ZA 4 DNY 4x MATTERHORN !!! :-))) 2009

08.05.2009

(ŠVÝCARSKO, Zermatt 8. - 15. 8. 2009)

Již od předchozího čtvrtka jsme měli obavy, jestli hlášený příchod špatného počasí nenaruší náš rok připravovaný plán vystoupit na horu hor – Matterhorn (4 478 m).

Nakonec se špatná předpověď počasí začala vylepšovat. Sobotní bouřka nakonec proběhla úplně v klidu, neděle byla krásná a teprve v pondělí se ve vrcholových partiích objevil sníh. Nebylo ho ale mnoho a tak přípravy začaly vrcholit.

12. 8. 2009 – Zdeněk
V úterý odpoledne jsme se Zdeňkem, Zuzkou a Kristýnkou vyráželi na chatu Hörnli hütte. Ráno jsme se Zdeňkem po snídani nechali vyrazit „vůdcovský“ vláček a pak v klidu vyrazili do tmy za ním. Dokonalá znalost trasy a perfektní technika jištění je při tomto výstupu naprostou samozřejmostí a oboje hraje obrovskou roli. V 9.55 stojíme na vrcholu. Je nádherná viditelnost, ale vítr je docela znát a tak se nahoře dlouho nezdržujeme a začínáme sestupovat. V 15.30 si dáváme pivko zpátky na chatě a Zdenda se velmi rychle a unaveně ještě vydává na lanovku. Já čekám na další vyzyvatele ...

13. 8. 2009 – Emo
Ve středu na večer doráží Emo, Martina a Luboš. Domlouváme si další plán a domlouváme se na předběžném pořadí výstupů.
Podobnou taktiku jako o den dřív jsme tedy zvolili i s Emem. Hned při nástupu se nám daří předejít asi 20 – 30 nabuzených horolezců pomocí druhého (ale krapet schovaného) lana :-) Další náš postup byl ve znamení perfektní Emovi kondice. Na vrcholu jsme si podávali ruce ve již okolo 8.00. Tentokrát bylo téměř bezvětří a tak jsme se vydali i k Italskému kříži. Sestup byl také velmi rychlý a u chaty jsme se tak objevili již v 11.30!!!

Poznámka:
Ve 4.30 ráno ještě za úplné tmy hned před chatou, když jsme se s Emem navazovali na lano, na mne pokřikuje právě dorazivší předseda vůdců ČAHV. Právě v tuto pohnutou dobu se totiž spolu s dalšími dvěma našimi průvodci (a asi s jejich tzv. hosty) dopotáceli dolů z Matterhornu. Mezi místními vůdci jejich podivný postup vzbudil velmi rozpačité reakce ...

14. 8. 2009 – Martina
Pátek je ve znamení Martiny. Vyrážíme vzhůru o něco pomaleji, ale i tak udržujeme velmi slušné tempo. Vrcholové fotografie jsou z 9.15, což dokazuje Martinino velké odhodlání vystoupit na tento nejvyhlášenější Alpský vrchol. Opět se nám daří dostat až k Italskému kříži, je celý nádherně ojíněný. Dlouho se ale na vrcholu nezdržujeme, vítr je příliš silný na delší posezení. Ve 13.00 si podáváme ruce zpět u nástupu.

15. 8. 2009 – Luboš
Sobotní počasí vyšlo asi úplně nejlépe. Teplo a absolutní bezvětří byly pro nás tím nejlepším dárkem., Však si ho také Luboš za své vytrvalé čekání moc zasloužil. Vyrazili jsme již ve 4.00, vůdcovský vláček nás došel až na hřebeni nad místem zvaným Eisloch. Nechali jsme je postupně jít před nás. Luboš se plně soustředil na výstup a i když krize na sebe nenechala dlouho čekat, svojí vůlí ji dokonale překonal. 8.55 - radost z úspěšného dosažení vrcholu. A ani tentokrát jsme nevynechali majestátní Italský kříž. Sestup byl vyčerpávající, ale v této stěně se prostě nevyplácí příliš zdržovat. A již ve 13.40 se rozvazovali z lana dole u madonky :-)

Ze čtyř pokusů 4x vrchol Matterhornu je myslím velmi slušný počin. Perfektní příprava se vyplatila. Samozřejmě si ale musíme být především vědomi, že nám totiž dokonale vyšlo počasí a celkové podmínky ve stěně. Právě při tomto výstupu ale hlavně i sestupu si svoji nepatrnost člověk dokonale uvědomí ...