaly skupiny pouze částečný vliv. Pozor na oslunění strmých svahů
zejména u skal!
DLOUHODOBÉ MRAZY = VZNIK VÝSTAVBOVÉ PŘEMĚNY
-
teploty pod –8 °C po delší dobu
-
vznik nových nestabilních vrstev
-
obecně pozor na stinné svahy či jejich části
-
pozor na výlomy sněhu od lyží při dělání otoček nebo šlapání stopy!
SITUACE PRO LAVINOVOU NEHODU
Ve vyšších polohách se s krátkým přerušením teplota pohybovala okolo - 10 °C
DRUHY
A PŘEMĚNY SNĚHU
6. SNĚHOVÉ PROFILY
Sněhový profil - fotografie z místa odtrhu
5. 2. 2016 Patrick Nairz, Gassner
Wattener Lizum
2 030 m, Severní expozice 20º
ECTN 3@69 cm, ECTP 21@12 cm
5. 2. 2016 Patrick Nairz, Gassner
Wattener Lizum
2 135 m, Jižní expozice 32º
ECTN 3@55 cm, ECTN 6@35 cm, ECTN 21@25 cm
6. 2. 2016 Patrick Nairz
Geier
2 670 m, Severní expozice 30º
ECTP 15@50 cm
Výskyt nestabilních vrstev v nižších polohách sněhového profilu, který byl udělán den před neštěstím nám
dává jasné varování, že ve vyšších polohách se tyto vrstvy budou rozhodně vyskytovat a je JASNÉ, že budou
hrát jednu z klíčových rolí.
DŮLEŽITÁ POZNÁMKA:
Je obrovský rozdíl, jestli děláte sněhový profil vy a nebo lavinový specialista s mnohaletou praxí!
Je také obrovský rozdíl, když budete dělat tzv. KOMPRESNÍ TEST a PRODLOUŽENÝ
SLOUPCOVÝ (KOMPRESNÍ) TEST či KLOUZAVÝ BLOK!
KOMPRESNÍ TEST se již velmi dlouhou dobu v lavinově gramotných zemích nepoužívá, tedy
jak koukám kromě ČR! Není vám totiž schopen dát adekvátní informace, může také dojít k mylnému závěru
...
Argumenty typu "udělali jsme řadu kompresních testů" tak nezní moc dobře ...
Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?
Prodloužený sloupcový (kompresní) test
7. OBECNÉ ZHODNOCENÍ MOŽNOSTI TÚRY
Pro suchý sníh je velmi vhodné používat toto zhodnocení možnosti na vašich túrách
Je důležité si pořádně uvědomit, kde sleduji nejstrmější místa na svahu - roste rozsah pozorovaného území
podle lavinového stupně:
2. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - MÍRNÉ NEBEZPEČÍ - platí celkově pro Tirolsko
Pro oblast se 2. lavinovým stupněm by nás zajímal pouze sklon +/- 40 m od stopy!
V okolí chaty naprosto bezpečný prostor.
3. STUPEŇ LAVINOVÉHO NEBEZPEČÍ - ZNAČNÉ NEBEZPEČÍ - pro oblast Tirolska je ale lavinový stupeň
rozdělen a pro polohy vyšší než 2 300 m
Pro oblast se 3. lavinovým stupněm se musíme podívat všude nad stopu až do nejvyšších
poloh!
Velmi rychle zjistíme, že trasa před neštěstím vedla pod svahy se sklony většími jak 40º!
Z tohoto naprosto jednoduchého posouzení je jasné, že kritické momenty můžeme očekávat právě ve
vyšších polohách!
-
mohu být ohrožen samovolnými lavinami, které mohou SAMOZŘEJMĚ dojet i do nižších poloh než je nadmořská
výška 2 300 m
-
mohu být ohrožen i vlastním přispěním:
Uvolnění lavin je možné dokonce při malém dodatečném zatížení**, obzvlášť na uvedených strmých svazích*.
malé dodatečné zatížení: jednotlivý lyžař / snowboardista jedoucí zlehka, bez pádu; osoba
na sněžnicích; skupina s dobrými a neustále dodržovanými rozestupy (minimálně 10 m)
-
a abych si mohl vůbec dovolit POMYSLET vstoupit pod kritické svahy, musím velmi podrobně a opatrně
zhodnotit stabilitu sněhového profilu právě ve vrchních nebo strmých partiích
-
Pokud byste se rozhodli do takových míst vůbec vstupovat, musíte se přesvědčit na podobných místech (nadmořská
výška, ukládání sněhu, expozice, ...) někde, kde ale nebudete v ohrožených prostorech!
"Byli s nimi dva průvodci, kteří byli zkušení, kontrolovali sněhovou situaci, prováděli takzvané
sněhové kompresní zkoušky a v případně jakýchkoli pochybností byli připraveni to otočit a vrátit se. Neměli
důvod riskovat." Robin Kaleta
Zhodnocování svahů za takovýchto situací (3. lavinový stupeň, uzavřený kotel) je naprosto NEMYSLETELNÉ
provádět tzv. postupně. Tvrzení Robina Kalety mi tak příjde jako naprosto neuvěřitelné, že to dokáže vůbec
vyslovit nahlas!
