LAVINOVÁ PREVENCE HS ČR - ALPY 2010

06.03.2010

(RAKOUSKO, Tirolsko 6. - 10. 3. 2010)

Lavinová prevence HS ČR – vyrazila do Rakouska. Cílem bylo setkání s jedním z nejvýznamnějších lavinových odborníků, možná nejen v Evropě, s Patrickem Nairzem z rakouské lavinové prevence.

Kromě tohoto sekání byl dalším cílem nácvik pohybu v lavinovém terénu za různých podmínek a odhadování případného rizika.

sobota 6. 3. 2010
Já jsem v tuto dobu měl v Rakousku na Wildspitzi Skialpový kurz EXPERT a tak jsme se potkali až na chatě Taschachhaus. pro kluky byl výstup z údolí krapet obtížnější, protože dálnice byly narvaný a tak přijeli až se setměním. Už večer se ale počasí začalo lepšit a tak začalo konečně parádní počasí bez jediného mráčku :-)))

neděle 7. 3. 2010
Hned ráno se všichni vydali směrem na Taschachjoch. Krásné počasí a neposkvrněné svahy byly jen naše :-) Trasa vedla přes ledovec Taschachferner a tak na řadu přišla i lana.

pondělí 8. 3. 2010
Další den jsme se rozdělili. Vrcholová část se vydala na Wildspitzi (3 770 m) a výstup se jim podařil ve velmi dobrém čase. Naše druhá skupina se vydala směrem na Bligg spitz (3 454 m). Tento výstup byl kratší, zato byl ale okořeněn o výstup strmým sedlem. Pohybovali jsme se na závětrných svazích a tak jsme si udělali rychlé měření, které nám potvrdilo celkem nebezpečnou lavinovou situaci. Rozhodli jsme se proto pro opatrný výstup po jednom, ale kousek pod sedlem se začali kolem lyží trhat celkem velké desky. Nastal čas ústupu. Sjezd k chatě vedl parádními svahy plnými prašanu a tak jsme si ho skvěle užili.

úterý 9. 3. 2010
Opět sluníčko, bezvětří, netknutý prašánek a navíc nás čekalo setkání s Patrickem Nairzem, lavinovým expertem. Ráno jsme se museli dostat z naší chaty k autům a přejet do druhého údolí do Obergurglu. Mrazy okolo –20C nám vyrušili dvě auta, naštěstí jsme s sebou měli startovací kabely. Patrick nám na mapě ukazuje, že půjde o krátkou túrku, téměř po rovině ... :-))) Vydali jsme se směrem k chatě Lagtalereck hütte. Po cestě jsme mohli pozorovat vypadlou lavinu na Schalfogelu, která měla podobné rozměry jako ta loňská, která tu zabila 5 Čechů a jednoho Slováka. Po krátké pauze na polívku jsme se vydali kousek výš a provedli měření sněhového profilu. Parick nám postupně ukazoval postup zkušeného rutinéra a ukázal nám i nový test stability sněhového profilu, tzv. prodloužený kompresní test. Po krátké rozpravě jsme se opět celkem svižně vydali dál směrem k sedlu poblíž Eiskogeleru (3 133 m). I pod ním jsme diskutovali, jestli do něj jít či nejít a bylo to pro mne celkem poučné. Za sedlem jsme se rozloučili, protože Patrick spěchal na přednášku a my se vydali hlubokým prašanem zpět k autům sami. Mimochodem, Patrick nejen že je expert na laviny, tak je taky hodně rychlej i na lyžích a to nemluvím o jeho kolegyni Magdaléně ... Zeptejte se kluků, co na skialpech závodí, jak je stíhali :-)))

středa 10. 3. 2010
Závěrečný den jsme strávili v St. Antonu, v lyžařském evropském království č. 1!!! Postupně jsme se propracovávali k lepším a lepším terénům a lyžování ve volném terénu za pomocí nepřeberného množství lanovek jsme si dokonale vychutnávali. Lavinová situace nebyla ale rozhodně jednoduchá a tak jsme byli pod neustálým tlakem, jestli je to ještě stále bezpečné či ne. Tento krásný den jsme zakončili sjezdem z Valugy, kam s lyžemi lanovkou pouští jen v doprovodu profesionálů (horských vůdců, skiinstruktorů). Traverz ve vrcholových partiích nad strmými žlaby bral sice dech, ale následný sjezd stál opravdu za to :-)))

Fotky z tohoto parádního lyžování snad doplním, co nejdřív ...