FREERIDE GLETSCHER MARATHON 02/2010 – VÝSTUP NA MONT BLANC!!!

17.04.2010

(ŠVÝCARSKO, FRANCIE 17. - 24. 4. 2010)

Umíte si představit jízdu obrovskými ledovci ve stínu Matterhornu a Monte Rosy, pod severní stěnou Grandes Jorasses a nebo sjezd z nejvyššího vrcholu Evropy z Mont Blancu? Pojeďte s námi na náš Freeride gletscher marathon.

Výstup a navíc v zimě na Mont Blanc s klukem, kterému bylo teprve 14 let, byl pro mne úžasnou výzvou a zároveň obrovským závazkem

18. 4. 2010 neděle
Kluci dorazili trochu otřeseni zážitkem z ranního Bernu, kdy natankovali do nádrže krapet něco jiného než tam patří :-))) Vyrážíme do Chamonix. Počasí zatím nic moc a tak vyrážíme lanovkou na Flegére a L´Index a pak už jen přes sedla Col des Aiguille Crochues (2 704 m) a Col de Bérard (2 460 m) až do restaurace Le Buet. Tato vyhlášená skialpová túra je ideální pro začátek na rozchození ...

Večer jsme vyrazili do centra Chamonix a začali jsme tam plánovat náš hlavní cíl, výstup na Mont Blanc.

19. 4. 2010 pondělí
Druhý den jsme za nádherného počasí vyrazili lanovkou na Aiguille du Midi (3 842 m). Právě kvůli aklimatizaci jsme vyrazili až na druhou stranu pod Dent du Géant (4013 m). Vybral jsem sjezd úplně ve volném terénu beze stop a vyšlo nám to :-)

Večer se vracíme do Údolí víl, do Saas Grundu.

20. 4. 2010 úterý
Dnes vyrážíme na Strahlhorn (4 190 m). Metrem do mezistanice a pak už hurá do tunýlku a ven na ledovec. Vše klape přesně podle plánu. Počasí i ledovec je v pohodě a i naše dýchání se zlepšuje. Na vrchol se dostáváme jako poslední a sjezd v absolutní mlze si kupodivu vychutnáváme. Pak už jen sjezd na Britannia hutte. Jsme trochu utahaný ale následný sjezd do Saas Fee po manžestru nás láká a těšíme se na něj :-))), jenže ... jenže hned po cca 100 m hladké sjezdovky vytrhává Petr až podezřele snadno špičku vázání a tak po krátké rozvaze jedou všichni napřed a já na a jedné lyži až dolů. Chvilku mi to trvalo, ale cca od půlky jsem přišel na fígl a pak už jsem si sjezd i tak trochu užíval ...

Petrovi s Verunkou se podařilo ještě večer dát vše dokupy ...

21. 4. 2010 středa
Další den jsme vyrazili do Zermattu a lanovkou na Klein Matterhorn (3 840 m) a z něj jsme vyrazili přímo na Castor (4 228 m). Jenže když jsme pod něj dorazili, byl úplně bez sněhu a led, který se zlověstně blýskal nás varoval před dalším postupem. Vrátili jsme se tedy pod Pollux (4 092 m) a pak vyrazili postupně k vrcholu. Průjezd ledovcem Schwarzgletscher byl skvělý a dokonce jsme tam potkali i prašánek i když s jemnou krustičkou :-))) Na závěr jsme se stavili ještě na pivku v restauraci na Furi a Standa po zaplacení zapomněl peněženku kdesi pod stolem, jenže si toho všimnul až dole u taxíku. Tak si ještě s Petrem vyběhli jednou vzhůru a vše dobře dopadlo :-)

22. 4. 2010 čtvrtek
Situace se nám trochu komplikuje. Máme rezervaci na chatě Grand Mulets na dnešní večer, ale v pátek nemá být dobré počasí. Nakonec se nám podaří dojednat s chateřem změnu a tak dneska vyrazíme pouze na Grandes Montets (3 295 m) a sjedeme dolů. Udělali jsme si dnes jen takový odpočinkový den. Zítra a pozítří nás čeká pěkný nášup.

23. 4. 2010 pátek
Ráno vyrážíme lanovkou na chatu. Průstup ledovcem Bossons není úplně zadarmo. Na chatě nakonec na nás zbydou místa na postelích, tak teď už jen vystoupat na samotný vrchol. Mates je zatím úplně v pohodě, tak snad ... :-)

24. 4. 2010 sobota – VÝSTUP NA MONT BLANC (4 810 m)
Vrcholový den. Vstáváme v 1.00 a ve 2.00 vyrážíme. Stopa je perfektní a tak se šlape celkem dobře. Prostor pod séraky míjíme svižným tempem a najednou jsme pod Valotkou, Mates se usmívá, je to v klídku. Tady necháváme i lyže, dál jdeme na mačkách a s hůlkami. Za dvě hoďky a pár minut jsme na vrcholu. Čtrnáctiletý kluk to se svým tátou dokázal!!! Samozřejmě jsme to dokázali i my ostatní, GRATULUJU!!! Sjezd byl v pohodě a teprve za světla si kluci uvědomují mé obavy s možného pádu séraků ...