HAUTE ROUTE 2017 (Chamonix - Zermatt)

15.04.2017

(FRANCIE, ŠVÝCARSKO, Chamonix, Zermatt 15. - 22. 4. 2017)

Slavný a pověstmi opředený skialpový přechod z Chamonix do Zermattu. „Doktor Payot v roce 1879 představil v Chamonix vůbec poprvé lyže. A 16. ledna 1903 to byl znovu on, kdo poprvé se svými společníky a horským vůdcem Josephem Ravanelem přešel z Chamonix do Zermattu tuto bájnou trasu na lyžích.

První den zdolali sedlo z Argentiére do Chardonnetu, nad Fenetre de Saleina dolů k Orsieres na La Chable. Druhý den vyšli na chatu Chanrion, odtud pokračovali do průsmyku de l´Eveque, odkud se ale museli vrátit kvůli špatnému počasí. V této době zde nebyla žádná chata Vignettes a tak sestoupili dolů údolím Bagnes, vedoucím přes Martigny a Sion a skončili v Evolene. Třetí den překonali sedlo d´Hérens a sjeli do Zermattu.

A to všechno bez goretexů, windstoperů, techů, pípáků, GPesek, ... a bylo to navíc v lednu!!!“

My jsme nastupovali do této trasy s né úplně dobrou předpovědí počasí. Rozhodující bylo právě počasí v úterý kvůli průstupu z chaty Valsorey do sedla pod Gran Combinem. Tady je totiž obrovský lavinový svah s velmi strmým dolezem a právě na tento den má přejít menší fronta ...

16. 4. 2017 NEDĚLE
Dneska začínáme. Dojíždíme do Argentiere a regulérně prší :-) Pak následuje výjezd lanovkou na Grands Montets (3 295 m) a mraky se rozestupují. Sjezd na ledovec Argentiére je už za supr sluníčka. Výrazný výstup do sedla Col du Chardonnet (3 321 m). Nahoře musíme počkat až se ostatní dostanou dolů, počasí se horší :-) Strmý sestup a dole nás již zastihuje klasický humus - vichr, mlha a kosa :-). Ze zdola pak mám ještě možnost v sedle nad námi spatřit další partičku. To ještě netuším, že právě pro ně ještě v noci spolu s chatařem a dalšími dvěma guidíky půjdeme na plató pod chatu ... Jj, GPSka v telefonu je supr nápad :-))) Pak už jen kousek a přes sedlo Fenetre de Saleina (3 261 m) se dostaneme rychle na chatu Cabane du Trient (3 170 m). Nocleh na chatě.

17. 4. 2017 PONDĚLÍ
Brzy ráno nás čeká super dlouhý sjezd údolím Val d´ Arpette. Výlez do sedla je letos trochu divočejší, protože i tady prostě chybí sníh ... Dojezd na stejnojmennou chatu Gite Val d ´Arpette musíme řešit již bez lyží. Následuje přejezd taxíkem a výstup na chatu Cabane de Valsorey. Počasí nám přeje a výhledy jsou nádherné. Odpoledne přichází předpovídaná fronta.

18. 4. 2017 ÚTERÝ
Ráno se semtam objeví nad mraky slunce a v dálce Mont Blanc. Chatařka nás spolu s další skupinou německy mluvicích skialpinistů s guidem žene co nejrychleji vzhůru a vůbec netuší, že dnes teploty spadnou prudce dolů a kolik je nahoře nafučeného sněhu ... Snažím se znovu prověřovat předpověď a nakonec naše skupina vyráží vzhůru. Němci vyčkávají. Dostáváme se asi 200 m nad chatu až k místu, kde se normálně nandávají mačky. Tady to točím dolů. Sněhu nafoukaného velmi silným větrem výrazně přibývá, není vidět ani na krok a v nafoukaných místech se při našem vstupu ozývají nádherné zvuky "Whuuum" :-)

Sestoupíme zpět dolu, zavolám taxíka a večer jsme zpět v Saas Grundu.

19. 4. 2017 STŘEDA
Dnešní cíl je Allalinhorn, parádní čtyřtisícovka. Začínáme rozvážně v otočné restauraci a pak teprve začínáme stoupat. Počasí odpovídá předpovědi, windchill je proklatě nízko :-) Na vrcholu jsme sami a rozhled je téměř nulový :-)))

20. 4. 2017 ČTVRTEK
Vracíme se zpět na Haute route. Vyrážíme z Arolly na chatu Bertol. Po cestě si nenápadně prohlížím sjezdy a sněhové podmínky z chaty Vignettes směrem sem do údolí. Příští týden by to mohlo parádně klapnout :-))) Na chatě Bertol máme kliku na počasí a neskutečné vyhlídky.

21. 4. 2017 PÁTEK
Cesta směr Zermatt je perfektní. Neskutečné vyhlídky nás provázejí celou cestou. Po obídku na Furi dojíždíme až do Zermattu.