Kompletní nabídka

HAUTE ROUTE (Chamonix - Zermatt)
Skialpové túry

Nejslavnější a pověstmi opředený skialpový přechod z Chamonix do Zermattu

„Doktor Payot v roce 1879 představil v Chamonix vůbec poprvé lyže. A 16. ledna 1903 to byl znovu on, kdo poprvé se svými společníky a horským vůdcem Josephem Ravanelem přešel z Chamonix do Zermattu tuto bájnou trasu na lyžích.

První den zdolali sedlo z Argentiére do Chardonnetu, nad Fenetre de Saleina dolů k Orsieres na La Chable. Druhý den vyšli na chatu Chanrion, odtud pokračovali do průsmyku de l´Eveque, odkud se ale museli vrátit kvůli špatnému počasí. V této době zde nebyla žádná chata Vignettes a tak sestoupili dolů údolím Bagnes, vedoucím přes Martigny a Sion a skončili v Evolene. Třetí den překonali sedlo d´Hérens a sjeli do Zermattu.

A abyste si z tohoto výletu odnesli i něco navíc, můžeme si ho navíc perfektně zpestřit praktickým nácvikem dalších potřebných dovedností:
- lavinová problematika
- záchrana po pádu ledovcových trhlin
- orientace v terénu, ...

CHARAKTER
parádní skialpinismus v centru Alp!
- průstup největšího ledovcového pohoří v Evropě
- každodenní výstupy a sjezdy mezi horskými velikány!
- každodenní východy a západy sluníčka a pohodová atmosféra večer při vínku či pivu na chatě 😊
- túry určené i pro středně pokročilé, výstupy sice nejsou zadarmo, ale půjdeme je v pohodovém tempu!

PŘEDPOKLADY
Túry určené i pro začátečníky a středně či více pokročilé


NAŠE NABÍDKA:

  • HAUTE ROUTE (Chamonix - Zermatt)
    25. - 2. 5. 2020, 1 volné místo
    Nejslavnější a pověstmi opředený skialpový přechod z Chamonix do Zermattu

HAUTE ROUTE (Chamonix - Zermatt)

Doktor Payot v roce 1879 představil v Chamonix vůbec poprvé lyže. A 16. ledna 1903 to byl znovu on, kdo poprvé se svými společníky a horským vůdcem Josephem Ravanelem přešel z Chamonix do Zermattu tuto bájnou trasu na lyžích

Program

1. den - DOJEZD NA MÍSTO, NOCLEH

Saas Grund

    parkoviště je přímo u penzionu

  • příjezd večer do Saas Grundu
  • ubytování a kontrola vybavení
  • nocleh v penzionu


2. den - HAUTE ROUTE ZAČÍNÁ 😊

Chamonix (1 377 m) - Cabane du Trient (3 170 m)

    (6 - 8 hodin)   výstup 2 000 m lanovkou, 1 050 m na pásech  / sjezd 1 030 m  

  • dnes konečně začínáme
  • ráno výjezd lanovkou na Grands Montets (3 295 m)
  • sjezd na ledovec Argentiére
  • po krátké pauze následuje výstup do sedla Col du Chardonnet (3 321 m)
  • strmý sestup, slanění, vyjímečně možná i sjezd ze sedla na planinu
  • pak už jen kousek popojedeme na lyžích a vystoupáme do sedla Fenetre de Saleina (3 261 m)
  • z něj se dostaneme táhlým sjezdem až pod chatu Cabane du Trient (3 170 m)
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- mapy, GPS, příprava túry, …


3. den - PARÁDNÍ ETAPA - DLOUHÝ PRŮJEZD ÚDOLÍM VAL D ARPETTE 😊

Cabane du Trient (3 170 m) - Cabane de Valsorey (3 037 m)

    (6 - 9 hodin)   výstup 1 550 m na pásech, mačkách / sjezd 1 100 m 

  • brzy ráno nás čeká super dlouhý sjezd údolím Val d´ Arpette, dojezd na stejnojmennou chatu Gite Val d´Arpette nebo až do Champexu
  • následuje přejezd taxíkem do Bourg-Saint-Pierre (1 800 m)
  • pak následuje výstup na chatu Cabane de Valsorey (3 037 m)
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- doporučená výzbroj a výstroj (srovnání cena x výkon, tipy, ...)


