MONTE ROSA – 2008-I

26.07.2008

(ŠVÝCARSKO, Wallis 26. 7. - 2. 8. 2008)

Potřebnou aklimatizaci jsme podnikli při výstupu na Weissmies (4 023 m). Tentokrát jsme udělali kompletní přechod přes Allmagelerhütte (2 897 m).

Přidali se k nám i Petr s Martinou a Bublinkou a tak jsme měli celkem veselý výstup a Bublinka si závěr užívala při rozhledech z baťohu :-)))

Na Monte Rosu jsme nastupovali z Zermattu v úterý. Počasí nám ale moc nepřálo a i bivak Bivacco Rossi e Volante (3 787 m) byl plně obsazený. Nezbývalo nám než sestoupit na chatu Rifugio Guide Val d´Ayas (3 385 m). Další den jsme zahájili výstupem na Pollux (4 092 m) se svými skalními partiemi. A pak opět s plnou polní nás čeká překonání Castoru (4 228 m) s hřebínkem jako břitva. V sedýlku Felikjoch (4 093 m) máme možnost se rozhodnout, zda se pokusíme přejít přes celý hřeben Liskammu. Dnes už je ale pozdě, je už příliš teplo. Sestupujeme tedy na chatu Rifugio Quintino Sella (3 620 m).

Další den jsme chtěli vyrazit přes Liskammy (West – 4 479 m a Ost – 4 527 m) dál směrem k Monte Rose. Přes noc ale napadla fůra nového a mokrého sněhu, navíc bylo výrazně tepleji než předchozí dny a tak jsme je raději podcházeli přes sedlo Passo dal Naso (cca 4 100 m). Byla to neskutečná a úmorná dřina při prošlapání stopy v mokrém sněhu (místy až po kolena). Lámání charakterů ukázalo, že skupinka mladých a asi i jinak velmi chrabrých horalů ze spojených Němecek se raději ploužila pomalu za námi, než aby alespoň na chvilku přiložila nohu k dílu. Francouzský vůdce v letech byl naopak jiný formát a pomohl nám ve chvíli, když už jsme nemohli… Za sedlem, když už stopa byla dál našlápnutá, jsme si ještě hezky pokecali a navzájem si poděkovali. Myslím si, že právě takovéto zážitky a setkání jsou tím nejlepším kořením při horských túrách… Moc si jich vážím, protože jich je čím dál tím méně.

Ještě než dorazíme na bivak Cap. Balmenhorn (4 167 m) vyjdeme na Vincentpiramid (4 215 m). Dneska to byl dlouhý den. Na bivaku se potkáváme s další skupinkou z Čech a tak je celkem veselo. Navíc je tady jakýsi dědula z Itálie, podle jeho slov vůdce, záchranář a chatař v jedné osobě. S ním je ještě větší legrace …

Brzy ráno vyrážíme na Schwarzhorn (4 322 m) a přes Ludwigshöhe (4 341 m) pokračujeme dál na Parrotspitzi (4 432 m), a Signalkuppe (4 554 m) s návštěvou nejvyšší chaty v Alpách - Cap. Regina Margherita. Tady se dozvídáme, že přechod přes Zumsteinspitzi (4 563 m) na Dufouspitzi (4 634 m) je nyní velmi nebezpečný. Rozhodnutí je těžký, ale to jsou prostě hory …

Po výstupu na Zumsteinspitzi (4 563 m) sestupujeme ledovcem Grenzgletscher a přes Monte Rosa Hűtte (2 795 m) na železniční stanici Roteboden. Vláček nás pak sveze až dolů k autům.