HAUTE ROUTE 2016 - VARIANTA ALPY4000.cz

16.04.2016

Slavný a pověstmi opředený skialpový přechod z Chamonix do Zermattu.

„Doktor Payot v roce 1879 představil v Chamonix vůbec poprvé lyže. A 16. ledna 1903 to byl znovu on, kdo poprvé se svými společníky a horským vůdcem Josephem Ravanelem přešel z Chamonix do Zermattu tuto bájnou trasu na lyžích.

První den zdolali sedlo z Argentiére do Chardonnetu, nad Fenetre de Saleina dolů k Orsieres na La Chable. Druhý den vyšli na chatu Chanrion, odtud pokračovali do průsmyku de l´Eveque, odkud se ale museli vrátit kvůli špatnému počasí. V této době zde nebyla žádná chata Vignettes a tak sestoupili dolů údolím Bagnes, vedoucím přes Martigny a Sion a skončili v Evolene. Třetí den překonali sedlo d´Hérens a sjeli do Zermattu.

A to všechno bez goretexů, windstoperů, techů, pípáků, GPesek, ... a bylo to navíc v lednu!!!“

My se vydali až teď v dubnu a kromě prvního dne jsme měli parádní počasí. A právě počasí je na této trase základním předpokladem parádních zážitků ...

17. dubna 2016 - ALLALINHORN VE VICHŘICI
Dneska jsme měli startovat z Chamonix Haute route, ale počasí nám řeklo stop. Stop řeklo hlavně lanovce na Grands Montets ... a bez ní bychom to v dnešním počasí prostě nedali :-( Volba náhradní túry padla na Allalinhorn 4 027 m. Poslední den zimní sezóny a tak trochu horší počasí :-) Pro nás supr aklimatizace a test oblečení a tak trochu i odvahy :-)))

Více najdete zde

V tento den také dochází k dramatickým okamžikům kousek od nás přes údolí.

18. dubna 2016 - CHATA VALSOREY
Vyrážíme auty do Bourg St. Pierre. Dojíždíme až k samotné pěšině. Je zataženo, mrholí, teplota okolo 0 C. Jdeme pěšinou a najednou se mlha začíná otevírat a nám se nabízejí překrásné výhledy. Zanedlouho se dostaneme na sníh a dál už postupujeme na lyžích. Nejprve se úplně vyjasňuje, aby se o něco později naopak úplně zatáhlo. Na chatu Valsorey (3 030 m) dorážíme v naprosté mlze a za sněžení. Během odpoledne se sněžení zintenzivňuje a vítr zesiluje.

O něco později dorážejí na chatu kluci z Horský z Jizerek a od nás z Pece pod Sněžkou. Když už nám počasí nepřeje, je alespoň legrace :-)

19. dubna 2016 - CHATA CHANRION
Ráno začínají do svahu útočit dvě německá družstva. Já chci chvíli vyčkávat, ať pak nejsme ve strmém svahu všichni, jenže Evžen svým rychlým startem vše velmi rychle změní :-)))

Snažím se neustále sledovat možné změny ve sněhu, ale vše je supr. Šlapaná stopa by sice mohla mít výhodnější směr, ale už jednou je šlapaná :-))) V sedle se nám podaří předejít Němce a najíždíme do dalších svahů mezi prvními. Je to parádní jízda a kupodivu čím níž, tak je lepší. Neskutečné výhledy, opravdu parádní jízda. Po dojezdu k potoku razíme nejrychlejší stopu k chatě Cabane de Chanrion (2 452 m). Posezení na terase se sluníčkem a semtam nějakou tou plechovčičkou :-)

20. dubna 2016 - PIGNE D´AROLLA
Ráno nás čeká průstup do sedla Col de la Serpentine (3 547 m) a pak závěrečný výstup na samotný vrchol Pigne d´Arolla (3 790 m). Již od sedla se nám začínají nabízet neskutečné výhledy. Tyto partie mne pokaždé lákají. Ani dnes tomu nebylo jinak, navíc nám počasí přálo :-) Ke konci výstupu je to sice už trochu delší, ale blízkost vrcholu nás motivovala. Na samotném vrcholu radost a supr výhledy na ty nejvyšší a nejkrásnější vrcholy Wallisu a více méně i celého Švýcarska.

Sjezd na chatu Cabane des Vignettes (3 160 m) je celkem dlouhý, a nohy už toho mají celkem dost :-) Na chatě je pohoda, tedy alespoň večer :-) Ráno zažijeme stres kvůli dvěma středním lžičkám míchaných vajíček :-)))

21. dubna 2016 - KRÁLOVSKÁ ETAPA
Dneska byl plán jasný, dorazit do Zermattu. Jenže zásadní otázkou bylo kudy :-) Ano, nejlehčí varianta je ta klasická přes tři sedla. Jenže to by bylo příliš jednoduché. Můj plán je přes chatu Cabane de Bertol (3 311 m). To je velmi odvážný plán a tak se snažím alespoň částečně eliminovat zbytečné ztráty a tak navrhuju nejprve sjet velmi dlouhým sjezdem až do Arolly a pak šlapat až na chatu Cabane de Bertol, tam pauza a pak už "jen" na nejvyšší vrchol dnešní etapy Tete Blanche (3 707 m) ke křížku.

Plánovaný sjezd má parádní úseky a bohužel ve spodní části přicházíme o špičku vázání a Dalibor tak musí skončit v Arolle ... My ostatní pokračujeme směle dál. Postupujeme divokým údolím Les Foltisses. Odsud už to je jen a jen vzhůru k chatě. To už také šlapeme po stopách jednoho z nejslavnějších skialpových závodů PATROUILLE DES GLACIERS. Na chatu se dostáváme ve výborném čase. Polívka, pití, švýcarská armáda hrající karty a hlavně výstup a sestup po krkolomných žebřících :-)

Další směr je jasný a opravdu za chvíli jsme u křížku a radujeme se opět z úžasných rozhledů a hlavně také z toho, že už nemusíme stoupat nikam výš :-) Fotografie, podání rukou a na samotný závěr pro mne již klasické šampaňské do šampusek :-)))

Sjezd do Zermattu probíhá skvěle a užíváme si naprosto vrchovatě. Celou Haute route tak za chvíli zakončujeme v restauraci Bahnhof na pizze :-) Večer se všichni přesunujeme do Saas Grundu a pak ještě někteří jedeme pro auta na samotný start. Byl to sice celkem náročný den, ale užívali jsme si ho každou chvíli :-) Super parta všech zúčastněných :-)))