SKIALPOVÝ KURZ BASIC 01/2024

26.01.2024

A je to tu, po roce opět začíná skialpový kurz na Dvorské boudě v Krkonoších a já jsem zvědav na svoji první partu skiáků. Množství sněhu je sice dobré, ale prašan do půlky lýtek nás zrovna nečeká. No co, musíme pracovat s tím co je.

Parta chlapíků se sešla na čas a navíc naše výstupové tempo z parkoviště není špatné, večeře nám tedy neuteče. Páteční večer zahajuje Viktor přednáškou na kterou navazujeme druhý den praktickým výcvikem pěkně venku. Důležitou částí každého skialpového výcviku je i nácvik partnerské záchrany v případě lavinové nehody. Na hrátky s lavinovými vyhledavači všemožných barev a tvarů, šťouchání sondami do sněhu, kopání lopatami máme opravdu krásné počasí s malou viditelností a silným větrem. Výcvikové podmínky jak mají být.

Sobota je zakončena klasickou noční pátračkou. Všechny musím pochválit , jak se úkolu zhostili. Druhý den si už odebírám své mužstvo skialpinistů s nímž vyrážíme na menší výlet s nočním návratem. Cestou kopeme sněhové profily, díváme se do terénních pastí a nedílnou součástí jsou i otočky na lyžích plus nějaký ten sjezd. Večer probíhá v klidu při doplňování tekutin a povídání o skialpovém hardwaru.

Další den po krátkém plánování túry, seštelování maček, odcházíme do sluncem zalité krajiny a naším cílem je Sněžka, hora ledu. Oblíbená cesta Modrým dolem přes Obřák a pak na Sněžku, je naštěstí pod sněhem. Jak se ukazuje v následujících dnech a týdnech je bohužel tento náš nejvyšší vrchol hrubě podceňován, důsledky špatného vybavení mohou být opravdu fatální. Naše skupina rozhodně nic nepodceňuje a v naprosté pohodě vystoupíme, sestoupíme na mačkách na vrchol a zpět. Pak už nás čeká jen zmrzlá cesta na lyžích zpět kolem Výrovky a Bufáče do našeho BC Dvorská bouda.

Úterní den je zaměřen na hrátky s lanem a s uzly. Zkoušíme také jednoduchou kladku při dopomoci kamarádovi při tahání z ´´ trhliny´´. Následným sjezdem dojíždíme na parkoviště Jezerní Domky, kde náš kurz končí. Loučím se s další výtečnou partou a všem přeju šťastné návraty z hor domů.