8. ZHODNOCENÍ TÉTO LAVINOVÉ NEHODY
Pohled na mapu - celková situace
Pohled na mapu - přiblížení
Pohled na mapu - zákres sesuvu lavin
URČENÍ KRITICKÝCH MÍST A UPŘESNĚNÍ PROBLÉMU S KONKRÉTNÍ STABILITOU SNĚHOVÉHO PROFILU
Sníh přenesený větrem
-
ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
-
ohrožená místa JV - SZ
Problém se starým sněhem - nestabilní vrstva uvnitř sněhového profilu
-
ve vysokých nadmořských výškách nad 2 300 m
-
ohrožená místa V - Z
ZÁVĚREČNÉ POSOUZENÍ
-
v rámci konkrétní situace se od samotného počátku vydali do naprosto červených čísel!
(Změřit si na mapě sklony svahů, ujistit se jaká je lavinová předpověď není přece nic expertního!)
-
pokud už se chcete vydat do takto červených čísel, MUSÍTE OPRAVDU DOBŘE VĚDĚT, DO ČEHO JDETE!
-
MÍSTO TOHO MÁME OBROVSKÁ VAROVÁNÍ PŘÍMO Z PRŮBĚHU POČASÍ, Z LAVINOVÉ PŘEDPOVĚDI + SEVERNÍ EXPOZICE
V KOMBINACI S DATUMEM!
Přesto, že expertní posouzení, včetně jeho doplnění hovoří jasně o tom, že s největší pravděpodobností
si laviny uvolnily obě skupiny samy, je tato informace NAPROSTO PODRUŽNÁ! Předpoklad i samovolných lavin
byl jasně dán, včetně možností velkých lavin.
RIZIKO BYLO OD SAMÉHO POČÁTKU NAPROSTO NEÚMĚRNÉ A TERÉN SE UZAVÍRAL DO SMRTÍCÍHO KOTLE BEZ MOŽNOSTI
ÚNIKU!
9. VŮDCE - NEVŮDCE - KOUČ - PRŮVODCE
V Alpských zemích obecně smí vodit podobné túry za peníze pouze Horský
vůdce UIAGM
V Rakousku smí některé skitúry vodit i Staatlich geprüften Skilehrer
Podmínkou je navíc i odpovědnostní pojistka (ve Švýcarsku například s minimálním limitem
5 miliónů CHF)!
Zřeknutí se odpovědnosti
Jedná se o doprovodný lyžařský výlet.
Účast je tedy výhradně na vaší vlastní odpovědnosti!
(Georg Sojer)
PÁR POZNÁMEK:
Například ve St. Antonu mohou vzít s lyžemi lanovkou na vrchol zvaný Valluga KLIENTY právě a pouze tyto
dvě profese a já se musím přímo na místě prokázat platnou licencí a vše stvrdit vlastnoručním podpisem.
Je zajímavé, že nikoho z vás nenapadne ani na chvilku přemýšlet, že byste se vydali s cestovkou autobusem
a ona by najala řidiče bez papírů i když se bude jevit naprosto v pohodě ... a už vůbec nechci uvažovat,
že půjdu do nemocnice na operaci a ...
Ve Francii asi před dvěma lety, začala policie namátkou kontrolovat skupiny turistů a jejich „guidů“.
V ten moment téměř všechny české cestovky přehodnotily svou dosavadní praxi a velmi rychle vše urovnaly
i když se předtím holedbaly jimi vycvičenými superprůvodci ...
V žádném případě tímto nechci hodnotit kluky, kteří vedli tuto akci nebo vodí pro cestovky podobné akce,
jací jsou odborníci na laviny nebo na freeride ... Pokud ale chce kdokoliv dělat svou profesi opravdu
jako profesionál, musí v první řadě na to získat platnou licenci: doktoři, projektanti, ale i řidiči autobusů
...
10. ZÁVĚREČNÁ VSUVKA
"Mimochodem i to, že za neštěstím nestála chyba nebo neuvážlivost vůdce družstva, ale faktor velmi
nešťastné náhody. Jedna lavina – pokud máte vybavené a proškolené družstvo, jakože bych dal ruku
do ohně za to, že proškolené bylo a většina členů, ne-li všichni, měli i lavinové batohy – je neštěstí,
ale dá se ještě nějak ustát, lavinové batohy pomohou. Pokud ale částečně zasypané lyžaře zavalí druhá
vlna, není šance…"
Lavinová tragédie, česká média a fakta, Petr Socha, Snow.cz
Proboha, opět nechápu tu neskutečnou jistotu tvrdit, že se sesuv laviny, pokud jsme vybaveni a proškoleni
(včetně airbagu), dá přežít, že ji můžeme nějak ustát ... Krapet mi to už připomíná frašku s tvrzením,
že ji (sice střední lavinu) stačí odpružit v kolenou!
11. SROVNÁNÍ
Smrtící údolí na Lizumer hutte