URNER HAUTE ROUTE 2023

02.04.2023

Užijte si s námi jednu z nejlepších a nejstrmějších Haute tras nejen ve Švýcarsku. Urner haute route je především pro skialpinisty se srdcem lyžařů, sjezdařů!

Existuje zde celá řada parádních variant úžasných sjezdů a já se budu snažit o objevování i dalších skrytých pokladů. Většina dní začíná stoupáním jižními svahy a končí sjezdy severním směrem. Dlouhé ledovcové traverzy na trase Urner haute route prostě chybí 😊

2. 4. 2023 - neděle
Po poledni máme sraz v Realpu. Po správném zaparkování začínáme s balením baťohů, horolezeckého a lavinového vybavení, … A vlastně hned od parkoviště vede nástup přes Oschenalp až na chatu Albert-Heim-Hütte (2 543 m). První část jdeme na botech, ale pak už kloužeme pěkně na pásech 😊 Parádní výstup i když není úplně jasno!

Chata je příjemně vytopená a navíc po rekonstrukci nádherně prokoukla a … a je tady wifi! 😊

3. 4. 2023 - pondělí
Hned ráno nás čeká celkem pestrý výstup na Lochberg (3 074 m). Výstup začíná krátkým sjezdem na úpatí pod Sunnig berg. Pak začínáme stoupat velkou jižní stěnou až do sedla Winterlücke (2 852 m). Krásně můžeme pozorovat odtržené laviny v nejbližším okolí z minulých dní. Odtud po západním hřebenu dojdeme až na samotný vrchol Lochberg (3074 m). Část jdeme na pásech a teprve až samotná vrcholová část nás donutí vyměnit lyže za mačky. Celou dobu se ale nestačíme rozhlížet a fotit! Naprosto dokonalé scenérie …

Následuje dlouhý sjezd, většinou se supr prašanem. Bohužel se při sjezdu vnoříme do neproniknutelné mlhy. Sjedeme a částečně dojdeme až k přehradě Göscheneralpsee (1 797 m). Po krátké pauze u zvoničky se vydáme po letní trase údolím Chelenalptal na stejnojmennou chatu Chelenalphütte (2350 m). Tuto část jsme si pracovně přejmenovali na „Mordor“ 😊

Dnešní chata patří mezi švýcarskou klasiku – kosa, lehký průvan a není kde sušit 😊 Co se týká jídla, je o nás velmi dobře postaráno a tak usínáme v klídku.

4. 4. 2023 – úterý
Hned ráno zažíváme krásný výstup do sedla Sustenlimmi (3 077 m). Nejprve jdeme na mačkách a když se svahy zase trochu pokládají, jdeme do lyží a pásů. A kromě toho nás opouští Honza, ten si dává tzv. Inverzní heliskiing 😊 V sedle vyměníme kantonální erb z býka Uriho na bernského medvěda! Následuje výstup středem stěny na vrchol Sustenhorn (3 502 m). Nádherné výhledy a u vrcholového kříže můžeme pozorovat další švýcarské perly – Matterhorn, Weisshorn, Finsteraarhorn, …

Následuje naprosto přepychový sjezd ledovcem k hotelu stejného jména Steingletscher (1 865 m), zde se ubytujeme ve Steinlodge. Tento sjezd nabízí celou řadu variant a neskutečnou atmosféru opravdu horského průjezdu!

Lodge je naprosto pohodlná se sprchou, teplem a pohodou a znovu můžeme využít wifinku 😊

5. 4. 2023 – středa
Poté, co jsme strávili noc „mimo“, se dnes vracíme zpět do kantonu Uri 😊 V této divoké scenérii se dostáváme přes Obertal na opět nádherný vrchol Fünffingerstöck (2 993 m). Počátek výstupu jdeme ve stínu a po nějaké době si odskočíme na pauzičku na sluníčku 😊 Opět nás čekají naprosto dokonalé výhledy všude kolem. Každou chvíli fotíme a fotíme. Co se týká sjezdu nás skrytá rokle vede dolů ideálními svahy na plošinu Chli Sustli, zde znovu nalepíme pásy a lehce vystoupáme na chatu Sustlihütte (2 257 m). Opět nás čeká parádní chata, jen na záchod nás vždy čeká dobrodružná výprava 😊

6. 4. 2023 – čtvrtek
Na samotný závěr míříme na Grassen (2 945 m), na jeden z nejvyhledávanějších lyžařských vrcholů ve středním Švýcarsku. Do sedla jdeme spolu s Amíky a s jedním švýcarským guidíkem. Ze sedla se dostáváme na samotný vrchol ve stínu mocné jižní stěny Titlisu, zde nás čekají další a další neskutečné výhledy a dramatičnost ostrých stěn.

Sjíždíme nejprve kolem Grassenbiwaku, přes široké svahy Firnalpeligletschers a pak přes rokle a muldy sjíždíme nekonečně dlouho do Herrenrüti-Engelberg. Jedná se o jednu z nejdelších přírodních sjezdovek ve středním Švýcarsku ve vysokohorském prostředí 😊 Část musíme už s lyžemi na báglech, dole je již jaro 😊

Dole nás čeká Honza s autem a tak se necháme krásně odvézt zpět k autům směr Andermatt, Realp.

Neskutečná túra a parádní zážitek pro všechny!!!