4. den - KRÁLOVSKÁ ETAPA - GRAND COMBIN A DALŠÍ PARÁDNÍ SJEZD 😊

Cabane de Valsotey (3 037 m) - Cabane de Chanrion (2 452 m)

    (6 - 8 hodin)   výstup 1 500 m na pásech, mačkách / sjezd 1 700 m 

  • ráno hned na úvod výstup v ostrých zatáčkách a pozdějí i na mačkách až do sedla k Bivaku Musso pod Grand Combin (4 314 m)
  • pak už budeme pokračovat dál sjezdem a krátkým výstupem do sedla Col du Sonadon
  • následuje krásný a velmi dlouhý sjezd, kdy se dostaneme až pod chatu Cabane de Chanrion (2 462 m)
  • výhledy jsou tady opravdu fantastický. A na závěr krátký výstup na chatu.
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- lavinová problematika


5. den - KRÁLOVSKÁ ETAPA - PIGNE D´AROLLA A DECHBEROUCÍ VÝHLEDY 😊

Cabane de Chanrion (2 452 m) - Pigne d´Arolla (3 790) - Cabane des Vignettes (3 157 m)

    (6 - 8 hodin)   výstup 1 000 m na pásech, mačkách / sjezd 1 000 m  

  • ráno začneme stoupat k ledovci Glacier du Brenay a po jeho překonání začneme stoupat dalším ledovcem Glacier du Serpentine do stejnojmenného sedla Col de la Serpentine (3 547 m)
  • po krátké pauze uhneme na vrchol Pigne d´Arolla (3 790)
  • nacházíme se uprostřed nejslavnějších alpských velikánů, neskutečné výhledy až k Mont Blancu, na Monte Rosu, na Bernské Alpy
  • z tohoto významného vrcholu nás čeká nádherný sjezd nad ledovec Glacier d´Otemma k chatě Cabane des Vignettes (3 157 m)
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- záchrana po pádu ledovcových trhlin


6. den - KRÁLOVSKÁ ETAPA - CHATA BERTOL, ORLÍ HNÍZDO A DALŠÍ PARÁDNÍ SJEZD 😊

Cabane des Vignettes (3 157 m) - Cabane de Bertol (3 311 m)

    (6 - 8 hodin)   výstup 850 m na pásech, mačkách / sjezd 1 000 m  

  • ráno sjezd nad ledovec Glacier d´Otemma (3 037 m)
  • tady se na moment napojíme na klasickou Haute route a vystoupáme do sedla Col de l´Eveque (3 382 m)
  • následuje další úžasný sjezd tentokrát na ledovec Haut glacier d´Arolla (2 400 m), na jeho spodní části dnes naposledy nalepíme pásy a začneme stoupat k chatě Cabane de Bertol (3 311 m) - orlímu hnízdu s neskutečnými výhledy, východem i západem slunce 😊
  • před večeří si ještě budeme moct (pokud budou slušné podmínky a hlavně naše síla) vylézt na nádhernou skalní jehlu, která se tyčí přímo na chatou 😊
  • nocleh na chatě
Večer při vínku, pivu či čaji:
- doporučené túry podle vašich schopností


7. den - ZÁVĚREČNÁ ETAPA - TETE BLANCHE A NA DOTEK MATTERHORNU A DALŠÍ PARÁDNÍ SJEZD 😊

Cabane de Bertol (3 311 m) - Zermatt

    (4 - 6 hodin)   výstup 400 m na pásech, mačkách / sjezd 2 000 m 

  • ráno závěrečné stoupání na poslední vrchol v naší cestě Tete Blanche (3 707 m) až k jeho krásnému vrcholovému kříži
  • přípitek šampaňským a pak už „jen“ parádní průjezd mezi trhlinami ledovců Stockjigletscher a Tiefmattengletscher směrem na Zermatt
  • a kousek u stanice lanovky Furi si dáme závěrečný oběd na oslavu našeho úspěšného přechodu 😊
  • návrat do penzionu
  • přejezd k autům, možný odjezd domů
Večer při vínku, pivu či čaji:
- závěrečné promítání, povídání o životě, ...


8. den - ODJEZD DOMŮ

Saas Grund

    parkoviště je přímo u penzionu

  • odjezd po snídani, podle dohody možnost odjezdu domů již předchozí den navečer




Důležitá poznámka:
Trasa jde projít samozřejmě jen za bezpečných podmínek, v opačném případě je k dispozici celá řada parádních variant 😊



DOPORUČENÍ

FYZIČKA:
Snažte se prosím na tento „výlet“ dobře připravit, usnadní vám to pak celkový průběh.
Výstupy budou vedeny v celkem pohodovém tempu, ale … ale přesto se jedná o celkem náročnou akci 😊

AKLIMATIZACE:
Budeme se pohybovat postupně ve vyšších a vyšších nadmořských výškách a bez dobře probíhající aklimatizace by mohly být tyto výstupy problematické!


