MONTE ROSA, SPAGHETTI ROUTE SKI 2019 – 9x 4000 m + super sjezdy

27.04.2019

(AUTISTI A ANGELÍNY JOLÍÍÍNY V AKCI 😊)
Následující řádky by se mohli stát vodítkem právě pro ty z Vás, které láká toulat se po do nekonečna sahajícími ledovci, stoupat do míst, kde kyslíku začne povážlivě ubývat.

Ale také pro ty z Vás, které láká zažít až neskutečné západy sluníčka za Mont Blankem a naopak jeho probouzení zpoza mohutného masívu Liskammu.

Jedná se o mou velmi oblíbenou oblast a trasa částečně kopíruje trasu slavného skialpového závodu Trofeo Mezzalama, kterého jsme se jako první Češi zúčastnili.

Tady jsou stránky tohoto jednoho z nejtěžších skialpových závodů na světě: http://www.trofeomezzalama.it/

A po absolvování tohoto závodu mne napadlo se sem s vámi pravidelně vracet v létě na mačkách a v zimě na skialpech. Tentokrát se tedy jedná o zimní přechod na lyžích a právě proto jsem ho krapítek upravil tak, abychom si právě lyže a samozřejmě prašan užili maximálně 😊

NEDĚLE 28. 4. 2019
Po večerním přeletu z Čech jsme se ráno všichni setkali u snídaně a začínáme spřádat plány na následující dny ...
Okolo oběda vyrážíme na aklimatizační túru do Zermattu na chatu Rifugio del Teodulo. Není kam spěchat, počasí nám dává lepší šanci na odpoledne 😊 Parádní chata, supr Relax gaučíky, večer nás ještě čeká přednáška o výškové nemoci od Air Zermatt a tak se nejen úspěšně aklimatizujeme a navíc teď už o všem, co nám hrozí, víme 😊

PONDĚLÍ 29. 4. 2019
Ráno kolem chaty řádí vichřice a když snídáme, tak máme možnost pozorovat dva zoufalé skialpinisty, kteří se potácí kolem chaty navázání na laně 😊
Po snídani vyrážíme do mlhy i my. Pevně věřím, že za pár okamžiků budeme na sluníčku a mraky necháme pod sebou. Za chvíli se tak také stává, ale vítr vanoucí od severu nám připomíná, co to ten windčil vlastně je 😊 Spěcháme do restaurace na Malém Matterhornu (3 820 m). Tady se všichni vzpamatováváme. A také, kde jinak nejlépe zahájit tento velkolepý traverz tohoto vyhlášeného horského alpského masívu, než z hospody 😊? Po nějakém čase stoupáme na naší 1. čtyřtisícovku - Breithorn West (4 164 m). Ten dáváme v naprosté pohodě a užíváme si neskutečných výhledů. Sjíždíme opatrně dolů a za chvíli se dostáváme až na chatu Rifugio Guide della Val d'Ayas. Tuhle chatičku a hlavně její obyvatele v čele s Liviem mám moc rád, právě zde panuje naprostá italská pohodička 😊

ÚTERÝ 30. 4. 2019
Ráno nás má čekat výstup na Castor (4 226 m) s tím, že si ho pak sjedeme. Celý svah je ale protkaný ledovými úseky a tak tento původní plán raději měním, budeme mířit na Pollux (4 092 m). Počasí je dnes fantastické s neskutečnými výhledy! Parádní túra a to nás ještě čeká nádherný průjezd ledovcem Schwarzgletscher 😊 Na závěr ještě lehké vyskotačení na Monte Rosa hutte. Asi nejkrásnější švýcarská chata. Nechali jsme si na sluníčku vysušit boty a část svršků. Parádní chata s příjemnou teplotou úplně všude a útulnými pokojíčky 😊

STŘEDA 1. 5. 2019 – KRÁLOVSKÁ ETAPA
Jako jedni z posledních vyrážíme z chaty a míříme k nejvyšším vrcholkům naší túry: Zumsteinspitze (4 563 m) a Cap. Regina Margherita (4 554 m) - Signalkuppe, Punta Gnifetti - nejvýše položená chata v Alpách. Není ale čas se moc na těchto vrcholcích zdržovat. Musíme dolů. Míříme na další vyhlášenou chatu Rifugio Gnifetti (3 647 m). Gurmánské hody (nádherně propečená žebírka i s přídavkem) během večeře a my jen kroutíme hlavami, jak tady dokážou takhle perfektně vařit 😊 Spím sice v takovým kastlíku, ale vůbec se mi odsud nechce!

ČTVRTEK 2. 5. 2019 – VELKOSBĚR ČTYŘTISÍCOVEK 5x 4 000 m 😊
Dnes nás čeká velkosběr čtyřtisícovek: Vincentpiramid (4 215 m), Balmenhorn (4 167 m), Schwarzhorn (4 322 m) - na koníčka, Ludwigshöhe (4 341 m) a na samotný závěr ještě Parrotspitze (4 432 m).
Parádní túry v ještě parádnějším počasí. Na závěr sjíždíme obrovským a rozpraskaným ledovcem Grenzgletscher opět na chatu Monte Rosa hutte

PÁTEK 3. 5. 2019 – TRAVERZ AŽ DO SAAS FEE!
Po ránu vyrážíme na poslední naší etapu. Míříme až do Saas Fee. Nejprve nás čeká nefalšovaná ferátka s lyžemi na báglu, pak dlouhý přechod ledovce, supr sjezdík v prašanu a pak klíčové stoupání na lyžích až do sedla Adlerpass. Jsme sice na dosah dalšího čtyřtisícového vrcholu, ale už toho bylo dost a přesto, že jsme všichni vlastně silní autisti, tak nám ta dosavadní 9 tak vadit nebude a začínáme sjíždět na Britannia hutte na polívku a rádleříka 😊
Po krátkém posilnění nám už zbývá jen dostat se na sjezdovky a pak frrr až do samotného centra Saas Fee.

Musím vyseknout hlubokou poklonu všem zúčastněným. Byl to naprosto luxusní týden a moc jsem si ho s vámi na těch 100 km užil 😊