HAUTE ROUTE: CHAMONIX - ZERMATT

12.04.2008

(FRANCIE, ŠVÝCARSKO 12. - 19. 4. 2008)

První den jsme plánovitě vyrazili na Aiguille du Midi a započali se tak v klídku aklimatizovat. Průjezd ledovcem Vallée Blanche jsme si krásně užili a večer jsme začali s přípravou na Haute Route z Chamonix do Zermattu.

Tento vyhlášený vícedenní Alpský přechod vyžaduje opravdu odlehčené baťohy, dobré počasí a stabilní sněhové podmínky. První den jsme ale zahájili v naprosté mlze a za hustého sněžení. Postup s GPSkou a neustálá kontrola stability sněhové pokrývky byly mojí zábavou na další dny ... Podmínky byly opravdu tvrdé, ale všichni jsme do toho šli na plno. Na chatě Trient se nás sešlo několik podobných skupin. Další den jsme si užili sjezd v prašanu do Champexu a po klasickém přejezdu taxíkem jsme začali stoupat k chatě Valsorey, ke klíčovému místu celého přechodu. Opět za husté mlhy a hromady nového sněhu jsme stoupali vzhůru. Asi 300 až 400 výškových metrů pod chatou jsem náš postup zastavil. Sníh začal znenadání prudce vlhnout a tak jsme se otočili a sjeli částečně zpět. Dnes jsme dorazili na chatu Vélan. Dál pokračovali pouze Norové. Další den se vyčasilo a my tak dali další pokus a vystoupali jsme na až na chatu Valsorey. Společně s gajdem ze Švédska Jonathanem jsme se pokusili cestu prorazit, ale už kolem chaty byly nafoukány celkem velký sněhový desky. Vrátili jsme se tedy zpět a užili si den v okolí chaty Velan. Sjezdy v prašanu a Jirkův výstup až na vrchol Mount Vélan stáli za to. Ještě další den ráno jsme uvažovali o novém pokusu, ale vzhledem k předpovědi počasí jsme nakonec dali na pocit a sjeli si nádherný kopec plný prašanu vedle, Petit Vélan ze sedla. V Bourg St. – Pierre jsme počkali na naše „řidiče“, kteří dojeli pro auta do Chamonix. Další program jsme nasměřovali do Saas Grundu, a další den jsme dali výstup na Alphubel (4 206 m). Tam jsme sice nedorazili všichni, ale i tak jsme si tenhle poslední krásný den pěkně užili ...