Obtížnost

Medium

Rezervace

Měl bych zájem

Termín

25. - 2. 5. 2020, 1 volné místo

Cena

13 300 Kč

CENA ZAHRNUJE
  • Horský vůdce UIAGM (včetně jeho nákladů na místě)
  • fotografie z celé akce
  • zapůjčení nutné a kvalitní výzbroje
  • Certifikát na památku
DALŠÍ NUTNÉ NÁKLADY
  • doprava (Praha - Chamonix cca 1 000 km), nakombinujeme
  • lanovka - 25,- EUR
  • taxi - 2x 20,- CHF 
  • ubytování s polopenzí - 5x cca 67,- CHF
  • ubytování v pensionu - 2x cca 40,- CHF 
UBYTOVÁNÍ

Cabane du Trient (3 170 m)
1929 Trient, Francie
(45°59'58.600"N, 7°2'36.995"E)
Email: trient@cas-diablerets.ch
Telefon: +41 27 783 14 38

Cabane de Valsorey (3 037 m)
1946 Bourg-St-Pierre
(45°55'49.283"N, 7°16'17.565"E)
Email: info@valsorey.ch
Telefon: +41 27 787 11 22

Cabane de Chanrion (2 462 m)
1937 Orsières, Švýcarsko
(45°56'21.045"N, 7°22'50.882"E)
Email: info@chanrion.ch
Telefon: +41 27 778 12 09

Cabane Vignettes (3 160 m)
1986 Arolla, Švýcarsko
(45°59'23.469"N, 7°28'31.967"E)
Email: info@cabanedesvignettes.ch
Telefon: +41 27 283 13 22

Cabane de Bertol (3 011 m)
1986 Evolène, Švýcarsko
(46°0'21.633"N, 7°31'39.720"E)
Email: cabane.bertol@gmail.com
Telefon: +41 27 283 19 29

HOROLEZECKÉ A LAVINOVÉ VYBAVENÍ ZDARMA
Máme pro vás připravené špičkové kompletní Horolezecké a Lavinové vybavení ZDARMA k zapůjčení:
- PŘILBA, MAČKY, CEPÍNY, SEDACÍ ÚVAZEK, KARABINY, PRUSÍKY, ...
- LAVINOVÝ PŘÍSTROJ, SONDA, LOPATA, AIRBAG, SNĚHOVÝ RASTR



Počet osob na guida

1 guide / 6 klientů

Místo konání

VYBAVENÍ

Pojištění - Záchrana

Osterreichische Alpenverein
Výhodné celoroční pojištění do hor, slevy na chatách

Doporučujeme účinné pojištění (včetně záchranné akce, hledačky, zásah vrtulníku, ...)

Pojištění - Storno

ERV - Evropská pojišťovna Allianz
Pojištění storno poplatků

NA LOVU PRAŠANU ANEB NÁVRAT KE KOŘENŮM LYŽOVÁNÍ 

SKIALPY, FREERIDY
Za těmito pojmy se neskrývají žádné nové disciplíny pro pár poblázněných nadšenců. Jedná se naopak o aktivity, které lidé provozovali více méně již v dobách, když lyžování vznikalo. A náznaky o existenci něčeho, co bychom mohli označit za počátky lyžování, existují na kresbách starých zhruba 4000-4500 let.

A dnes je patrný výrazný nástup zájmu o lyžování a pohyb volném terénu. Vše se vrací ke kořenům. S trochou nadsázky se dá tvrdit, že sjezdování, běžky či skoky jsou vlastně jen určitou odbočkou ve vývoji lyžování. Lidé dnes ale nejsou jako kdysi motivováni lovem divoké zvěře či bojem s jiným kmenem.

Když se nad tím trochu zamyslím, tak se možná motivace zase tolik nezměnila -) Místo lovu zvěře si představme pocit, když se podaří „ulovit“ první lajnu v nějakém parádním svahu plného krásného prašanu. A co ostatní freerideři? Je to vlastně znovu boj - boj o prvenství, tentokrát ale spíš o zážitky než o život. Nebo by to tak alespoň mělo být 😊


O SVOBODĚ
Existuje řada lyžařských disciplín. I freeride či skialpinismus se dělí na další kategorie a je na svobodné volbě jednotlivce, jakým se vydá směrem. Někoho lákají výstupy na odlehlé vrcholy, jiného zase sjezdy v extrémních žlabech, další miluje vícedenní horské přechody a někdo rád závodí při výstupech do kopce.

