ALLALINHORN - NORTH FACE, AIGUILE DU MIDI - HŘEBEN COSMIQUES, MONT BLANC - KOMPLETNÍ TRAVERZ SPECIÁL

08.09.2016

(ŠVÝCARSKO, FRANCIE, Saastal, Chamonix - 8. - 10. 9. 2016)

S klukama jsme měli původní plán trochu jiný, měli jsme namířeno na Blank z Itálie. Poslední vývoj počasí a hlavně podmínek

AKLIMATIZACE: ALLALINHORN - NORTH FACE
Vzhledem k očekávaným podmínkám jsme si to namířili na Allalinhorn a jeho severní stěnu. Počasí a podmínky byly tentokrát naprosto luxusní :-))) Pro Davida to bylo úplně první seznámení se s takovýmto typem lezení, bohužel ho "krapet" proškolily nově koupené mačky :-), ale i tak to dal a výstup si naplno užil. Martin to měl víc na klid, takže u kříže byla velká spokojenost a radost z parádního zážitku.

AKLIMATIZACE: AIGUILE DU MIDI - HŘEBEN COSMIQUES
Původní plán byl vyrazit první lanovkou nahoru a pokusit se o vrchol ještě ten samý den, ale lanovka byla do 10.00 zavřená kvůli probíhající záchranné operaci uvízlých lidí přes noc v lanovce směrem do Itálie. Vyjeli jsme tedy později, šli se nejprve ubytovat na chatu Refuge Cosmiques a pak si vyrazili na místní laskominku Hřeben Cosmiques. Suchá skála, nulový vítr neskutečné výhledy a minimum lidí, to je opravdu parádní kombinace :-) Na samotný závěr rychlý sestup na chatu.

MONT BLANC - KOMPLETNÍ TRAVERZ SPECIÁL
Ráno máme v plánu vstávat ve 3.00, tak jdeme co nejdřív na kutě. Před půlnocí mne ale probudí něco neskutečnýho ... Takovýhle chrápání jsem opravdu už dlouho neslyšel :-))) Po tolika nocích na různých chatách ani dnes nedokážu prostě pochopit, že někdo s takovýmhle "darem", dokáže budit skoro celou chatu úplně v klídku bez toho, že by se zajímal, že se jen a jen kvůli němu desítky lidí před tak náročnými výstupy prostě nevyspí ... Po čtvrt hodině balím fidlátka a stěhuju se natvrdo na opačnou stranu chaty do jiného pokoje a v klídku spím až do budíku.

Ve 4.15 vyrážíme do tmy a začínáme stoupat na Mont Blank du Tacul. Stoupáme nejprve celkem rychle, ale na pár místech trochu zpomalujeme kvůli větší jistotě při lezení zmrzlejších úseků. Poté nastupujeme směrem na Mont Maudit. Hned na začátek volím nástup mimo ohroženou část séraky a asi o 50 m výškových sestupujeme níž. Plus ale je výrazně menší riziko při případném dalším sesuvu. Pak se napojujeme na poslední zbytky stopy, která za chvíli končí úplně a celá střední část je naprosto čistá beze stop a čeká nás velmi vzdušné ale o to více úžasné lezení na předních hrotech ve svahu okolo 35 - 40 stupňů :-))) Lezeme na krátkém laně současně a mačkami si pravidelně zakusujeme do svahu výš a výš ... Pro kluky se tady láme chleba, ale společnými silami celý tento úsek perfektně zvládáme :-))) Škoda, že takovéhle podmínky tady nebývají častěji, skoro nikdo by tady nelezl, teda kromě pár fajnšmekrů :-))) Tzv. kritické místo do sedýlka s fixy na Mauditu bylo proti tomu naprostý choďák pro naprosté začátečníky :-)))

Další postup již byl klasický a kluci šlapali perfektně. Samotný dolez na vrchol nás sice stál něco sil. Vrcholové pocity ale byly úžasné, nikdenikdo, téměř bezvětří, příjemné teplo a kolem nádherné výhledy ...

Sestup přes Gouter se snažím trochu časově korigovat, ale především né úplně dobře zvolená velikost bot způsobuje čím dál tím pomalejší postup. Průstup skalní stěnou Gouteru je celkem v pohodě, sem tam pár menších kamenných lavinek ... K vlaku se dostávám ještě zavčas a snažím se ukecat, aby ještě chvíli počali na kluky. Jenže ani 13 minut zpoždění nám nestačilo. Smutně se tak dívám za odjíždějícím posledním vagónkem a moc dobře vím, co nás ještě čeká :-))) Volám Zuzce a vysílám S.O.S., záchranná akce se rozbíhá. Přijede nám naproti do údolí pod námi do nejvyššího možného bodu a my se tam zatím pomalu dostáváme z vrchu. Vše klapne naprosto dokonale a po setmění sjíždíme všichni dolů do Chamonix.

Tři parádní túry v naprosto luxusních podmínkách a počasí, klukům musím vyseknout hlubokou poklonu!