Ikar-Cisa eaws UIAGM Česká asociace horských vůdců

Kalendář akcí, info, fotogalerie - Fotogalerie

Novinky Kalendář akcí Naplánované akce Fotogalerie Ohlednutí za sezónou Fotografická a literární soutěž Alpy4000

23. 04. 2011 - 30. 04. 2011

CÍSAŘSKÁ HAUTE ROUTE 2011

CÍSAŘSKÁ HAUTE ROUTE – jedna z nejkrásnějších vícedenních túr v Alpách!!! Túry v samotném srdci Wallisu, na dotek od Matterhornu, Weisshornu, Dent Blanche, Zinalrothornu, ... Tento přechod není dlouhý, za to je ale celkem intenzivní :-))) Název vychází z panoramatu zdejších vrcholů, které tvoří nádhernou linii připomínající císařskou korunu ...

NEDĚLE 24. 4. 2011
Naši CÍSAŘSKOU HAUTE ROUTE zahajujeme v St. Luc. Výjezd lanovkami a vleky na Bella Tola (3 025 m) je jen částečný, musíme část vyjít na lyžích. Sjezd přes sedlo Borterpass a přes Massstafel až na dno údolí také neuskutečníme celý, letošní zima je prostě už taková :-))). Odtud šlapeme na chatu Turtmannhütte (2 519 m) více méně s lyžemi na zádech. Máme toho už celkem dost, navíc nás v samotném závěru zastihuje déšť se sněžením. Na chatě si ale oddechneme :-)))

PONDĚLÍ 25. 4. 2011
Další den vyrážíme směrem na chatu Cabane de Tracuit (3 256 m). A protože jsme celkem unavený z předchozího dne, jdeme přímo bez dalších výstupů. Je nádherný den a slunce z nás na ledovci vysává veškerou energii. Na chatu se ale dostáváme podle plánu. Říkáme ji pracovně chata u Žida :-)))

ÚTERÝ 26. 4. 2011
Ráno je krásně a nás čeká výstup na Bishorn (4 153 m). Výstup se nám vydaří, Petr a Dominika sice zůstali na chatě, ale my ostatní stojíme cca za 3 hoďky na vrcholu. Máme úplně úžasný výhled do stěny Weisshornu. Doslova se tají dech. Myslím v této chvíli na Jirku, se kterým jsem na něm stál poprvé :-). K chatě sjedeme za pár minut. Krátká pauza a už pokračujeme dalším sjezdem dál. Čeká nás ještě sice jen jeden krátký výstup přes ostré sedýlko Col de Milon, ale vedro začíná působit. Pod sedýlkem potkáváme čtveřici, která postupuje v opačném směru. Jeden z nich na mne plynně francouzsky s něčím obrací. Já mu plynně česky odpovídám, že mu vůbec nerozumím, ale on mne totálně doráží tím, že česky není problém mluvit :-)))!!! Jedná se o Čechošvýcara a tak si chvilku popovídáme o trase. Po překonání sedla nás čeká sjezd a krátký výstup na chatu Cabane d´Arpitetta (2 786 m). Krátká Ivošova hygiena, pohledy ze zdejšího hajzlíku do ledovce patří mezi památné okamžiky :-))) Tato chata nemá chataře, ale o to víc je úžasná. Navíc máme štěstí, že se zde potkáváme s dalšími dvěma skupinami s gajdy. Všichni jsou supr a tak si připravujeme společnou večeři ze zdejších zásob. Kluci na ně vyrukovali i s baňkama a tak si nás myslím, budou dlouho pamatovat :-))). Večer na této chatě patří mezi jedny z nejkrásnějších okamžiků ...

Stejnou atmosféru pocítli asi všichni a i Ivoš s Matějem, táta se svým patnáctiletým synem, si západ sluníčka společně a nerušeně vychutnávali v péřovkách na lavici před chatou do posledních vteřin ... Když jsem je takhle uviděl, věděl jsem, že podobně budu chtít sedávat za pár let i já s Honzíkem :-)

STŘEDA 27. 4. 2011
Další den nás čeká průstup obrovským ledovcem Glacier de Moming na Blanc de Moming (3 661 m). Jedná se o dlouhou túru, která je navíc zakončená parádním přechodem spojovacího hřebínku směrem na Zinalrothorn (4 221 m). Při tomto traverzu se řadě z nás tajil dech :-))). Pak nás měl čekat parádní sjezd až k chatě Cabane du Grand Mountet (2 886 m). Jenže nás obklíčila absolutní mlha a tak jsme ledovcem sjížděli velmi opatrně. A konečně jsme dojeli až přímo k chatě :-)))!!!

Bohužel se nám začíná komlikovat náš další postup, protože Liborovi začíná být zle. Něco na něj leze a má horečky ... Uvažujeme o návratu do Zinalu ale nakonec volíme další postup s tím, že na závěr uhneme na Zermatt.

ČTVRTEK 28. 4. 2011
Počasí se nám kazí. Ráno je mlha a začíná sněžit. ideální počasí na průstup ledovcem Glacier Durand až do sedla Col Durand (3 438 m). Nakonec vše klapne a dokonce se nám v sedle i trochu vyjasní a my si tak můžeme vychutnávat i pár nádherných úseků na jízdu. Další sjezd už začíná být těžší a těžší. Sněhu ubývá ale i přesto se dostáváme poměrně nízko. Pak už jen lyže na baťohy a musíme sestoupit až pod Matterhorn. Tady házím ručník do ringu a volám taxi :-))), a taxík opravdu přijel :-))), kdo to neviděl, neuvěří :-)))