JUNGFRAU, EIGER - parádní double na závěr letních prázdnin

29.08.2015

(ŠVÝCARSKO, Grindelwald 29. - 31. 8. 2015)

Hřeben Mittellegi patří mezi nejkrásnější hřebenové túry v Alpách, supr lezení v pevné skále v naprosto dokonalé expozici a s pohnutou historií všude kolem

Naše loňské plány vzaly za své kvůli podmínkám a počasí a tak jsme letos nesměli rozhodně zaváhat :-) V závěru letošních prázdnin se počasí v Alpách naštěstí umoudřilo a v oblasti TOP OF EUROPE začaly panovat luxusní podmínky.

V sobotu jsme si dali sraz přímo na chatě Mönchsjoch Hütte (3 658 m). Robert se tady měl postupně od rána aklimatizovat. Já vyrážel z Wallisu s tím, že mám hodinu rezervu do posledního vláčku. Jenže těsně před Interlakenem se stala bouračka a tak jsem to nakonec stíhal s rezervou cca 7 minut :-)))

JUNGFRAU (4 158 m)
Brzy ráno vyrážíme směrem na Jungfrau (4 158 m). Někteří nedočkavci vyráželi i o hodinu před snídaní. Jejich čelovky jsme viděli již na protější straně u skal. My jsme si šlapali své tempo a výstup nám perfektně ubíhal. V sedle za sebou necháváme skoro všechny, kteří vyráželi s námi. Pak stačilo pár šikovných manévrů a na vrcholu jsme skoro stejně jako ti, kteří nesnídali :-))) Parádní výstup s neskutečnými výhledy. Sestup jsme zakončili u vláčku na malé sváče a necháváme se převést do stanice Eismeer.

EIGER (3 970 m)
Výstupová trasa na chatu Mittellegi Hütte (3 355 m) je ledocem zatím průchozí. Navíc se zlehčil samotný nástup na skalní pasáž. Dříve se lezlo cca IV. stupněm obtížnosti přímo stěnou od ledovce. Dnes, jak ledovec postupně ubývá, vznikla pohodlná rampa.

Ráno vyrážíme těsně před východem Slunce a první metry nám rychle ubíhají. Jdeme si zase své tempo a užíváme si naprosto dokonalé podmínky a téměř vyhřátou vápencovou skálu :-))) Brzy docházíme jednu dvojici s místním guidem a starším klientem. Ti nás pěkně pouští a za další moment předcházíme španělskou dvojici, kdy jeden z nich leze dokonce v expedičních botech s termovložkami :-))) Ti nás také pouští a toto jsme stihli těsně před konopnými lany, které se táhnou ze severu. Díky tomu vytvořili právě v tomto místě hráz před dalšími lanovými družstvy. Lezeme si tak naprosto v klidu a další se k nám propracují až v úplně vrcholových partiích.

Výhledy jsou neskutečné, vítr nefouká a skála je suchá až úplně pod vrchol. Tady nandáváme na moment mačky a už stojíme na samotném vrcholu. Klid, naprostá dokonalost. Pod námi Kleine Scheidegg, Grindelwald, ...

Sestup je rychlý a nám se podaří dojít další skupinky před námi. Jdeme pak společně a na pouzách si měníme pozice podle aktuální formy :-))) Takhle nějak si představuji i souhru guidů během túry. Klienti z toho určitě měli velmi příjemný zážitek ..., tedy jen jsme si museli na začátku vysvětlit, že opravdu nejsme Rusáci :-))) Podat si na konci túry s těmito všemi ruce a popřát si další krásný túry není samozřejmé a jen to podtrhlo neopakovatelnost dnešní nádherné túry.

PŘÍHŘÁT SI VLASTNÍ POLÍVČIČKU
Večer na Mönchsjoch Hütte se mne na pokoji ptal jeden ze švýcarských guidů, odkud jsem. A když jsem mu řekl, že z Česka, tak se hned ptal dál. Že jeho kolega zná nějakého českého guida, co bydlí celé léto v Saas Grundu, vodí Čechy a je skoro pořád na Matterhornu. Tak jsem mu řekl, že to určitě bude Viktor :-)))

A další večer a tentokrát pro změnu na Mittellegi Hütte jsem se dal do řeči s dalším starším pohodovým guidem. Znal naše logo. Je sice z Rakouska, ale celé léto vodí v Saas Fee :-) Tak jsme se museli smát, jak je svět malej a my se musíme seznámit až na Eigeru a přitom jsme vlastně sousedi :-)))

TROCHA HISTORIE
Nedá se nic dělat, ale je nutné si opět připomenout historii výstupů. Celý tento výstup je totiž úzce spjatý s ohromnou historií kolem této vyhlašené hory. Grindelwald, pohled do severní stěny, výjezd vláčkem, z tohoto všeho na vás dýchá nezměrné úsilí lidí, kteří se zde pokoušeli o nemožné ...

Pokus o prvovýstup tímto hřebenem se datuje již z 6. července 1874 – J.W. a F.C. Hartley a švýcarští vůdci Peter Rubi a Peter Kaufmann. Další pokus uskutečnili slavný horský vůdce z údolí Saastalu Alexander Burgener a jeho klient Moritz von Kuffner v roce 1885. Dostali se až k místu zvanému Grossen Turm.

Další pokus uskutečnili 8. srpna 1894 Claude A. MacDonald a Christian Jossi a Peter Bernet z Grindelwaldu. Tehdy dosáhli výšky 3 500 m a sestoupili odtud cestou Lauper-Route!!!

Spoustu velmi zajímavých informací ohledně prvního úspěšného výstupu hřebenem Mittellegi najdete na internetu. Japonský horolezec Yuko Maki a horští vůdci Fritz Amatter, Samuel Brawand a Fritz Steuri ho uskutečnili již 10. září 1921!!! A právě Yuko Maki stojí za chatou postavenou na „nejširším“ místě hřebene, přímo u nástupu tohoto famózního hřebene. Tehdy věnoval 10 000CHF vůdcům z Grindelwaldu na vybudování chaty a ta byla v roce 1924 také postavena. K tomuto prvovýstupu mohu dodat, že vylézt ho po tomto velmi uzkém vápencovém hřebenu s poměrně velmi obtížnými skalními pasážemi, bez možnosti výraznějšího jištění a hlavně BEZ FIXNÍCH LAN, byl na svoji dobu obrovský počin!!! Použití 6ti metrové hole s hákem tento zážitek určitě umocnil :-)))

Potom se odehrálo spousta dramat přímo pod touto úzkou hranou, přímo v severní stěně. Já se poprvé setkal s informacemi o této stěně ve velkolepé knížce pana Radana Kuchaře Deset velkých stěn.

Přesně tento den před 75 lety započal historicky první úspěšný průstup severní stěnou - 21. - 24. 7. 1938 Anderl Heckmair, Ludwig Vörg, Heinrich Harrer , Fritz Kasparek. Celý dnešní výstup jsem myslel, s jakým vybavením do tohoto šíleného podniku vlastně šli ..