MONT BLANC 2013 - ANEB JAK BYLO VŠECHNO ÚPLNĚ JINAK ...

12.08.2013

(FRANCIE, Chamonix 12. - 14. 8. 2013)

Výstup na Mont Blanc (4 810 m) má své kouzlo :-) Láká mnoho z vás a klukům se měl splntl jejich sen ... přeci jen výstup na nejvyšší vrchol Evropy má svůj zvuk.

AKLIMATIZACE
Začínáme přesně podle plánů. Kluci vyráží již v sobotu na Britannia hutte (3 030 m). Tam přespí a v neděli ráno vyjíždíme na Mittel Allalin lanovkami a metrem a tady na terase se teprve potkáváme. Já v sobotu bojoval na Matterhornu opravdu ve velmi tvrdých podmínkách a museli jsme sejít až do Zermattu pěšky, protože jsme nestihli lanovku ...

Výstup na samotný vrchol Allalinu (4 027 m) probíhá velmi dobře a podle plánů. Postupujeme pomalu kvůli aklimatizaci. Nakonec to k vrcholu vezmeme přímo přes severní hřebínek a plnými doušky si užíváme vzdušného prostoru :-) Na vrcholu trochu pofukuje a tak se tam zdržíme jen chvíli a pak sestupujeme dolů k lanovce.

NÁŠ PLÁN - MONT BLANC
Další den máme v plánu přejezd do Chamonix a výstup na Mont Blanc. Vstávali jsme před třetí hodinou ranní, pak následoval přejezd do Chamonix a náš plán zněl jednoznačně. Se všemi čtyřmi zájemci o výstup na Mont Blanc vyjedeme lanovkou na Aiguille du Midi a pak sestoupíme k chatě Refuge des Cosmiques (3 613 m). Tady se rozdělíme a s prvními dvěma se vydáme rovnou směrem k vrcholu Mont Blancu (4 810 m) a s druhými další den nad ránem ...

ZÁCHRANNÁ AKCE A TRAGÉDIE NA MONT BLANC DU TACUL :-(
Jenže plány jsou jedna věc a realita je věc druhá ... Už při parkování aut (okolo 5.45) se děje něco zvláštního. Skoro hodinu před začátkem jezdí jedna lanovka za druhou ... A při čekání na otevření pokladny lanovky se najednou přiřítí dvě auta a chlapík, co vyskočil z toho prvního na nás mává, ať mu jdeme pomoct. Nechápu, ale vzápětí se začíná vše vyjasňovat, v autě leží dlouhé ocelové lavinové sondy, motykosekery, lopaty, sněžné kotvy, ... začíná záchranná akce :-(

Za chvíli doráží další záchranáři a spěchají do kabin lanovky. Vrtulníky zatím nemohou létat kvůli velké oblačnosti. Pak přichází jeden z nich k nám a vysvětluje, o co jde. V severní stěně Mont Blanc du Tacul se cca ve 4.00 ráno zřítil sérak a ten uvolnil obrovskou lavinu. Pátrá se minimálně po třech lidech, jednomu guidovi a jeho dvěma klientům. Je ale také možné, že byli zasaženi i další horolezci ...

Cesta přes Mont Blanc du Tacul je uzavřená. Bude tam probíhat záchranná akce. Po těchto informacích jsem si okamžitě vybavil LAVINU NA MONT BLANC DU TACUL 24. 8. 2008. Tehdy se po zřícení části séraku uvolnila obrovská sněhová lavina přes celou stěnu, ve které se nacházelo cca 45 lidí ...

Jak se ukázalo za moment, dnešní lavina nebyla takových rozměrů. Jenže se přímo na výstupovou trasu zřítil ledový panelák!!! a přímo tak zasáhl vystupující horolezce, kteří měli prostě obrovskou smůlu, že byli právě pod ním ... Pak se dala celá tato masa do pohybu a lavina přeskočila několik obrovských stupňů a zastavila se až na úpatí Aiguille du Midi cca po 2 km!!! Podle posledních informací v ní dnes zemřeli dvě horolezkyně a horský vůdce z Courmayeru byl těžce zraněn ...

A navíc je to dnes přesně na den, měsíc a jeden rok, kdy o kopec výš zahynulo V LAVINĚ Z MONT MAUDITU 9 horolezců ...

UF, OD PÁDU SERAKU NÁS DĚLILO JEN NĚKOLIK HODIN ...

RYCHLÁ ZMĚNA PLÁNU - 2x HŘEBEN COSMIQUES NA AIGUILLE DU MIDI
Pod tlakem těchto událostí musíme změnit naše plány. Na Mont Blanc z této strany musíme zapomenout. Změna ubytování na jiné trase v tomto termínu také již není možná a tak se domlouváme na náhradním programu. Dnes se pokusíme vylézt hřeben Cosmiques na Aiguille du Midi. Celkem to půjdu 2x a mezitím si kluci vždy v pohodě odpočinou na terasách.

Počasí se mezitím lepší a tak si užíváme fantastické podmínky s výhledem na Mont Blanc, Grandes Jorasses a další spoustu horských velikánů, které nás obklopují. Samozřejmě i pohled přímo dolů do Chamonix bere dech :-))) Kluci si to užívají naplno a na to, že jsou v takovýchto horách poprvé v životě, tak lezou velmi dobře a celý den si užívají.

CASTOR
Jako další kopec jsme dali Castor (4 227 m) kousek od Breithornu. Začínáme klasicky lanovkou z Zermattu. Počasí je skvělé a tak jsme za chvíli u samotného vrcholového hřebínku. Ten je zase o něco užší než minule :-) a tak si závěr užíváme pěkně naplno :-)))

Sestup až na vrcholový hřebínek dáváme už úplně v klidu a pak už jen musíme přejít přes ledovec k lanovce. Tam si dáme chvilku pauzu a pak už sjedeme do Zermattu.