URNER HAUTE ROUTE 01/2024

20.03.2024

Užijte si s námi jednu z nejlepších a nejstrmějších Haute tras nejen ve Švýcarsku. Urner haute route je především pro skialpinisty se srdcem lyžařů, sjezdařů!

Existuje zde celá řada parádních variant úžasných sjezdů a já se budu snažit o objevování i dalších skrytých pokladů. Většina dní začíná stoupáním jižními svahy a končí sjezdy severním směrem. Dlouhé ledovcové traverzy na trase Urner haute route prostě chybí

16. 3. 2024 - sobota
Po poledni máme sraz v Realpu. Po správném zaparkování začínáme s balením baťohů, horolezeckého a lavinového vybavení, … A vlastně hned od parkoviště vede nástup přes Oschenalp až na chatu Albert-Heim-Hütte (2 543 m). Jen kousek jdeme na botech, ale pak už kloužeme pěkně na pásech Parádní výstup i když není úplně jasno! Chata je příjemně vytopená a navíc po rekonstrukci nádherně prokoukla a … a je tady i wifi!

17. 3. 2024 - neděle
Hned ráno nás čeká celkem pestrý výstup na Lochberg (3 074 m). Výstup začíná krátkým sjezdem na úpatí pod Sunnig berg. Pak začínáme stoupat velkou jižní stěnou až do sedla Winterlücke (2 852 m). Odtud po západním hřebenu dojdeme až na samotný vrchol Lochberg (3074 m). Část jdeme na pásech a teprve až samotná vrcholová část nás donutí vyměnit lyže za mačky. Celou dobu se ale nestačíme rozhlížet a fotit! Naprosto dokonalé scenérie … Následuje dlouhý sjezd, většinou se supr prašanem. Sjedeme až k přehradě Göscheneralpsee (1 797 m). Po krátké pauze u zvoničky se vydáme po letní trase údolím Chelenalptal na stejnojmennou chatu Chelenalphütte (2350 m). Dnešní chata patří mezi švýcarskou klasiku – kosa, lehký průvan a není kde sušit Co se týká jídla, je o nás velmi dobře postaráno a tak usínáme v klídku.

18. 3. 2024 – pondělí – D-DAY
 Večer jsme se sešli u chataře a začali řešit následující den. Předpověď počasí nevěstila nic dobrého a tak jsme si domluvili společný postup. Hned ráno se všechno samozřejmě mění, protože partička starých Švýcarů veškeré dohody okamžitě zašlapala do země . Během výstup do sedla Sustenlimmi (3 077 m), kdy nejprve jen sněží, ale pak se přidává i vítr se šineme za nimi. Mezitím první skupinka – mladí Švýcaři nastupovala do sedla blbě a sejmula je malá lavinka a tak postráceli lyži a hůlku. V ten moment dorážíme na místo i my a můžeme pozorovat totální zmatek. Šéfík starých Švýcarů se beze slova sebral a začal se podivně potácet k sedlu, ale pak se zase otočil a vracel se zpět … Mezitím jsme se s šéfikem maldých Švýcarů domluvil, že to zkusím udělat pořádně já a pak společně budeme pokračovat. Takže jsem vyrazil do mlhy já, šéfík starých Švýcarů zase vyrazil do akce a pár metrů nade mnou začal traverzovat se mnou. Tak jsem se ho zeptal, co to dělá a že půjdu jen já, kvůli nafoukanýmu sněhu … Když se mi to podařilo, zavolal jsem na mý kluky, ať jdou za mnou a v mačkách jsme se nakonec do sedla dostali. Mezitím se obě partičky vykutálených Švýcarů otáčejí a vracejí se zpět. A to ještě netuší, že budou muset túru ukončit úplně … V sedle vyměníme kantonální erb z býka Uriho na bernského medvěda!. My pokračujeme tedy sami do vichru a naprosté mlhy. Prokousáváme se po platu a mezi trhlinami do nižších poloh, kde se vítr uklidňuje a najíždíme k dnešnímu opravdu klíčovému bodu, ke kotli plnému sněhu, který se dnes prostě musí vysypat … Terén mi dovoluje postupně zatěžovat svah, až se mi podaří jeho část sejmout dolů. Hurá, cesta je otevřená a my se po spadlé lavině prosmýkneme dál do údolí. K chatě se dostáváme až před čtvrtou a chatař už nás vyhlíží Omlouvám se mu za krapet pozdní příjezd a on se jen potutelně usmívá … Lodge je naprosto pohodlná se sprchou, teplem a pohodou a znovu můžeme využít wifinku

19. 3. 2024 – úterý
Měníme plány. Přívaly sněhu a následující oteplení nás nepustí až k naší další plánované chatě a tak se vydáváme „pouze“ přes Obertal na opět nádherný vrchol Fünffingerstöck (2 993 m). Počátek výstupu jdeme ve stínu ale hned potom už jdeme pěkně na sluníčku Opět nás čekají naprosto dokonalé výhledy všude kolem. Každou chvíli fotíme a fotíme. Sjíždíme zpět těmito parádními svahy a pořádně si to užíváme.

20. 3. 2024 – středa
Na samotný závěr se musíme dostat přes Sustenpass do údolí k taxíku. Opět parádní túra s velmi exponovanými úseky které budily velký respekt a navíc fakt, že tam nebyla nikde ani stopa po předchozích sjezdech… Projedeme celým údolím a necháme taxíkem krásně odvézt zpět k autům směr Andermatt, Realp.

Neskutečná túra a parádní zážitky pro všechny!!!