Každý freerider nebo skialpinista tělem a duší je v první řadě člověk s velkým srdcem a svobodnou duší. A právě svoboda, je to nejúžasnější, co se dá na horách ještě v dnešní době hledat. „Každý se může rozhodnout, zda budete stoupat tímto sedlem, nebo se vydá přes jiné, či kudy sjede. Vyzdvihuji pojem svobody, ale ruku v ruce s ní jde odpovědnost za vás samotné, za vaší rodinu někde doma a v mém případě především za mé klienty, nebo kamarády a parťáky přímo v terénu. Tím se dostáváme k bezpečnosti a rizikům, které může příroda přichystat.


RIZIKO LAVIN A LAVINOVÉ PARADOXY
Největším a všudypřítomným problémem jsou laviny. Jejich problematika je velice komplikovaná, a proto nedává šanci a na jednoduché rady. A i pro velmi zkušené tento fenomén často znamená obrovský problém. Vždy bude existovat určité ale. Existují ovšem základní pravidla, jejichž dodržování dává maximální šanci.

K nim patří lavinové vybavení (lavinový přístroj, sonda a lopata případně i airbag), nácvik záchranné akce a souhra celé skupiny, zvážení velikosti skupiny a správné volby trasy, dodržení pravidel pohybu v lavinovém terénu (pro výstup i sjezd), taktiky jízdy, bezpečnostních rozestupů, rozpoznání kritických míst, změn počasí a samozřejmě porozumění proměnám sněhu.

Současně s těmito pravidly dochází i k lavinovým paradoxům. „Tím prvním je to, že poměrně drahé lavinové vybavení si lidé kupují i přesto, že věří, že ho nikdy naostro nepoužijí. Druhý paradox spočívá v tom, že i když člověk investuje spoustu peněz do lavinové výbavy, tak jeho vyšší třída může pomoci jen parťákovi a nikoliv jemu samotnému. K vlastní záchraně je nejlepší co nejlépe vyzbrojený a vycvičený kamarád, a to by mělo být po ostatních členech túry důrazně vyžadováno. Zasypanému by totiž pak mohl stačit k záchraně pouze slušný lavinový vysílač, otázkou ale zůstává, kdo bude ten zasypaný a kdo bude zachraňovat 😊


NA POHODU
Při výstupu horským terénem se většinou těším na nějaký úžasný sjezd. Zastávám názor, že každý vyšlápnutý výškový metr si zaslouží co nejlepší zážitky při sjezdu. Často se přistihnu, že samotný vrchol mě přestává bavit a už se zajímám o parádní varianty sjezdu. S tím souvisí i vybavení.

Na horské přechody či kratší túry si musím vystačit s malinko lehčími lyžemi (pozor i tuhost je důležitá), tak okolo 1300 - 1500 g se šířkou pod patou okolo 100 mm. Užší lyže prostě nebrat. Vázání jsem vyzkoušel to nejlehčí závodní a samozřejmě velmi rychlé závodní pásy přes celou šířku lyže. U bot jsem si zvyknul opět na nízkou váhu, ale zajímá mě i tuhost při sjezdech.


POHRÁVAT SI S LYŽEMA
Jedna věc je jízda po sjezdovce. Ta odpustí spoustu chyb. A pokud lyžař nevjede do volného terénu, tak na ně možná ani nikdy nepřijde. Naopak volný terén vyžaduje trochu něco jiného. Kdo v něm chce jezdit, musí se z jízdy na sjezdovkách přeorientovat. Držet spíš užší stopu a mnohem méně tlačit na hrany. Je potřeba provádět všechno jemně, plynule a lehce, prostě žádné zbrklé pohyby. Jednoduše si jen tak s lyžemi na sněhu pohrávat až chytíte správný rytmus a zjistíte, že to je mnohdy snazší než na sjezdovce. A zdaleka ne tak tvrdé. Odměna bude sladká 😊

Samozřejmě některé typy povrchů vám to „nedají“ jen tak. Vymazlené bývají především ostré krusty, které když už jezdce chytí, tak nepustí… Ale o to víc je pak třeba si vážit, když se v takovémto terénu rozjezdíte, anebo naleznete neporušené prašanové svahy bez jediného náznaku krustičky. Obdobné pocity se dostavují i v momentech, když i přesto, že jsou svahy široko daleko rozježděné, najdete skvělé a panenské úseky. Nakonec zjistíte, že se z vás stávají nekompromisní lovci přesně takových sjezdů a rychle pochopíte, jak se asi kdysi lidé cítili na prastarých lyžích, když se jim podařilo ulovit třeba mamuta 😊



UKÁZKY Z NAŠICH AKCÍ

Členství v:
Spolupráce s:
Partneři