CÍSAŘSKÁ HAUTE ROUTE 2012

31.03.2012

(ŠVÝCARSKO, Zinal 31. 3. - 6. 4. 2012)

CÍSAŘSKÁ HAUTE ROUTE – jedna z nejkrásnějších vícedenních túr v Alpách!!! Túry v samotném srdci Wallisu, na dotek od Matterhornu, Weisshornu, Dent Blanche, Zinalrothornu, ...

Tento přechod není dlouhý, za to je ale celkem intenzivní :-))) Název vychází z panoramatu zdejších vrcholů, které tvoří nádhernou linii připomínající císařskou korunu ...

NEDĚLE 1. 4. 2012
Naši CÍSAŘSKOU HAUTE ROUTE zahajujeme v St. Luc. Výjezd lanovkami a vleky na Bella Tola (3 025 m) je kompletní a za moment stojíme na nejvyšším bodě tohoto resortu. Výhled, který se nám nabízí je dech beroucí ... Všechny vyhlášené vrcholky máme na dosah ruky.

Hned na úvod se chceme trochu rozjezdit, ale zdejší manžestr je krapet přemrzlý a někteří z nás si ho dokonce prohlédli až moc zblízka :-))) Další sjezd přes sedlo Borterpass a přes Massstafel až na dno údolí je až na jeden či dva krátké úseky kompletně po sněhu. Odtud šlapeme již šlapeme na chatu Turtmannhütte (2 519 m) pěkně na pásech. Máme toho už celkem dost, navíc se do nás pěkně opírá odpolední slunce. Na chatě si ale oddechneme :-)))

PONDĚLÍ 2. 4. 2012
Další den vyrážíme směrem na chatu Cabane de Tracuit (3 256 m). A protože je nádherný den, vyrážíme nejprve na vrchol Brunegghorn (3 838 m). Po ránu je celkem zima, ale postupně se rozehříváme a výhled na Weisshorn (4 505 m) si dlouho vychutnáváme. Tady se rozdělíme a část ještě postupuje až na samotný vrchol a druhá část začíná již sjíždět po ledovci napřed. Na chatu se ale dostáváme podle plánu. Říkáme ji pracovně chata u Žida :-)))

ÚTERÝ 3. 4. 2012
Ráno se vyplňuje předpověď počasí a my se rozhodujeme k razantnímu kroku. Počasí není vhodné k výstupu na Bishorn (4 153 m). Vydáváme se proto k ostrému sedýlku Col de Milon, dolů pokračujeme raději na mačkách a používáme i lano. Po překonání sedla nás čeká sjezd k chatě Cabane d´Arpitetta (2 786 m). Měli jsme zde původně domluvený nocleh spolu s večeří. Jenže my musíme kvůli počasí dál. Přesto nás tady perfektně obslouží a nestačíme zírat v jakém věku se dá v těchto horách ještě pohybovat.

Nás po výborné polévce a čaji ještě čeká průstup obrovským ledovcem Glacier de Moming směrem k Blanc de Moming (3 661 m). Jedná se ještě o celkem dlouhou túru, která je navíc zakončená parádním přechodem spojovacího hřebínku směrem na Zinalrothorn (4 221 m). Při tomto traverzu se řadě z nás tajil dech :-))). Pak nás čekal parádní sjezd až k chatě Cabane du Grand Mountet (2 886 m). Jízda byla opravdu parádní a my si ji skvěle užili. Pohledy na okolní majestátní hory nás odnášejí do jiných dimenzí ... je to tu nádherný kout!

Konečně zase skvělá chata! A opět pohodový večer zakončuje naše finanční policie a dokonale dopočítává a vybírá vše, co jsme snědli, vypili a prospali :-)))

STŘEDA 4. 4. 2012
Počasí se nám kazí. Oblačnost se tlačí všude kolem nás a navíc začíná sněžit. Prostě ideální počasí na průstup ledovcem Glacier Durand až do sedla Col Durand (3 438 m). Nakonec vše klapne a dokonce se nám v sedle i trochu vyjasní a my si tak můžeme vychutnávat nádhernou jízdu až pod severní stěnu Matterhornu. Nakonec se nám podaří nalézt průjezd až úplně dolů a závěrečný žlabek je takovou příjemnou tečkou. Pak už jen vystoupat kousek za hranu na chatu Schonbielhütte (2 694 m). Počasí se již kazí úplně. Průjezd jsme zvládli opravdu na poslední chvíli, když jsme dorazili do chaty, začalo celkem fest sněžit.

ČTVRTEK 5. 4. 2012
Večer jsem se sice snažil u nového chataře domluvit snídani na 7.00, ale chatař byl neoblomný. Že prý musíme snídat už v 6.00!!! No, mé argumenty ohledně počasí vůbec nechtěl slyšet, no a tak jsme ráno vstávali 2x. Nejprve v 6.00 a pak konečně v 7.00. V noci napadlo jen tady okolo chaty okolo 20 cm nového sněhu. Je nejvyšší čas se vrátit do Zermattu. Totální mlíko, hromada nového sněhu, teplo – to je smrtelná kombinace. Dneska bychom se sem prostě podle původního plánu nedostali ...
Okolo 11.00 jsme se usadili v restauraci na Furi, jsme doma :-))) Krátký sjezd do Zermattu, povinná a výborná pizza na náměstí a přejezd taxíkem do penzionu do Saas Grundu. Taxikář Dándý nás pak ještě večer vysvobozuje a dováží nás pro naše auta :-))) Díky moc chlape za pomoc a držím Ti palce!